وزیرخارجه پس از سخنرانی‌اش در شورای امنیت، این توییت را به زبان انگلیسی هم منتشر کرده بود.

ظریف در نشست شورای امنیت که به ریاست لاوروف وزیرخارجه روسیه و با حضور وزیرخارجه چین و تعداد دیگری از وزرای خارجه کشورها  برگزار شد با اشاره به پویش صلح هرمز اظهار کرد: این ابتکار متکی به مسوولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است. وزیر امورخارجه اظهار کرد: تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، به‌دست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه‌ای مسبب عواقب ناگواری شده است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما نگرانی‌ها و گلایه‌های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز به‌طور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می‌شد فراموش نمی‌کنند. وزیر امورخارجه در پایان اظهار کرد: معتقدیم که یک رهیافت جدید منطقه‌ای باید نتیجه تعاملات جمعی ما باشد. رئیس‌جمهور روحانی ایده‌های اولیه ایران را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج‌فارس به اشتراک گذاشت و آنها را دعوت کرد این ایده‌ها را غنی کنند و در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.

ادعاهای دبیرکل شورای همکاری علیه ایران

همزمان، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرد. به گزارش رای الیوم، نایف بن فلاح الحجرف، در نشست شورای امنیت برای بررسی وضع کنونی منطقه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، ایران را دلیل انتشار خشونت و بی‌ثباتی در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن خواند و خواستار توقف آنچه حمایت‌های ایران از شبه‌نظامیان و گروهک‌های تروریستی می‌خواند، شد.

او مدعی شد: ایران به‌ویژه از سال ۲۰۱۱ خط‌مشی خصومت، خشونت و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را در پیش گرفت تا اهداف سیاسی خود را محقق کند. او در ادامه ادعا کرد: برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) مورد تعرض مکرر از سوی ایران و نمایندگان آن در منطقه به وسیله موشک و پهپاد قرار می‌گیرند و این حملات غیرنظامیان سعودی را هدف قرار می‌دهد، همچنین حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی در برخی کشورهای عضو شورای همکاری ثابت شده است. درحالی‌که ایران همواره اعلام کرده دستیابی به سلاح هسته‌ای در دستور کار دفاعی‌اش قرار ندارد، الحجرف در ادامه بر ضرورت وجود توافق فراگیر برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.