سخنگوی دولت بیان کرد: برای بازگرداندن ارز، سیاست‌های تشویقی تصویب کردیم که یکی از آنها گسترش صادرات غیرنفتی موضوع جدی مورد نظر دولت است که وزارت صمت با برنامه‌ریزی برای صادرات هدفمند را بیشتر از گذشته دنبال می‌کند. ربیعی بیان کرد: هر وزارتخانه‌ای که می‌تواند صادرات انجام دهد، کمیته ویژه آن تشکیل شده است، از طرفی تلاش برای برگرداندن ارزهایی که در سایر کشورها داریم، یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است. سخنگوی دولت با اشاره به جلسات دولت با صادرکنندگان گفت: ۱۰۸ صادر‌کننده متعهد که صادرات هر کدام از آنها از سال ۹۷ و ۹۸ و دو ماه اول سال ۹۹ بیش از ۱۰ میلیون دلار بوده است، مجموعا ۲۶ میلیارد دلار به چرخه برگردانده‌اند که عملا ۱۰۰ درصد ارز صادراتی دو سال گذشته و دو ماه اول سال ۹۹ است و بدون تردید در سال ۹۹ صادرات غیرنفتی بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.

بازپس‌گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی

ربیعی درباره بازپس‌گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی گفت: بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری موضوع هستند، با همه کشورها در حال رایزنی هستند و هیات‌هایی هم برای پیگیری اعزام خواهند شد. سخنگوی دولت گفت: در ستاد اقتصادی دولت در این زمینه مذاکره شد و قرار شد هیات‌هایی به کشورهایی که ایران در آنها منابع ارزی دارد اعزام شوند که قطعا تاثیر گذار خواهد بود. او افزود: کره جنوبی تحت‌تاثیر سیاست‌های آمریکا، مردم ایران را از حقوق مسلم خود محروم کرده است، اخیرا درباره دارو بحثی را مطرح کرده‌اند که عدد آن اصلا قابل توجه نیست.

درآمد نفت برای دارو و کالاهای اساسی در ۱۴۰۰

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در رابطه با طرح تامین کالاهای اساسی مطرح در مجلس تاکید کرد: این طرح و دیگر ایده‌های مطرح درباره استفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در دولت در حال بررسی و نهایی شدن هستند. ربیعی با ابراز نگرانی نسبت به وجود شکاف قیمتی بین هزینه پرداختی برای واردات کالاهای اساسی و هزینه‌ای که مصرف‌کننده نهایی می‌پردازد، افزود: دولت نظارت‌ها را تقویت خواهد کرد تا مانع هرگونه سوءاستفاده از این موضوع شود. سخنگوی دولت با اشاره به بررسی طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی اقشار کم‌درآمد در سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: علت مخالفت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با این طرح منبع مشخص شده برای تامین مالی این طرح است. ربیعی با بیان اینکه امروز هم کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌شود، گفت: سال آینده هم پیش‌بینی کردیم تمام ارز حاصل از کل فروش نفت خام کشور را به دارو و کالاهای اساسی اختصاص دهیم.

در بازار ارز مداخله نداشتیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره وعده رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش ارز، گفت: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها هر روز یک اتفاق جدید می‌افتد.  او گفت: در دولت قبل ۲۰۰ میلیارد دلار پول در اختیار داشتند که مداخله و قیمت ارز را کنترل کنند ولی ما در هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کلا ۳۵ میلیارد دلار پول داشتیم که بتوانیم بازار را کنترل کنیم که این هم در این دوساله حتی مداخله منفی داشتیم یعنی اصلا نه‌تنها مداخله صورت نگرفته بلکه جمع‌آوری هم صورت گرفته است.