پایان تحریم تسلیحاتی به روایت روحانی عكس: president.ir

در همین ارتباط، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن از سال ۹۷، سیل سال ۹۸ در ۲۵ استان و شیوع بیماری کرونا از پایان سال ۹۸ را سه امتحان بزرگ برای مردم، مسوولان و مدیران کشور دانست و تاکید کرد که مردم و مسوولان کشور از همه این آزمون‌ها، سربلند بیرون آمدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، روحانی با تبریک رفع تحریم ظالمانه تسلیحاتی از ۲۷ مهرماه به ملت ایران گفت: این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به‌رغم تلاش‌های ۴ ساله آمریکا، رفع می‌شود.‌ روحانی با بیان اینکه مردم ما در همه این آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند، افزود: «به ملت عزیز ایران این خبر خوش و تبریک را عرض می‌کنیم که ۱۰ سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد و ۲۷ مهرماه دیگر تحریم تسلیحاتی نداریم و شما مردم می‌دانید که ۴ سال سر این با آمریکا جنگیدیم. ۴ سال آمریکا به این در و آن در می‌زد برای اینکه روز ۲۷ مهرماه اتفاق نیفتد اما چند روز دیگر این اتفاق خواهد افتاد. این به خاطر ایستادگی مردم و تلاش همه مسوولان و دیپلمات‌های ما است. آمریکا موفق نشد.

روحانی با اشاره به اینکه آنهایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده این یکی از کارهای برجام است که تحریم تسلیحاتی را برداشت، ادامه داد: از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم. این یکی از آن اقدامات مهمی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد. البته بعضی وقت‌ها صبر و حوصله لازم است تا به همه نکاتی که مورد توجه و موردنیاز است، برسیم. البته این وسط یک شری به نام حاکمان جدید کاخ‌سفید در دنیا پیدا شد که این شر را نه بر سر مردم ما که بر سر همه آورد.

وی در ادامه به اقدامات ویرانگر حاکمان کاخ‌سفید در منطقه اشاره کرد و گفت: ببینید اینها با افغانستان چه کردند و در این کشور چه خبر است و غرب و شرق آن در دست کیست؟ آنهایی که ادعای از بین بردن داعش را داشتند ببینید چه کار کردند؟ دولت آمریکا بگوید کدام موفقیت را در سیاست خارجی طی ۴ سال گذشته به دست آورده است؟ رئیس‌جمهور با بیان اینکه حاکمان کاخ‌سفید در تمام موارد شکست خورده‌اند، ابراز کرد: آنها حتی یک موفقیت ندارند جز اینکه با زور و با لحن بی‌ادبانه‌ای که مدیر یک جمع کوچک هم از آن لحن و کلمات استفاده نمی‌کند، سخن بگویند که البته نشان می‌دهد ایستادگی و قدرت ملت ایران آنها را به شدت عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

  موفقیت بزرگ ایران

همزمان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز رفع محدودیت‌های تسلیحاتی از۲۷ مهرماه را موفقیت بزرگ ایران در کارزار با آمریکا عنوان کرد و گفت: از هفته دیگر محدودیت‌هایی که در زمینه صادرات و واردات تسلیحاتی داشتیم، برداشته می‌شود. محمود واعظی دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات‌وزیران در جمع خبرنگاران درخصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در تاریخ ۲۷ مهرماه گفت: این کار بزرگی بود. تحریم از سال ۲۰۱۰ بود الان بیش از ۱۰ سال است که این تحریم وجود داشته هفته آینده تحریم برداشته خواهد شد از دو جنبه این توفیق بزرگی برای ملت ایران است از جنبه اول اینکه تحریمی که ما برای صادرات و واردات تسلیحاتمان داشته‌ایم، از هفته دیگر برداشته می‌شود.

وی افزود: توفیق بزرگ دیگری داشتیم که یک کشتی اساسی بین ما و آمریکا بود، برای اینکه آنها با تمام قوا آمده بودند که این تحریم تمدید شود، موفق نشدند و بعد رفتند ماشه را آوردند که آن هم موفق نشدند و آن هم یک توفیق بزرگ است، این یعنی ایران کشوری نیست که آمریکا بخواهد به نفوذ و امکانات خودش تکیه کند و هر چه خواست را به‌ آن تحمیل کند. واعظی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد کار بزرگی انجام شده و این توفیقات متعلق به کل مردم و حکومت ماست و باید قدر اینها را بدانیم. وقتی که مانعی برداشته می‌شود شما می‌توانید حرکت کنید. بنابراین شما از روز یکشنبه به بعد هر کاری که در این زمینه قبلا نمی‌توانستید، انجام می‌دهید.

  شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی

پیش‌تر و در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۹ قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکست سنگینی مواجه شد. این قطعنامه با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب نرسید. آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت دادند، چین و روسیه به آن رای مخالف دادند و بقیه اعضا از جمله فرانسه و بریتانیا، بلژیک، استونی، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای‌جنوبی، تونس و ایرلند شمالی و ویتنام رای ممتنع دادند.

وزیرخارجه آمریکا بعد از شکست این قطعنامه در بیانیه‌ای شدید‌اللحن که حاکی از ناراحتی و ناامیدی واشنگتن در همراه کردن اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت بود، نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسوولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این ماموریت بنیادی شکست خورد. شورای امنیت قطعنامه‌ای معقول برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران را رد کرد تا برای اولین‌بار در یک دهه گذشته، مسیر را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند، هموار کند. قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل‌توجیه نیست.»

پمپئو مدعی شد: شورای امنیت درخواست‌های مستقیم بسیاری از کشورهایی در خاورمیانه را که خشونت ایران آنها را به‌خطر می‌اندازد جهت تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی نادیده گرفت. ملل عرب و اسرائیل قویا از تمدید این تحریم‌ها حمایت می‌کردند. ایالات‌متحده هرگز دوستانش در خاورمیانه را که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند رها نخواهد کرد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم این رژیم تروریستی از آزادی برای خرید و فروش سلاح‌هایی که قلب اروپا، خاورمیانه و فراسوی آن را تهدید می‌کنند برخوردار نخواهد بود.

  مقایسه خریدهای نظامی ایران و عربستان

عربستان سعودی با واردات ۱۲ درصد از کل تسلیحات صادراتی جهان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، بزرگ‌ترین وارد‌کننده تسلیحات در جهان بوده که ۷۵ درصد آن، تسلیحات وارداتی از آمریکا است. برای نمونه، معامله تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان در سال ۲۰۱۷ که ترامپ آن را «بزرگ‌ترین سفارشی که تاکنون انجام شده»، توصیف کرد. از لحاظ هزینه‌های نظامی، عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ رتبه سوم و در سال ۲۰۱۹ رتبه پنجم را در کل کشورهای جهان داشته و در این سال ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های نظامی تخصیص داده است که بالاترین رقم در جهان است. عربستان سعودی با فاصله بسیار زیاد نه‌تنها بزرگ‌ترین هزینه‌کننده نظامی در خاورمیانه است، بلکه به شدت نیز به نوسازی و گسترش نیروهای نظامی خود ادامه می‌دهد. طبق گزارش موسسه سیپری، این کشور «بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات پیشرفته» در میان کشورهای خلیج‌فارس را دارد.

اما وضعیت ایران از نظر خریدهای نظامی چگونه است؟ بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۸، واردات سلاح توسط ایران به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. طبق گزارش سیپری، «در این مدت میزان واردات تسلیحات ایران در مقایسه با دیگر دولت‌های خاورمیانه نسبتا اندک بود.» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، رتبه ایران از نظر میزان واردات سلاح در جهان، ۵۷ بود. هزینه نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ یک پنجم عربستان بود و ایران تنها ۳/ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی کرده که ۵/ ۳ برابر کمتر از عربستان سعودی است.

  صلح پیامبر و امام حسن

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در جلسه هیات دولت با بیان اینکه نسبت به زندگی پیامبر عظیم‌الشان اسلام که الگو و نمونه برای همه بشریت بوده است باید بیش از آنچه انجام گرفته دقت و درس‌آموزی کنیم، گفت: «این پیغمبر الگو و نمونه، هم جنگ داشت و هم صلح، این پیامبر بزرگ تاریخ و مرد نمونه هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تدافعی داشت، این پیامبر، روزهایی در جنگ‌هایی پیروز شد و روزهایی دچار شکست شد، این پیامبر حکومت را بر مبنای قانون، پیام و پیمان اداره کرد، پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد قرآن آن را فتح مبین نامید. «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحا مُبِینا» و بزرگ‌ترین پیروزی‌های پیامبر در سایه آن صلح بود که به‌دست آمد و بیش از آنچه بود که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد.»

روحانی افزود: آنجا که توان و نیروی کافی برای جنگ بود پیامبر فرمان جنگ می‌داد و آنجا که تعداد دشمنان و ابزار آنها بیشتر بود فرمان دفاع و تدافع می‌داد. در جنگ احزاب و خندق، پیامبر در پناه قدرت ایمان و پناه خندق در برابر دشمنان ایستادگی کرد. تمام کفار و اهل کتاب در مدینه احساس امنیت می‌کردند و هیچ جایی را در جزیره‌العرب بر مدینه ترجیح نمی‌دادند امنیت مردم در هر دین و مرام و سلیقه‌ای که بودند در کنار حکومت پیامبر حراست و حفاظت می‌شد. پیامبر همه سنت‌های نادرست را زدود و تبخترها و غرورهای نابجا را از بین برد، به زنان عظمتی همسان مردان داد و برای زن و مرد در جامعه حقوق یکسان قائل شد، جوانان را مقام و ارزش داد و جوانی به نام اسامه را به فرماندهی لشکر خود برگزید.

رئیس‌جمهور اعتدال را از ویژگی‌های مهم پیامبر اسلام عنوان کرد و افزود: پیامبر عظیم‌الشان اسلام با افراط و تفریط مخالف بود و سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد و علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد، بهداشت و نظافت را به‌عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، آزادی و مشورت با مردم را مورد تاکید قرار داد و خود نیز هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد. پیامبری که در جامعه اعتدال را آورد و با این اعتدال بود که می‌بینیم قرآن امت ما را امت وسط نامید «وَکَذلِکَ جَعَلناکُ أُمَّة وَسَطا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ» و عنوانی که قرآن برای مردم مسلمان زمان پیامبر می‌پسندد اعتدال است و می‌گوید این امت امتی میانه و وسط است نه افراط و نه تفریط می‌کند.

روحانی همچنین با اشاره به آیه شریفه قرآن، تاکید کرد: اما همین پیامبر با عظمت که بالاترین‌شأن و مقام را دارد حق ندارد ذره‌ای از قانون تخطی کند و خداوند به پیامبرش می‌گوید که اگر از خط مستقیم هدایت کوچکترین تخطی کنی، به راست یا چپ منحرف شوی و مسیر حق را ترک کنی تو در دنیا و آخرت دو برابر عذاب می‌شوی و همه از پیامبرش تا کوچک‌ترین فرد در جامعه بر مبنای قانون هستند. رئیس‌جمهور با اشاره به تواضع و فروتنی پیامبر در برابر مردم، افزود: هیچ‌کس توفیق نیافت که در سلام بر پیامبر سبقت بجوید. ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم و از نو تدریس کنیم و همه ابعاد این زندگی را مدنظر قرار دهیم.

حسن روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فقط یک بعد زندگی پیغمبر را مدنظر قرار می‌دهند، اظهار کرد: بعضی‌ها فقط یک بعد زندگی پیغمبر را مدنظر قرار می‌دهند، «أَفَتُومِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَبِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ»، مگر می‌شود انسان در یک مکتب یک بخش را قبول کند و یک بخش را بی‌اعتنا باشد؟ مجموعه اسلام درس زندگی ماست چه آنجا که می‌گوید جهاد و ایستادگی و چه آنجا که می‌گوید صلح، چه آنجا که می‌گوید برادری و چه آنجا که می‌گوید قاطعیت و چه آنجا که می‌گوید رحمت و نرمش در برابر دیگران، همه اینها مجموعه اسلام هستند مجموعه اسلام را از زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام باید بیاموزیم به‌ویژه در این ایام که معطر به نام مبارک آن حضرت و روزهای پایانی زندگی مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

رئیس‌جمهور در ادامه از امام حسن‌مجتبی(ع) به‌عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: از امام حسن(ع) هم باید یاد بگیریم. او امام صلح و امام پیوند بود او امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: «انی رایت هوی معظم‌الناس علی الصلح»، گفت؛ جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید شما ۲۰نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی است، امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به‌روز جنگ و مرد صلح باشیم به‌روز صلح. اگر در روز صلح جنگیدیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم.

روحانی با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «عبادت این نیست که فقط نماز بخوانید یا فقط روزه بگیرید اصل عبادت فکر کردن و اندیشیدن و خردورزی در امر خدا و امور حق و در امور جامعه است»،گفت: از این بزرگانی که این ایام نام شریف آنها بیشتر برده می‌شود و در عزای آنها اندوهگین هستیم باید درس‌های زندگی بیاموزیم. رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: مولای ما علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) نیز درمورد پذیرش ولو با اکراه ولایتعهدی، بر مبنای تدبیر عمل کرد و حضور ایشان در خراسان و مرو تحول عظیمی در دنیای اسلام ایجاد کرد.

  افزایش صادرات غیرنفتی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری به افزایش صادرات غیرنفتی اشاره کرد و با بیان اینکه این میزان در یک‌ماه اخیر نسبت به مردادماه ۲۵ درصد افزایش داشته گفت: روند صعودی صادرات غیرنفتی کشور شروع شده است. در سخنرانی چند هفته پیش هم اشاره کردم که در ۶ ماه دوم ان‌شاءالله شرایط ما بهتر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی تلاش‌ها مستمرانه به نتیجه خواهد رسید.

 روحانی در همین ارتباط به میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور اشاره و اظهار کرد: تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد و در صدور پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال ۸ درصد رشد داشته است.

او ابراز کرد: در مورد تقاضای سرمایه‌گذاری. آنهایی که می‌گویند مردم خسته شده‌اند و می‌خواهند کشور را رها کنند و بروند و حرف‌های‌ناروایی می‌زنند، بدانند که تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور ما در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ماهه پارسال ۳۷ درصد رشد دارد و پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال ۸درصد رشد دارد.

درست است که مردم مشکلات دارند و احساس فشار و سختی می‌کنند اما به این آمار و ارقام هم توجه کنند که دولت با همه توان در سال جهش تولید تلاش می‌کند و به این تلاش ادامه می‌دهد. البته می‌دانم در تولید، صادرات غیرنفتی، مبارزه با کرونا و همه جا وقتی ما موفق می‌شویم که همه دست به‌دست هم دهیم و همدیگر را یاری و کمک کنیم و اگر در بحث کرونا مقرراتی می‌گذاریم که این مقررات محدودیت‌ها را اضافه می‌کند، مردم ما بدانند فقط به‌خاطر سلامت خود و عزیزانشان است و فقط می‌خواهیم مردم در سلامت بمانند، نمی‌خواهیم کسی اذیت بشود. این محدودیت‌ها جزو لوازمی است که برای سلامت لازم می‌دانیم.