روزهای سیاه کرونایی در ایران

حالا مقامات وزارت بهداشت همزمان با موج سوم کرونا در کشور نگران ابتلای همزمان مردم به آنفلوآنزا و کرونا در یک ماه آتی هستند. همچنان که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به شیوع گسترده آنفلوآنزا در کشور طی ماه‌های آتی ابراز نگرانی کرد و گفت: براساس آنچه در رفتار ویروس‌های دیگر می‌بینیم احتمالا نگرانی زیادی برای شیوع گسترده‌تر بیماری طی ماه‌های آینده وجود دارد.

در این میان تنها امید مقامات وزارت بهداشت تکرار تجربه کشورهای نیم‌کره جنوبی است که به گفته سیماسادات لاری نشان می‌دهد رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا توانسته از شیوع گسترده آنفلوآنزا نیز جلوگیری کند. با این حال آنها نمی‌توانند مطمئن باشند که این تجربه در نیم‌کره شمالی هم تکرار شود. همزمان بسیاری از پزشکان با توجه به وضعیت کرونا در قم نگران موج بعدی شیوع کرونا در آبان ماه همزمان با اوج بیماری آنفلوآنزا در این استان هستند. از همین رو روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت به‌صورت ویژه بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی طی هفته‌های آتی تاکید کرد. بر این اساس قرار است امروز در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل و نظارت بر متخلفان کرونایی در کشور و به خصوص در پایتخت تصویب شود.

افزایش قدرت سرایت‌پذیری ویروس

در همین حال به گفته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روند ابتلا به کرونا در کشور همچنان رو به صعود است و تعداد بستری هم زیاد شده است. به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر اینکه شدت کرونا بیشتر نشده، بلکه تعداد بیماران افزایش یافته است از بالا رفتن قدرت سرایت‌پذیری ویروس خبر داد. محرز درباره احتمال افزایش تعداد مرگ‌و‌میرها به روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مرگ، گفت: زمانی‌که تعداد بیماران و به‌ویژه بیماران بدحال افزایش یابد، طبیعتا میزان مرگ‌و‌میر هم بالا رفته و می‌توان انتظار افزایش تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی کووید-۱۹ را داشت.

درگیری ۱۰۵ بیمارستان تهران با کرونا

در همین راستا قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دو سیما گفت: کرونا ۳۵ درصد از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها را درگیر کرده است و اگر تعداد بیش از آن شود خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی، مشکل می‌شود. وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ بستری بیمار کرونا در تهران داریم، از مردم خواست مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا بار بیماری ناشی از کرونا کاهش یابد. معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: قطعا پاییز و زمستان آسوده‌ای برای ما نخواهد بود، مگر اینکه مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم با بیان اینکه شرایط خوبی نداریم، تصریح کرد: نزدیک به ۱۷۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران وجود دارد که ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است.

همه به کرونا مبتلا می‌شوند

در این میان حسین کرمانپور، مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا گفت: همگان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما باید نکات را رعایت کرد تا کرونا را به شکل خفیف گذراند، چون بسیاری از افراد در تاکسی، اتوبوس، مترو و... آن‌طور که باید نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

افزایش میزان ابتلای اطفال

به گزارش عصر ایران وی آمار درگیری اطفال به کرونا را رو به افزایش توصیف کرد و گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار فرد زیر ۱۸ سال به کرونا مبتلا شده‌ و نزدیک به ۳۰۰ نفر آنها فوت کرده‌اند. کرمانپور گفت: بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا و مسافرت‌ها وضعیت مبتلایان به کرونا وخیم شده است. هم‌اکنون نیز در معابر و خیابان مشاهده می‌شود که برخی از افراد هنوز توجهی به زدن ماسک ندارند و در این بین نیز کودکان بدون توجه به نکات بهداشتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند. مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا تاکید کرد: بی‌شک نتیجه این بی‌توجهی‌های امروز، آبان مشخص می‌شود. از سوی دیگر نتیجه بازگشایی مدارس نیز اواخر مهر و آبان مشاهده می‌شود.

دستور تشدید کنترل‌ها در تهران

در کنار این خبرها روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری درجلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، نظارت‌های گسترده‌تر و وضع جرایم براساس مطالبه عمومی و درخواست دستگاه‌های مسوول و نظارتی را برای تضمین رعایت دقیق و همگانی دستورالعمل‌های بهداشتی و مهار روند شیوع بیماری کرونا در جامعه، ضروری خواند و از روسای کمیته‌های امنیتی - اجتماعی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا خواست دستورالعمل تدوین شده در این عرصه را برای تصویب در جلسه روز شنبه (امروز) ستاد ملی ارائه کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به ضمانت اجرایی دستورالعمل‌ها و جریمه کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند درکشورهای دیگر تاکید کرد که جرایمی متناسب با تخلفات در سه سطح ادارات، اصناف و کسب‌و‌کارهای خصوصی و فضاهای عمومی و همچنین دستگاه‌های ناظر و جریمه‌کننده، مشخص شده است.

به گزارش «ایسنا» روحانی افزود: درخصوص ادارات باید تخطی از پروتکل‌ها به‌عنوان تخلف اداری محسوب شده و طبق ضوابط اداری، با قاطعیت و جدیت با متخلفان برخورد شده و مورد توبیخ اداری قرار گیرند. درخصوص اصناف نیز ضروری است با کمک سازمان‌های مرتبط با اصناف و بنگاه‌های خصوصی و اتاق اصناف، نظارت‌ها با قاطعیت دنبال شود و با متخلفان چه صاحبان مشاغل و بنگاه‌ها و چه خدمات‌گیرندگان، براساس جرایمی که تعریف شده باید برخورد شود. روحانی همچنین دستور داد با توجه به وضعیت شدیدتر کرونا در تهران، کنترل‌ها و نظارت‌ها با دقت، شدت و جدیت بیشتری دنبال شود تا هرچه سریع‌تر به شرایط کنترل و مدیریت شده بیماری، نزدیک شویم.

۴۱۳۷ نفر در وضعیت بحرانی

براساس گزارش روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۴۶۴ هزار و ۵۹۶ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۷ نفر در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۵۶۷ نفر رسیده است. روز پنج‌شنبه نیز ۲۱۱نفر دیگر قربانی ویروس کرونا شده بودند. به گزارش «ایرنا» سیما سادات‌لاری همچنین از ابتلای ۳ هزار و ۵۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ گذشته خبر داد و گفت که از بین این افراد یک هزار و ۴۴۳ نفر بستری شدند. به گفته لاری خوشبختانه تاکنون ۳۸۵ هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۱۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱ تا ۱۰ مهر) به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۴۸ نفر در ایران مبتلا و هشت نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت نیز حدود ۹۱ نفر بهبود یافته‌اند.

۲۶ استان دروضعیت قرمز

معاون وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد که استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

درهمین ارتباط با توجه به قرمز بودن استان خوزستان روز گذشته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان از اعمال مجدد محدودیت‌ها دراین استان خبرداد. به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجاتی از تعطیلی همه پارک‌ها، موسسات آموزشی و باشگاه‌ها خبرداد. استان قم نیز از روز گذشته با افزایش بی‌سابقه تعداد تلفات و بستری‌های مبتلا به کرونا، محدودیت‌های یک هفته‌ای برای برخی مشاغل و مکان‌های عمومی را آغازکرد.

رتبه اول ایران درخاورمیانه

اما شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۳۴ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۳۱ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۲۷ هزار و ۶۶۱ نفر نیز در اثر این بیماری تایید شده است. دراین بین آمریکا با نزدیک به ۵/۷ میلیون مبتلا و همچنین بیش از ۲۱۰ هزار قربانی تاکنون، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. در این بین در خاورمیانه و آفریقا، ایران دررتبه اول ابتلا به کرونا، میزان جان‌باختگان و البته بهبودیافتگان قرار دارد.