روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هدف تحریم‌های جدید اعمال‌‌شده از سوی دولت آمریکا علیه ایران را اثر گذاشتن بر رای‌دهندگان آمریکایی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دولت دونالد ترامپ درراستای تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران در چند هفته‌ باقی‌مانده تا انتخابات دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرد.

دولت آمریکا چند روز قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، ۱۸ بانک ایران را مشمول تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها، جدیدترین اقدام ایالات‌متحده علیه ایران، بعد از شکست تلاش دولت ترامپ در بازگرداندن یک‌جانبه تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته منتقدان می‌گویند بعید است تحریم‌های جدید هدف دولت ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را محقق کند. این روزنامه همچنین نوشته است: «ترامپ قصد دارد در آستانه انتخابات سوم نوامبر، موضع خود را در برابر ایران سرسخت نشان دهد. او خروج یک‌جانبه خودش از توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ با ایران را دستاورد سیاست خارجی معرفی می‌کند.» «دانیل فراید» هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی در دولت سابق آمریکا گفت: «به‌نظر می‌رسد پیام این تحریم‌ها کمتر معطوف به ایران هستند و بیشتر، معطوف به رای‌دهندگان آمریکایی است.»

کارشناسان گفته‌اند در صورتی که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بتواند ترامپ را شکست دهد، تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنج‌شنبه می‌تواند تلاش‌های دولت جدید برای تغییر مناسبات ایالات‌متحده با ایران را مختل کند.

ریچارد نفیو، کارشناس مسائل تحریمی و مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا گفت: «اگر جو بایدن پیروز شود باید این اقداماتی را که انجام شده است، به نقطه قبلی بازگرداند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌های تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد، دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

نگرانی بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌ها

از سوی دیگر روزنامه هیل در گزارشی از نگرانی موجود در سطح بین‌المللی و تحت تاثیر قرار گرفتن ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌ها و نهادهای مالی کشورمان خبر داد.

به گزارش «ایسنا» روزنامه هیل در گزارش خود نوشت: «دولت ترامپ روز پنج‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کرد و حداقل ۱۸ بانک ایرانی را هدف قرار داد که طبق گفته منتقدان کمک‌های بشردوستانه به ایران در زمان همه‌گیری را مسدود خواهد کرد.»

آمریکا می‌گوید: تحریم‌های جدید اعمالی بخشی از کمپین فشار حداکثری علیه ایران هستند که جمهوری‌ اسلامی ایران را به سوی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای سوق بدهد و از تامین مالی اقدامات نظامی در خاورمیانه توسط ایران جلوگیری می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درخصوص این تحریم‌ها اعلام کرده است که تحریم‌ها، نظام ایران و مقامات آن را هدف گرفته‌اند.

در این بین باوجود تاییدیه‌های دولت ترامپ درخصوص وجود فرآیندهایی برای اطمینان حاصل کردن از انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران، برخی متخصصان و مقامات اروپایی درخصوص این تحریم‌های گسترده ابراز نگرانی کرده‌اند.

واشنگتن‌پست روز پنج‌شنبه گزارش داده است که مقامات اروپایی در حال ابراز نگرانی درخصوص تحریم‌های جدید هستند و می‌گویند که این تحریم‌ها به طور موثر دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی را قطع و پول لازم برای اهدا به منظور دریافت واردات بشردوستانه را سلب می‌کند.

دولت ترامپ در اکتبر ۲۰۱۹ تلاش کرد تا با برقراری کانالی از طریق سوئیس، کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران ارسال کند. اولین انتقال داروهای سرطانی در ماه ژانویه صورت گرفت و حدودا کانال در ماه فوریه نهایی شد. اما میزان تاثیر این کانال چندان مشخص نیست.

به گفته برخی اشخاص، صادرات مرتبط با داروسازی به ایران از ماه ژانویه به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

باربارا اسلوین، مدیر بخش «آینده راهبرد ایران در شورای آتلانتیک» اعلام کرد تحریم‌ها «سادیسمی هستند که به سیاست خارجی مبدل شده‌اند.» وی در توییتر خود نوشت: «این تحریم‌ها دولت ایران را به زانو درنمی‌آورند؛ اما به عموم مردم آسیب می‌زنند. این تحریم‌ها قاچاق را تشویق و در نهایت، تحریم‌هایی را که پایه آنها دلار است، تضعیف می‌کنند.

دیگران گفته‌اند که این تحریم‌ها بیش از آنکه تاثیرگذار باشند، نمادگرا هستند و بیشتر به جای آنکه به‌عنوان اقدامات سیاسی تاثیرگذار به آنها نگاه شود، لفاظی‌های انتخاباتی محسوب می‌شوند.»

دنیل فرید، تنظیم‌کننده پیشین تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا گفته است: «این تحریم‌ها نه عزم سیاسی ایران را نابود می‌کند و نه ایران را تحت شرایط آمریکا به پای میز مذاکره بازمی‌گرداند. اینها بیشتر تحریم‌های پیغام‌دار هستند که بیشتر مردم آمریکا را مخاطب قرار داده‌اند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده است. این در حالی است که حامیان تلاش‌های دولت ترامپ می‌گویند که این تحریم‌ها آخرین دور جریمه‌ها در راستای فشار حداکثری آمریکا است‌.

بهنام بن طالب‌لو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، این تحریم‌های آمریکا را ستود و نگرانی‌ها درخصوص ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران را کوچک جلوه داد.

تحریم‌های جدید آمریکا احتمالا آمریکا را بیش از پیش در تعامل بین‌المللی‌اش با ایران منزوی خواهد کرد. بعد از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق جامع اقدام مشترک خارج کرد، تمام قدرت‌های جهانی به همراه ایران، از ترامپ به‌دلیل خروج از برجام انتقاد کردند و در ماه سپتامبر نیز بیش از پیش اقدامات ایالات‌متحده در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را محکوم کردند.