پیشنهاد تعطیلی 2هفته‌ای پایتخت

همچنین هاشمی گفت: هم‌اکنون روزانه نزدیک به ۵هزار نفر به این ویروس مبتلا و حدود ۳۰۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در تهران نیز حدود ۱۵۰ فوتی است. رئیس شورای‌شهر تهران با تا‌‌کید بر اینکه باید به فکر تعطیلی کامل تهران به‌دلیل شیوع زیاد کرونا باشیم، گفت: در غیر این‌صورت از پس موج سوم کرونا برنمی‌آییم. به گزارش خبرگزاری فارس، محسن هاشمی در ادامه سخنانش در این خصوص گفت: در حال‌حاضر هماهنگی لازم بین ‌مسوولان سیاسی وجود ندارد و متا‌سفانه متلک‌های بی‌خود و بچگانه به یکدیگر مطرح می‌کنند و باید فکر اساسی برای حل مشکلات کرد.

همزمان ناهید خداکرمی، عضو شورای‌شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود در صحن شورا، با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار مرگ به علت ابتلا به کرونا یا مشکوک به آن در بهشت‌زهرا‌(س) تهران داشته‌ایم گفت: وحشتناک‌ترین آمار آن ۱۲ مهر سال‌جاری با فوت ۱۳۶ نفر بود و این موضوع نشان می‌دهد که ۵۰ درصد فوت‌های ناشی از این بیماری کشنده در تهران اتفاق افتا‌ده است که البته با توجه به پایتخت بودن، جمعیت زیاد و رفت و آمد و ارتباط با همه استا‌ن‌های کشور دور از ذهن نیست. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای‌اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای‌شهر گفت: گسترش بیماری به حدی رسیده که ستا‌د مقابله با کرونا محدودیت‌های یک هفته‌ای را در تهران و برخی از شهر‌های کشور اعمال کرده است. گرچه این امر می‌تواند در قطع زنجیره رو به گسترش بیماری کمک شایانی داشته باشد، اما با توجه به دوره کمون ۱۴روزه بیماری، یک هفته جز مسکنی کوتا‌ه اثر‌بخشی دیگری ندارد و می‌طلبد تا‌‌ اگر قرار است محدودیتی اعمال شود طول مدت آن حداقل یک‌ماه باشد.

اما پیشنهاد رئیس شورای‌شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران در شرایطی ارائه شده است که به گفته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، وضع کشور ما به گونه‌ای نیست که مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی، تعطیلی کامل اعلام و مردم را خانه‌نشین کنیم؛ چون نه توان مالی پرداخت هزینه‌های زندگی مردم ممکن است و نه مردم پذیرای چنین شرایطی هستند؛ پس تا‌‌ حداقل ۱۰ ماه آینده باید فقط امیدوار به کشف واکسن کرونا بمانیم. رئیسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه در حال‌حاضر و تا‌‌ امروز، قطعا کمتر از ۱۵‌درصد از کل جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: اگر ۶۶ درصد از جمعیت کل کشور به کرونا مبتلا شوند بی‌شک میلیون‌ها فوتی خواهیم داشت.

مناطق پرخطر تهران

در همین حال نتا‌یج یک پروژه تحقیقاتی که به‌ سفارش کمیته سلامت شورای‌اسلامی شهر تهران و توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران انجام شده از ناموفق بودن سیاست‌های اجرایی در کنترل اپیدمی کووید-۱۹ حکایت می‌کند و جزئیات تا‌‌زه‌ای از چگونگی شیوع کرونا را در تهران نشان می‌دهد. براساس این گزارش که روزنامه همشهری آن را منتشرکرده است؛ ۳ منطقه ۴، ۶ و ۱۹ بیشترین موارد ابتلا را در تهران داشته‌اند. به گزارش عصرایران، بیشترین علت ابتلای افراد به‌دلیل مراجعه به مراکز درمانی بوده و شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای در افراد مورد مطالعه، بیماری‌های قلبی - عروقی بوده است. به گفته ناهید خداکرمی در بیشتر مطالعات انجام‌شده در دنیا، تب شایع‌ترین نشانه ابتلا به بیماری است اما در این مطالعه مشخص شد که در جمعیت مورد مطالعه، سرفه شایع‌ترین علامت ابتلاست. به گفته خداکرمی، افراد مبتلا قبل و بعد از ابتلا به سفر رفته‌اند.

آمار فوت بیماران زمینه‌ای مبتلا

در همین حال براساس گزارش وزارت بهداشت بیش از نیمی از قربانیان کرونا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. آنطور که روز گذشته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا‌‌ ۲۰ مهر ماه سال جاری تعداد ۱۴ هزار و ۹۸۲ نفر که مبتلا به بیماری‌‌های زمینه‌ای شامل بیماری‌‌های ریوی، بیماری‌‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی، بدخیمی و بیماری‌‌های کلیوی بودند، پس از ابتلا به ویروس‌کرونا فوت کردند. وی ادامه داد: این در حالی است که تست کرونای ۷۷ هزار و ۲۱۰ نفر از افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بودند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا‌‌ ۲۰ مهر ۹۹ مثبت شده است.

در همین راستا‌ سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۲۵۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسیده است. همچنین در این بازه زمانی هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک‌هزار و ۶۶۱ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: ۴۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.