کرونا نفس تهران را گرفت

هم‌زمان گزارش‌ها از وضعیت بغرنج تهران حکایت می‌کند آنچنان که برخی از نمایندگان مجلس و اعضای ستاد مقابله با کرونا خواستار تعطیلی تهران به مدت دو تا سه هفته شده‌اند تا شاید میزان موارد ابتلا و بستری‌ها در پایتخت کاهش پیدا کند. این درخواست‌ها در شرایطی مطرح شده که محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اعلام شده از سوی ستاد کرونای تهران تا ۲۵ مهرماه تمدید شده است. با این حال بسیاری همچون پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری محدودیت دو هفته‌ای اعمال شده در تهران را صوری می‌دانند. گزارش‌های میدانی از سطح شهر نیز حاکی از آن است که بسیاری از کافه‌ها باز است و بسیاری از مردم همچنان بدون توجه به مقررات کرونایی در مکان‌های شلوغ بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال صرف غذا هستند. البته به این لیست باید بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی را نیز اضافه کرد. در چنین شرایطی روز گذشته محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا با توجه به شیوع گسترده اپیدمی کرونا در کشور، کل کشور دو هفته به‌صورت کامل قرنطینه شده و اجازه خروج مردم از شهرها داده نشود. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: حتی اگر لازم باشد بازارها را نیز تعطیل کنیم و اگر دو هفته قرنطینه ۱۰۰ درصدی در کشور صورت گیرد مطمئنا بعد از دو هفته آمار مبتلا به کرونا در کشور نزدیک به صفر خواهد شد.

افزایش مرگ‌ها با تداوم وضعیت موجود

اما با توجه به افزایش قابل‌توجه مرگ‌های کرونایی در کشور و وضعیت فوق‌حاد تهران، روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد که در صورت تداوم شرایط فعلی، قطعا میزان مرگ‌و‌میرهای ناشی از بیماری کرونا افزایش می‌یابد.

محرز در گفت‌وگو با «ایسنا» وضعیت شیوع کرونا را بسیار بد توصیف کرد و گفت که تخت خالی برای بستری مبتلایان جدید وجود ندارد و حتی ممکن است بیماران برای بستری در نوبت قرار گیرند. وی افزود: بسیاری از بیمارستان‌ها در سطح تهران درگیرند و بیمارستان‌های معین هم از بیماران کرونایی پر شده‌اند. حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرفیت‌هایی را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند. وی ضمن اعلام هشدار جدی به مردم در زمینه عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفرهای غیرضرور گفت: بدون توجه به کرونا مسافرت می‌رویم اما وقتی برمی‌گردیم، تمام اعضای خانواده مبتلا شده‌اند. محرز همچنین گفت: در حال حاضر می‌بینیم که مردم خانوادگی به کرونا مبتلا می‌شوند، نه اینکه فقط یک نفر از اعضای خانواده مبتلا شود. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه چند روز است میزان مرگ‌های کرونایی بیش از ۲۰۰ مورد بوده است، گفت: متاسفانه برخی بیماران حتی به بستری شدن هم نمی‌رسند و وضعیت بسیار بحرانی است. وی با بیان اینکه ویروس در خرداد ماه جهش داشت و قدرت سرایتش افزایش یافت، گفت: در حال حاضر بیماری شدیدتر نیست اما تعداد بیماران بسیار زیاد شده است.

موج سنگین‌تر از امواج قبلی

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته درباره موج جدید کووید-۱۹ در کشور گفت: موج جدید این بیماری از امواج قبلی سنگین‌تر است و به‌صورت تصاعدی موارد ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است، در مورد پر بودن تخت‌های بیمارستانی نیز در تلاشیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم سرگردان نشوند. در کنار وزیر بهداشت، علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم موج سوم کرونارا هولناک‌تر و عظیم‌تر و با دامنه عمیق‌تر از موج‌های قبلی توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ زالی با اشاره به «موج‌های کرونا» که در راه است نسبت به بزرگی موج سوم که در پایتخت ایران آغاز شده هشدار داد.

فاصله پیک‌ها کمترشده است

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه بین موج اول و موج دوم چند هفته فرصت ریکاوری بود، اما پیک دوم و سوم به یکدیگر وصل شد، گفت: بررسی‌ها نشان داده فاصله بین پیک‌ها در حال کوتاه شدن است و تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک‌های کرونا باشیم. زالی افزود: وضعیت هیچ بیماری در بیمارستان قابل پیش‌بینی نیست و بیماری که امروز با حال عمومی خوب به بیمارستان مراجعه کرده، فردا سرنوشت متفاوتی پیدا کند. وی در عین حال تاکید کرد: حتی اگر هفته آتی به آرامش برسیم باید بدانیم که این آرامش گذراست.

وضعیت تهران نگران‌کننده است

از سوی دیگر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت بیماری کرونا در تهران را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: در هفت یا هشت ماه اخیر با این وضعیت مواجه نشده بودیم و ادامه این روند می‌تواند تعداد بستری و مرگ‌و‌میرها را به طور چشمگیری افزایش دهد. به گزارش انتخاب، وی افزود: این وضعیت سبب شده تا ظرفیت برخی از بیمارستان‌های تهران تقریبا تکمیل باشد و به سختی امکان ‌پذیرش بیمار جدید را داشته باشند. یکشنبه شب نیز طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با اشاره به وضعیت تهران هشدار داد که اگر مردم با مسوولانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همکاری نکنند، شاید به اندازه جنگ بین ایران و عراق کشته به علت کرونا داشته باشیم.

افزایش مرگ کرونایی با آلودگی هوا

در کنار همه مشکلات ناشی از عدم‌همراهی مردم با مقررات کرونایی وضع شده، حالا با آغاز فصل سرما و آلودگی هوا مشکل تازه‌ای به مسائل قبلی اضافه شده است. در همین راستا روز گذشته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در خصوص افزایش احتمال موارد مرگ به علت ابتلا به کووید-۱۹ در صورت مواجهه طولانی‌مدت با آلاینده‌های هوا هشدار داد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به شروع فصل سرد سال و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به علت وارونگی هوا، از مردم درخواست کرد که در روزهای آلوده کمترین تردد را در سطح شهر داشته باشند.

شروع پیک جدید در ۱۵ استان

با تمام اینها ویروس کرونا خیز بلندی برداشته است. همچنان که گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در کشور، در تحلیل روند این بیماری در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه، نشان می‌دهد موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کووید-۱۹ در کشور بالاست و ۱۵ استان از جمله خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، یزد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خراسان رضوی، البرز، زنجان، کرمان، گیلان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر روند صعودی یا شروع پیک جدید را تجربه می‌کنند. آن طور که «ایسنا» گزارش داده است، در ۱۱ استان قم، لرستان، سمنان، ایلام، مازندران، خوزستان، تهران، کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان نیز روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده است.

اعلام شماره حساب برای پرداخت جریمه

در همین حال با توجه به وضع قوانین و مقررات کرونایی در تهران و تعیین جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، سردار حسن رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام آمادگی برای همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا در جریمه متخلفان کرونا به «ایسنا» گفت: تا الان کسی جریمه نشده و رویکرد ما بیشتر ایجابی و ارشادی است. همزمان کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، شماره حساب وزارت بهداشت برای واریز جرایم ماسک نزدن در اماکن عمومی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا را اعلام کرد.

آمار جدید بستری‌شدگان

اما براساس گزارش روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به ‌روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و از میان آنها دو هزار و ۶۳ نفر هم بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر رسید. وی همچنین گفت که در روزهای اخیر با افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر کرونا مواجه هستیم.

آخرین وضعیت واکسن کرونا

همچنین روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم. وی افزود: در ۲ تا ۳ هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد.