محدودیت‌های پایتخت تمدید شد

البته محدودیت‌های یک هفته‌ای از ابتدا با انتقاد بسیاری ازجمله برخی اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شده بود و آنها خواستار اعمال این محدودیت‌ها در مدت زمان طولانی‌تر بودند. ظاهرا انتقاد آنها بجا بود و وضعیت کرونایی پایتخت تا حدی وخیم است که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تمدید محدودیت‌های کرونایی تهران به مدت «حداقل یک هفته دیگر» شد. زالی در این نامه به موضوع «افزایش مراجعه‌کنندگان سرپایی، بستری شدگان جدید، افزایش بیماران بدحال در بخش‌های ویژه و موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا» اشاره و وضعیت پایتخت را «بحرانی» توصیف کرده بود.

گزارش‌های روزانه رسمی وزارت بهداشت هم موید بحرانی بودن وضعیت پایتخت است چه آنکه در بیش از یک ماه گذشته، همواره تهران در راس فهرست استان‌های قرمز قرار داشته است.

موضوع شرایط خطرناک پایتخت تا اندازه‌ای جدی است که زالی از «کاهش حضور کارکنان» و «اقداماتی جهت کاهش سفر» سخن گفت و تاکید کرد: به دلیل استمرار مشکلات استان تهران و اینکه همچنان این استان پرخطر محسوب می‌شود، درخواست تمدید تعطیلات برخی مشاغل و کاهش حضور کارکنان دولت را داشته‌ایم که احتمالا محقق خواهد شد.

رکوردهای جدید کرونا

با این همه، وضعیت خطرناک شیوع کرونا تنها به پایتخت محدود نیست. گزارش‌های رسمی اعلامی وزارت بهداشت در سه روز گذشته نشان داده که کرونا رکوردهای جدیدی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به ثبت رسانده است.

آمار این وزارتخانه موید آن است که مرگ و میر کرونایی در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه ۱۶ مهرماه امسال یک بار دیگر رکورد زد و این ویروس در این بازه زمانی ۲۳۹ قربانی گرفت. این در حالی است که پیش از این، در روز ۱۴ مهرماه با ۲۳۵ جان باخته کرونایی، بیشترین تعداد قربانیان روزانه کرونایی در ایران در حدود ۸ ماه گذشته به ثبت رسیده بود.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه نیز تعداد مبتلایان روزانه به اوج رسید. هرچند پیش از این قله ۴ هزار ابتلا در یک شبانه‌روز، هراس بزرگ جامعه پزشکی و درمانی و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا بود اما پس از سه‌شنبه ۱۵ مهرماه که میزان ابتلا از مرز ۴ هزار نفر عبور کرد، تعداد مبتلایان روزانه به زیر این رقم کاهش نیافت. حتی آمار ابتلای پنج‌شنبه (۱۷ مهر)، رکورد ۴ هزار و ۱۵۱ بیمار روز سه‌شنبه را جابه‌جا کرد و وزارت بهداشت از ابتلای ۴ هزار و ۳۹۲ نفر به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنج‌شنبه خبر داد.

آخرین آمار

البته این ارقام در ۲۴ ساعت منتهی به دیروز اندکی کاهش داشته اما این به معنای نزولی شدن شیب ابتلا یا مرگ کرونایی در کشور نیست، زیرا روند کاهشی در صورت تداوم نزولی بودن آمار روزانه قابل تبیین است.

بنابر آنچه سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین گزارش آماری خود از وضعیت ابتلا، بستری و مرگ کرونایی در کشور اعلام کرد، در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه، ۴ هزار و ۱۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸۷ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۴۹۲ هزار و ۳۷۸ نفر رسید. همچنین در همین بازه زمانی ۲۱۰ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز به ۲۸ هزار و ۹۸ نفر رسید.

به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۴ هزار و ۳۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تداوم وضعیت قرمز و هشدار در ۳۰استان

همچنین آخرین آمار وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز و هشدار در ۳۰ استان کشور حکایت دارد. این به معنای آن است که تنها یک استان از قرار گرفتن در فهرست استان‌های قرمز و هشدار در امان مانده است. بر اساس آنچه سیما سادات لاری گزارش داد، ۲۵ استان ‌تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۵ استان ‌ کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

ممنوعیت بستری بیماران غیر اورژانسی

همچنان که از آمار رسمی وزارت بهداشت مشهود است، وضعیت در سراسر ایران نامساعد است و مقامات وزارت بهداشت و همچنین مسوولان برخی بیمارستان‌ها در روزهای گذشته بارها درباره نبودن جای خالی برای بیماران جدید هشدار داده بودند. ایرج حریرچی، معاون کل این وزارتخانه هم دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که با توجه به کثرت مراجعین سرپایی و بستری مبتلا به کرونا، بستری سایر بیماران غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها (طبق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت) تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

نبود تخت خالی تا حدی در بحران کرونا نگران‌کننده است که مقام معظم رهبری در فرمانی به ستاد کل نیروهای مسلح خواستار در اختیار گرفتن مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح برای بیماران مبتلا به کرونا شدند. گواه این مدعا اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه است.

تعیین جریمه برای متخلفان

آنچه روند صعودی ابتلا در روزهای اخیر را در بسیاری از استان‌های کشور صعودی کرده، بیش از همه به کاهش رعایت پروتکل‌ها از یکسو و افزایش سفر‌ها از سوی دیگر بازمی‌گردد. این موضوع ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشته تا علاوه بر اعلام محدودیت‌ها در برخی استان‌ها ازجمله پایتخت و اجباری کردن ماسک، از ضرورت اعمال جریمه برای متخلفان نیز سخن بگویند.

البته این موضوعی است که بارها پیشنهاد آن مطرح شده اما غیر از یک مورد که درباره سفرهای بین شهری آن هم در فروردین ماه اعمال شد، دیگر اجرایی نشد. سخنگوی وزارت بهداشت هم در این زمینه تاکید کرد که هر نوع برخورد یا تعیین جریمه و مجازات برای افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بر عهده وزارت بهداشت نیست. در عین حال تاکنون مبلغی برای جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به‌طور رسمی تعیین نشده اما در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارد.

البته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه اخیر روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، شرط اصلی توفیق در اجرای محدودیت‌های جدید مهار کرونا را در همراهی مردم عنوان و تاکید کرد: تایید و اجرای مقررات سختگیرانه و اعمال یک سلسله محدودیت‌ها به‌عنوان یک مطالبه عمومی مردم و متخصصان، در روند مقابله با کرونا الزامی است.