تاکید بر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی

به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مورد تاکید مجدد قرار داد و از مشارکت عبدالله در روند سیاسی و پذیرش مسوولیت شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان قدردانی و مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان را مورد حمایت کشورمان ذکر کرد. عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار آخرین تحولات جاری در صحنه داخلی افغانستان و آخرین وضعیت مربوط به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تشریح کرد.

عبدالله عبدالله در راس هیاتی از مقامات شورای‌عالی مصالحه ملی، نمایندگان مجلس ملی افغانستان و مقامات وزارت خارجه آن کشور روز یکشنبه به تهران سفر کرد.

به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در توییتی با اشاره به آغاز نشست ظریف با عبدالله عبدالله در توییتی نوشت: «افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات خواست همیشگی ایران بوده است. تمامی مساعی خود را برای کمک به گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی به کار خواهیم گرفت.» دیدار ظریف و عبدالله عبدالله در ساختمان وزارت خارجه و با محوریت بررسی آخرین تحولات روند تحقق صلح در افغانستان انجام شد.

دیدارهای عبدالله عبدالله در تهران

عبدالله عبدالله در سفر سه روزه خود به ایران علاوه بر رایزنی با ظریف با حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات عالی کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.  رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان قرار است بعد از ظهر امروز دوشنبه با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کند. روند مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان، مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای، اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگو میان عبدالله با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور خواهد بود. به گزارش «ایسنا» پیش از سفر عبدالله عبدالله به ایران، سرکنسولگری ایران در جلال‌آباد افغانستان روز یکشنبه در توییتی نوشت: «دکتر عبدالله رهسپار ایران شد. عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی کشور برای تقویت اجماع منطقه‌ای روند صلح، در رأس هیاتی کابل را به مقصد تهران ترک گفت.»