واکنش رئیسی به گرداندن اوباش

۱۶ مهرماه بود که تصاویری از گرداندن چند نفر از افرادی که به اعلام پلیس، از عوامل نزاع و درگیری در خیابان جمهوری تهران بودند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ تصاویری که نشان می‌داد ماموران به ضرب و شتم این افراد در ملأ عام می‌پرداختند و همین موضوع سیل انتقادات را به سوی ناجا روانه کرد.

این افراد ازجمله کسانی بودند که به گفته ‌سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ، به علت اختلافات شخصی در پاساژ علاءالدین اقدام به درگیری و نزاع دسته‌جمعی کرده بودند و چندین مغازه را در این پاساژ تخریب کردند؛ افرادی که دارای سوابق متعددی از جمله مشارکت در نزاع دسته‌جمعی منجر به ضرب و جرح، اخلال در نظم عمومی، حمل سلاح، زورگیری و حتی سرقت گوشی‌های موبایل شهروندان نیز بودند. به گفته این مقام ناجا، براساس دستور قاضی پرونده و در راستای عبرت‌آموزی مخلان نظم و امنیت عمومی مقرر شد، در محل وقوع نزاع با حضور متهمان و در مقابل چشم شهروندان، صحنه‌هایی از شرارت این افراد شرور بازسازی شود.

هرچند تصاویر منتشر شده از نحوه اجرای این دستور، واکنش‌های منفی به‌دنبال داشت اما رئیس پلیس پایتخت درباره انتقادات مطرح شده درباره چرایی ضرب و شتم این افراد در ملأ عام، اعلام کرد «پلیس اسیر جوسازی و فضاسازی نمی‌شود».

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه هفتمین مرحله از طرح ظفر پلیس مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفته بود: با اوباشی که در محله به نوامیس تعرض کرده و از مغازه‌ها و افراد باج‌گیری کرده و قداره در دست خودروها و مغازه‌ها را تخریب می‌کنند نمی‌توان برخوردی مانند یک سارق داشت.

سردار رحیمی همچنین درباره ضرب و شتم این افراد توضیح داد: زمانی که اراذل را در محل می‌چرخاندند یکی از افرادی که مورد تعرض قرار گرفته بود به آنها گفت نتیجه ظلم کردن خود را دیدید؟ که آن فرد اوباش شروع به فحاشی و توهین به وی کرد؛ مامور ما نیز آن رفتار را انجام داد؛ اگرچه قبول داریم موارد باید رعایت شود.

پلیس چند وقتی است که طرح دستگیری اراذل و اوباش را در دستور کار دارد. فرماند‌هان ناجا می‌گویند آرامش مردم خط قرمز پلیس است و با هر کسی که بخواهد با عربده‌کشی و گردن‌کشی آرامش مردم را به هم بزند، قاطعانه برخورد می‌کند. بر اساس اظهارات مقامات ناجا، اقدامات اخیر پلیس و گرداندن اراذل و اوباش در برخی محلات از جمله تمهیداتی است که در راستای برخورد قاطع با اوباشگران ‌و هشدار به سایر هنجارشکنان در دستور کار قرار‌‌ گرفته است.