در همین حال نگرانی‌ها از افزایش این رقم همزمان با تعطیلات هفته آینده به‌دلیل احتمال سفرهای برون‌شهری ادامه دارد. پیش از این هم مقامات کشور در مورد سفرهای برون‌شهری در دو تعطیلی گذشته هشدار داده بودند و حتی هفته پیش در همین راستا اقدام به برقراری ممنوعیت‌هایی در جاده‌های پنج کلان‌شهر از جمله تهران کرده بودند. هرچند که درنهایت این طرح به‌صورت ناقص اجرا شد تا آنجا که با انتقاد و گلایه شدید وزیر بهداشت روبه‌رو شد.

برنامه‌ریزی برای تعطیلات هفته آینده

در همین ارتباط روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اعمال محدودیت‌های سفر در تعطیلات هفته آینده گفت: روز پنج‌شنبه (امروز) رئیس‌جمهور جلسه‌ای با روسای کمیته‌های مختلف دارد. امروز (دیروز) هم در وزارت کشور جلسه‌ای برگزار می‌شود که برای تعطیلات هفته آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنیم.  واعظی با بیان اینکه به ستادهای استانی این اختیار را داده‌ایم که در ۱۴ مورد خودشان با هماهنگی وزیر بهداشت و کشور تصمیم بگیرند و اقدام کنند، گفت: رئیس سازمان استخدامی کشوری هم یک ماه پیش بخشنامه‌ای داده که رئیس هر بخش در ادارات تصمیم بگیرد که چگونه نیروهای خود را مدیریت کند تا هم ادارات خلوت و هم کار مردم انجام شود. به بیماران زمینه‌ای هم اجازه داده شده است که دورکار باشند.

توصیه به وزیر بهداشت

واعظی درباره انتقادهای وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت خوب می‌داند که چقدر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا با وزارت بهداشت و شخص وزیر همراهی کردند. ما در کنار توجه به انتظارات وزیر بهداشت باید به سیاست‌های نیروی انتظامی در تعامل با مردم هم توجه کنیم.

به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه قبول دارم وزیر بهداشت زیر فشار خیلی زیادی است، افزود: در این شرایط عکس‌العمل وزیر بهداشت و همکارانش را نباید سیاسی فرض کنیم به هر حال وقتی به کسی فشار می‌آید این فشار به‌گونه‌ای خود را نشان می‌دهد. من به همه دستگاه‌ها توصیه می‌کنم که همکاری خود را با وزارت بهداشت ادامه دهند و به وزیر بهداشت توصیه می‌کنم آرامش بیشتری داشته باشد و موضوعات مدنظر خود را در جلساتی که هر هفته مخصوص کرونا برگزار می‌شود مطرح کند.

برنامه‌ریزی برای بیمارستان‌های صحرایی

اما وضعیت بحرانی تهران همچنان ادامه دارد. به گفته علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران، اگر روند ابتلا به همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود. به گزارش «ایسنا»، وی در عین حال، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در نقاط مختلف تهران خبر داد.

انتقال بیماران کرونایی تهران به شهرهای دیگر

مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی نکته‌ای بود که روز گذشته حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس آن را تایید کرد و گفت: در هفته‌های اخیر قضیه مهاجرت معکوس شده و به‌دلیل پر بودن تخت‌های بیمارستانی و نبود ظرفیت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا، خانواده‌‌های آنها نسبت به انتقال عزیزانشان به سایر شهرها اقدام کرده‌اند.  با این حال روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت خطاب به مدیران بهداشتی و درمانی ضمن تاکید بر اینکه نباید مردم را هراسناک و وحشت‌زده کنیم، گفت: مصاحبه نکنید که «تخت خالی نداریم» اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ جای کشور هراس نبود تخت بیمارستانی داشته باشند. وی همچنین گفت: اگر لازم باشد از بخش‌های غیر‌کرونا، باز هم به بخش کووید-۱۹ اضافه می‌کنیم.

دفن ۱۶۰ کرونایی در یک روز

خلیل‌آبادی البته به موضوع مهم دیگری هم درباره وضعیت کرونا در پایتخت اشاره کرد و گفت: تهران به لحاظ فوتی‌های ناشی از کرونا طی روزهای گذشته بیشترین آمار را داشته و بدترین وضعیت را به لحاظ شیوع کرونا در پایتخت شاهد بوده‌ایم. عضو شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد: آمار متوفیان کرونا در تهران افزایش یافته و در دوشنبه هفته جاری ۱۶۰ نفر در بهشت زهرا(س) به‌دلیل کرونا تغسیل و تدفین شدند.

در کنار او زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، گفت: اجرای تعطیلی کامل تهران حداقل به مدت دو هفته جهت مقابله با کرونا ضروری است. به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: براساس آمارهایی که من شنیده‌ام فقط ۴۰ درصد مردم تهران درباره کرونا نگران هستند؛ در حالی‌که این آمار در فروردین بالای ۸۰ درصد بود.

ادامه موج بیماری تا اواسط آبان

در همین حال با توجه به تعطیلات پیش‌رو روز گذشته پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به مسافرت بسیاری از مردم در تعطیلات گذشته گفت: متاسفانه به واسطه مسافرت‌های اخیر موج بیماری تا اواسط آبان ادامه دارد و اگر با افزایش حجم مسافرت‌ها در یکشنبه آینده مواجه شویم موج این بیماری تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس او گفت: در حال حاضر وضعیت ۲۴۵ شهر ایران قرمز است.

پیشنهاد علی مطهری

همزمان علی مطهری، نماینده سابق مجلس در حساب کاربری خود در توییتر به دولت پیشنهاد داد تا برای اجتناب از سفرهای مردم در تعطیلات یکشنبه ۴ آبان‌ماه این تعطیلی را لغو کند تا مجبور به التماس برای سفر نرفتن مردم نشود.

مرگ ۳۱۲ نفر دیگر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به‌روز گذشته ۳۱۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید. همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.