سیاه‌ترین روز کرونا در کشور

ایران دیروز جامه عزای سیاه‌ترین روز کرونایی‌اش را با مرگ ۳۳۷ تن دیگر به تن کرد. رقمی که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور رکوردی بی‌سابقه و غم‌انگیز به‌شمار می‌رود. پیش از این بیشترین میزان مرگ کرونایی مربوط به روز ۲۳ مهر‌ماه بود که ۲۷۹ نفر قربانی این بیماری همه‌گیر شدند. حالا با مرگ ۳۳۷ نفر در یک روز به‌نظر می‌رسد که تمام پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر اینکه پاییز و زمستان سختی در پیش است و در صورت عدم‌اتخاذ راهکاری مناسب باید به انتظار مرگ ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر در یک روز باشیم درست از آب درآمده است. آمار مرگ‌های کرونایی و میزان موارد ابتلا در شرایطی در کشور خیز برداشته که در ماه جاری همه کارشناسان و مقامات وزارت بهداشت از هولناک شدن شرایط در ایران و به‌خصوص در تهران ابراز نگرانی کرده بودند. در همین راستا در پایتخت و برخی شهرهای دیگر، دولت اقدام به برقراری محدویت‌هایی برای کنترل کرونا کرد که آخرین مورد آن اجباری کردن ماسک و در نظر گرفتن جریمه برای عدم استفاده از آن در تهران و ایجاد ممنوعیت تردد برای ۵ کلانشهر از جمله پایتخت در تعطیلات آخر هفته گذشته بود. با این حال آمار روز گذشته نشان می‌دهد که هیچ کدام از این راهکارها نتوانسته عطش ویروس کرونا را در قربانی کردن میزبانانش کم کند و به گفته سعیدنمکی وزیر بهداشت شدت سرایت ویروس کرونا از قبل بیشتر شده است. در چنین شرایطی روز یکشنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کامل تهران شد. پیش از او هم برخی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس چنین پیشنهادهایی را برای مهار کرونا ارائه کرده بودند. پیشنهادهایی که به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل مشکلات معیشتی و عوارض آن بر اقتصاد کشور رغبتی برای اجرایی کردنش ندارد.

فرار از تعطیل کردن کشور سیاسی است

در این میان روز گذشته مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اسفناک توصیف کردن شرایط کشور، فرار ستاد کرونا از تعطیل کردن را سیاسی و نه براساس علم پزشکی بیان کرد. به گزارش تابناک، وی تاکید کرد که دولت باید به این مساله فکر کند که اقتصاد بهداشت کمرشکن است و با توجه به اینکه باید خرج بیمارستانی بیماران کرونا را بدهد باید بسنجد که این هزینه‌ها را تقبل می‌کند یا حمایت معیشتی و تعطیلی را. به گفته مینو محرز برای قرنطینه هم خیلی دیر است؛ زیرا کرونا در همه جای کشور به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد. او در عین حال حداقل راهی که باقی مانده است را اعلام دو هفته تعطیلات برای فروکش کردن بیماری عنوان کرد تا شاید به گفته وی کمی از بار مراجعین به بیمارستان‌ها کم شود.

درخواست ادامه محدودیت‌ها و منع سفر

همزمان روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شاخص‌های بسیار فزاینده بیماری در استان تهران، از نامه‌ای به وزیر بهداشت خبر داد که در آن خواستار منع سفر و اعمال جریمه در تعطیلات پایان هفته شده است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد ما در تهران تماما در پیک سوم اپیدمی به‌سر می‌بریم، تصریح کرد: چند اتفاق در جریانات اخیر افتاده که ما را از پیک دوم متمایز می‌کند، اول اینکه بیماران در شرایط بدحال‌تری مراجعه می‌کنند، دوم اینکه مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، حداقل بین ۲/ ۱ تا ۳/ ۲ روز افزایش داشته و طولانی‌تر شده است.

زالی همچنین مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی و مراجعات خانوادگی را از دیگر وجوه متفاوت کرونا در این دوره بیان کرد و گفت: پیک سوم در تهران هنوز حالت صعودی تلقی می‌شود و دچار کاهش شاخص نشده است. زالی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد بیماری فراگیرتر و سرایت‌پذیر‌تر از قبل در شهر تهران در حال جولان است، تاکید کرد: طبیعتا تا زمانی که رفت و آمد و تولید سفر در داخل شهر مدیریت نشود، این روند و چرخه ویروس منحوس در تهران استمرار پیدا می‌کند و متاسفانه شاهد شهادت تعدادی از بهترین فرزندان این مرز و بوم خواهیم بود. در همین ارتباط ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم دیروز خواستار ادامه محدودیت‌ها تا زمان کنترل کامل بیماری شد و گفت: بسته به آمارهایی که طی چند روز آینده خواهیم داشت، تمدید و تشدید برخی از محدودیت‌ها را خواستار می‌شویم. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی‌بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری، اظهار کرد: این درخواست باید ابتدا در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا در این رابطه تصمیم‌گیری شود، ولی هنوز مطرح نشده است.

شرط دورکاری کارمندان

در کنار این درخواست‌ها موضوعی که می‌تواند در کاهش شیوع کرونا نقش داشته باشد دورکاری کارمندان است که حالا سازمان اداری و استخدامی با تاکید بر ارائه خدمات دستگاه‌ها به مردم ضمن سختگیری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، اعلام کرده که تصمیم جدیدی درباره دورکاری ندارد ‌و آن را مشروط به فراهم بودن زیرساخت‌ها و تصمیم مدیران می‌داند. این در حالی است که به گفته پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ویروس تهاجمی‌تر شده تا آنجا که ابتلای کادر درمان به کرونا نیز در موج سوم بیشتر شده است.

هشدار در مورد تشدید کرونا با هوای آلوده

اما در شرایطی که کشور با بحران کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، آلودگی هوا در کلانشهرها هم به این بحران دامن زده است. موضوعی که موجب هشدار مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت شده است. او با اشاره به نقش آلودگی هوا بر افزایش موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا گفت: امسال با توجه سردتر شدن هوا، وارونگی هوا، آلودگی هوا و شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و... انتظار داریم در سراسر کشور وضعیت بدتری را درخصوص کرونا تجربه کنیم.  در همین راستا روز گذشته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم با توجه به افزایش آلایندگی هوای تهران خواهان اعمال محدودیت‌های بیشتر شد.

هرچند این درخواست مخالفانی هم دارد. ازجمله حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که معتقد است پیشنهاد تعطیلی تهران برای کاهش آلودگی هوا نمی‌تواند کارساز باشد. به گفته او طی روزهای اخیر که با تعطیلات سه‌روزه مواجه بودیم  بازهم هوا در تهران آلوده بود.

بستری بیش از ۴ هزار نفر در آی‌سی‌یو

در همین حال براساس آخرین گزارش از وضعیت کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۴ هزار و ۲۵۱ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند و از این بین یک هزار و ۹۴۸ نفر از آنها بستری شدند. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است. همچنین ۴۷۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. آمارهای جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ نیز مرز ۴۰ میلیون نفر را رد کرده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۹۶ نفر نیز در اثر این بیماری تایید شده است. در همین حال بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۹ تا ۲۸ مهر) به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۸۰ نفر در ایران مبتلا و حدود ۱۱ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت ۱۲۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند. با تمام اینها علیرضا زالی معتقد است جهش‌های شکل گرفته در این بیماری در عرصه جهانی و در کشور ما هنوز آن جهش‌هایی نیست که تحت‌عنوان جهش‌های دراماتیک ویروس تلقی می‌شود.