البته شما باید توجه داشته باشید که کرونا یک موضوع جدی است و این شامل رفت و آمدهای دیپلماتیک و سفرها نیز است که البته در این چارچوب از مسیرهای جایگزین استفاده می‌شود. این دیپلمات ارشد ایران تاکید کرد: ۲۷‌مهرماه روزی خواهد بود که به‌صورت خودکار نه با رایزنی کسی تمام محرومیت‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام برداشته می‌شود. در ۳:۳۰ بامداد ۲۷‌مهرماه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفع می‌شود. خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دولت مسوولیت‌پذیر از تمام ظرفیت خود برای تامین صلح و امنیت بین‌المللی استفاده می‌کند.

چین

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سند ۲۵ ساله ایران و چین به موضوع فروش نفت ایران به چین اشاره‌ای شده است، تاکید کرد: همان‌طور که پیش از این اشاره کردم سند ۲۵ ساله بین ایران و چین یک موضوع روز نیست، بلکه یک سند راهبردی و یک نقشه راه است. در ارتباط با موضوع نفت نیز به‌صورت روزانه بخش‌های مختلف در ایران درحال کار کردن هستند. با کشورهای مختلف در تماس هستند و اگر می‌بینید که فشار حداکثری آمریکا به آن چیزی که آنها مد نظرشان بوده است نرسیده است به خاطر این تلاش‌هاست. ایران نه فقط با یک کشور، بلکه با کشورهای دیگر این مسیر را جلو می‌برد، از جمله موضوع فروش نفت را گرچه در این مسیر سختی‌هایی نیز وجود دارد. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین به سفر محمدجواد ظریف به چین در روز شنبه اشاره کرد و گفت: سفر و رایزنی‌های آقای ظریف به چین دارای سه بعد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود. هر دو کشور نگاه یکسانی به تحریم‌های فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا دارند. چین نیز مانند روسیه طرحی را برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای ارائه کرده، ایران از هر طرح فراگیری که واقعیت‌های منطقه را بشناسد و به‌دنبال برقراری گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای باشد استقبال می‌کند. چه طرح چین و چه طرح روسیه، گرچه ما فکر می‌کنیم طرح صلح هرمز که از سوی ایران ارائه شده طرح فراگیرتری است و ساختارمندتر از طرح‌های دیگراست و البته ابعادی در این طرح‌ها نیز مشترک است. سخنگوی وزارت‌خارجه تاکید کرد که در داخل ایران و چین اجماعی جدی مبنی بر ارتقای روابط به سطح مشارکت راهبردی وجود دارد.  سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر ظریف به چین گفت: موانع دوجانبه‌ای در برخی از مراودات عادی در بین دو کشور پیش آمده بود که سفر وزیر به‌طور مشخص در این خصوص بود که این مسائل رفع شود. گفت‌وگوهای خوبی بین مقامات دو کشور در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد اقتصادی، تجاری، پولی و مالی صورت گرفت. او همچنین گفت: در این سفر در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مرتبط با برجام و تحریم‌های آمریکا نیز رایزنی و گفت‌وگو شد.

تحریم‌های آمریکا

خطیب‌زاده همچنین در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا علیه تعداد قابل توجهی از بانک‌های ایران گفت: یک عزیزی نوشته بود که گویی آمریکایی‌ها سرچ کرده‌اند و هر چیزی که پسوند یا پیشوند بانک داشته در این فهرست قرار داده‌اند. فقط گویی پاوربانک باقی‌مانده است که آنها در این لیست قرار نداده‌اند.  این دیپلمات ارشد با بیان اینکه ما برای اینکه جلوی این شوک‌ها را بگیریم ماه‌هاست که تلاش می‌کنیم، گفت: آمریکا یک کارزار جنگ روانی گسترده‌ای را علیه ایران شکل داده است. گرچه هر گونه قدمی که برداشته‌اند به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند. آمریکا اکنون از اعتیاد به تحریم‌ها به جنون تحریم رسیده است. همان‌طور که گفتم این اقدامات در قالب جنگ روانی است اما کلیت آن خسارت‌هایی را به ایران وارد کرده که باید آمریکا جبران کند و مردم شک نداشته باشند که ما قران به قران آن را نقد می‌کنیم. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در ارتباط با موضوع بدهی انگلیس به ایران و ارتباطی که برخی از رسانه‌ها بین این پرونده و پرونده نازنین زاغری برقرار می‌کنند، گفت: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است و به قول دوستان با توجه به تاخیر انگلیس در بازپرداخت آن روی این بدهی کنترات می‌افتد. انگلیس باید این بدهی را بپردازد و این موضع ربطی به موضوعات دیگر از جمله مساله زندانی‌ها ندارد.