وضعیت خطرناک کرونا در پایتخت

علاوه‌بر آنکه روز گذشته جامعه پزشکی ازجمله مسوولان بیمارستان مسیح دانشوری از خطرناک بودن وضعیت تهران و پرشدن فضای بیمارستانی خبر داده‌اند، یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که فقط در یک شبانه‌روز (شنبه) ۱۳۶ بیمار کرونایی در تهران جان خود را از دست داده‌اند؛ رقمی که می‌تواند برای تهران رکورد تلقی شود، زیرا ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفته که این تعداد از زمان شیوع این بیماری تاکنون بالاترین میزان مرگ‌و‌میر کرونایی است.

با این حال، ساعتی پس از انتشار این خبر، استاندار تهران تعداد جانباختگان کرونا در تهران در همان شبانه‌روز (شنبه) را ۶۸ نفر اعلام کرد و رقم اعلام شده از سوی ناهید خداکرمی را قطعی ندانست و گفت که این رقم «شامل افراد مشکوک نیز می‌شود». هرچند آمار اعلام شده از سوی این دو ضد و نقیض است، اما مقایسه این دو عدد با گزارش رسمی وزارت بهداشت درباره تعداد قربانیان در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه یکی از نشانه‌های وخیم و خطرناک بودن وضعیت پایتخت است.

وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در شبانه‌روز منتهی به شنبه، کرونا ۱۷۹ قربانی در کل کشور گرفته و اگر آنچه ناهید خداکرمی درباره مرگ ۱۳۶ نفر در تهران در همین بازه زمانی گفت صحت داشته باشد، ۷۶ درصد قربانیان آن روز متعلق به تهران بوده است. حتی در صورت صحت آمار استاندار، بیش از یک سوم قربانیان کرونایی در این بازه زمانی، مربوط به تهران بوده است.  همین وضعیت بحرانی، اعضای شورای شهر تهران را بر آن داشت تا روز گذشته درخواست تعطیلی دوهفته‌ای تهران به جای یک هفته را مطرح کنند. علاوه‌بر ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران که خواستار اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای در تهران شد، محسن‌هاشمی، رئیس شورا نیز همین درخواست را مطرح کرد. خداکرمی دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر با اشاره به اتخاذ محدودیت‌های کرونایی در تهران گفت: اتخاذ این محدودیت‌ها، نگرانی‌هایی را به همراه دارد و این سوال مطرح است که آیا با تعطیلی یک هفته‌ای می‌توان اپیدمی را کنترل کرد که جواب آن خیر است. اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که تعطیلات یک هفته‌ای فقط فراز و فرود در سیر اپیدمی ایجاد می‌کند. اگر نتوانیم این محدودیت‌ها را درست کنترل کنیم بعد از آن باز هم شاهد اوج بیماری خواهیم بود. محسن ‌هاشمی هم روز گذشته با اشاره به تعطیلات و محدودیت‌های یک هفته‌ای به‌دلیل شیوع کرونا در پایتخت گفت: محدودیت‌های یک هفته‌ای جهت مقابله با زنجیره کرونا جوابگو نیست، چرا که به طور کلی زنجیره کرونا دو هفته‌ای است. رئیس شورای شهر تهران در ادامه از علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران خواست که درخواست اضافه شدن یک هفته دیگر به محدودیت‌های پایتخت را مد نظر قرار دهد.

جایی برای بیمار جدید نیست

وضعیت بیمارستان‌های پایتخت هم مطلوب نیست. به گواه آنچه دیروز پیام طبرسی معاون بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌و‌گو با «ایسنا» مطرح کرد، اوضاع تهران در رابطه با شیوع کرونا بسیار خطرناک است و تخت‌های بستری بیمارستان تکمیل شده و جایی برای بستری بیماران جدید نیست. طبرسی توضیح داد: در حال حاضر ۱۰۵ بیمارستان در تهران نسبت به بستری بیماران کرونایی اقدام کرده‌اند، ولی همچنان ظرفیت‌ها تکمیل است.

گزینه دورکاری کارمندان

وضعیت وخیم کرونایی در تهران، بار دیگر موضوع دورکاری کارمندان را به عنوان یک امر ضروری مطرح کرده است؛ اقدامی که از هفته پایانی شهریورماه به دستور استانداری تهران لغو شده بود. حالا با بحرانی شدن وضعیت ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونایی در پایتخت، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد که برای دورکاری کارمندان منتظر موافقت وزارت کشور هستیم.

به گزارش «ایرنا» او توضیح داد: پیشنهادهای مختلفی به وزارت کشور فرستاده شده چون میزان تراکم جمعیت و تردد در پایتخت باید کاهش پیدا کند که در این زمینه پیشنهاد دورکاری با توجه به حضور ۴۸۰ هزار کارمند ستادی و ۱۶۰ هزار کارمند ملی ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته محسنی بندپی، میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی تهران، در مترو به طور میانگین به ۳۵ درصد و در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به ۵۵ درصد کاهش یافته است. او با بیان اینکه تعطیلات هفته‌های گذشته و سفرها سبب افزایش میزان شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور و به‌ویژه استان تهران شد، از تشدید نظارت بر فعالیت اصناف و پاساژها خبر داد.

عادی انگاری یا کاهش توجه عموم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله مسائلی است که کارشناسان از آن به عنوان یکی از عوامل موثر در اوج‌گیری مجدد ابتلا به کرونا در کشور به‌ویژه تهران یاد می‌کنند. دیروز رضا گلپیرا، مدیرکل مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت به «ایسنا» گفت که به‌دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد افراد سالمندی که به کرونا آلوده می‌شوند، افزایش یافته است.

اجباری شدن ماسک از هفته آینده

همه این موارد باز هم وزارت بهداشتی‌ها را به گلایه وا داشت به نحوی که دیروز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد که از وضعیت فعلی بسیار ناراضی هستیم. او در عین حال از اجباری شدن ماسک در استان تهران از هفته آینده خبر داد و گفت:‌ میزان جرایم مربوط به عدم استفاده از ماسک ظرف یک هفته تعیین می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، حریرچی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون ماسک اجباری نبود و فقط در اماکن، ادارات و مغازه‌ها  اجباری بود، اما رئیس جمهور بر این موضوع تاکید داشت و قرار شد کمیته انتظامی و کمیته بهداشت ستاد کرونا موضوع مربوط به استفاده از ماسک را نهایی کنند.

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر اعمال جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، گفت: از هفته آینده در استان تهران استفاده از ماسک اجباری می‌شود. حریرچی با بیان اینکه باید منابع لازم برای اقدامات موثرتر تامین شود، افزود: اکنون محدودیت‌ها در ۷ استان وضع شده و هنوز در قم، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی  نگرانی قابل‌توجهی داریم.

تداوم وضعیت قرمز در ۳۰ استان

نگرانی وزارت بهداشت درباره استان‌ها بیراه نیست؛ آخرین گزارش آماری این وزارتخانه از تداوم وضعیت قرمز و هشدار در ۳۰ استان کشور حکایت دارد. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی این وزارتخانه، ۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و ۴ استان کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

۲۱۱ قربانی جدید

همچنین آمار رسمی مرگ‌و‌میر کرونایی در کشور با نوسان همراه است. اگرچه در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر شنبه ۱۷۹ نفر در کشور جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند، اما این رقم در شبانه‌روز گذشته از مرز ۲۰۰ نفر گذشت و به ۲۱۱ نفر رسید. بر این اساس تعداد جانباختگان کرونا در ایران در مجموع به ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر رسید.

به گفته سیما سادات‌لاری در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یکشنبه سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و که از این میان هزار و ۴۸۳ نفر بستری شدند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسید. همچنین ۴۱۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. از سوی دیگر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت با اشاره به جمعیت سالمند کشور و لزوم حمایت‌های ویژه از آنها به‌ویژه در دوران کرونا، اعلام کرد: در کشور ما حدودا ۸۰ درصد مرگ‌و‌میرهای کرونا مربوط به سالمندان است.