تحلیل باهنر از ریشه اعتراضات آبان 98

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه این گفت‌وگو در تشریح آنچه در آبان‌ماه سال گذشته رخ داد، گفت: مطالبات کشور متنوع و گسترده است؛‌ کسانی که احساس می‌کنند حقشان ادا نشده یا مطالباتشان پاسخی دریافت نکرده است یا از طرف حاکمیت ظلمی به آنها روا شده است، طبیعی است که به‌دنبال گوشه و جایی می‌گردند که مطالباتشان را مطرح کنند؛ اینها تبدیل به یکسری کینه‌ و عقده‌ها و در نهایت تبدیل به یک بشکه باروت می‌شوند و نیاز به یک چاشنی پیدا می‌کنند تا یک جرقه زده و بشکه باروت را منفجر کند. او افزود: در قبل و بعد از آبان‌ماه برخی از گرانی‌ها، ناکارآمدی‌ها و مطالبات ناشنیده مردم روی هم جمع شد،‌ متاسفانه دولت نیز برای اتفاقی [افزایش قیمت بنزین] که باید انجام ‌می‌شد رفتارهای مناسب و خردمندانه نداشت؛ چراکه هر تصمیمی که حاکمیت بگیرد یکسری کارهای پیشینی، پسینی و همچنین حین اقدام نیاز دارد. واقعیت این است که بنزین لیتری هزار تومان هیچ توجیه عقلایی ندارد. از سویی مصرف بنزین نیز به چند صد میلیون لیتر رسیده بود که در مقایسه با استانداردهای جهانی یک عدد عجیب و غریب بود. او با بیان اینکه مردم امنیت عمومی را به خوبی حس می‌کنند، تاکید کرد: بنابراین مسائلی مثل آبان‌ماه شعله‌ور نشد. عده‌ای شلوغ کردند، عده‌ای دیگر نیز به تماشا ایستادند، اما اگر این موضوع می‌خواست شعله‌ور شود باید یک میلیون آدم در تهران به خیابان‌ها می‌آمد اما مردم می‌بینند و می‌فهمند که برخی دارند امنیت کشور را به هم می‌ریزند، ممکن است تماشا کنند اما به آنها نمی‌پیوندند، این بود که توانستند آبان ما‌ه را جمع و جور کنند و گرنه به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد و اصلا قابل جمع کردن نبود.  البته باهنر در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه فساد، ناکارآمدی و عدم رسیدگی به مطالبات مردم وجود دارد و من هم قبول دارم، تاکید کرد: اما آن چیزی که نه توسط مردم و فضای مجازی ضد انقلاب، بلکه توسط خود تریبون‌‌های داخلی القا می‌شود ۱۰ برابر واقعیت است. علاوه‌بر اینها ممکن است برخی در آبان‌ماه به دلایل دیگر یعنی قاچاق یا ورشکستگی یا هر چیز دیگر در زندان بوده و نارضایتی داشته باشند.

ایرادات مجلس یازدهم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه مجلسی تشکیل شده که مدعی انقلاب‌گری است و تلاش می‌کند در تضاد با دولت عمل کنند آیا این موضوع را از نگاه سیاسی می‌دانید، گفت: متاسفانه باید بگویم به‌رغم اینکه نمایندگان مجلس آدم‌های انقلابی و دست پاک در مجلس بوده‌اند و این دوره هم تعدادشان زیاد است، یک اشکال اساسی در ساختار انتخابات داریم و آن اینکه نامزدهای انتخابات، حتی بعضا ریاست‌جمهوری آگاهی کاملی از اختیارات و وظایف خودشان ندارند و حتی از این بالاتر، اکثر رای‌دهندگان که ملت بزرگ ایران هستند نیز به وظایف نماینده یا رئیس‌جمهور آگاهی ندارند؛ در نتیجه نامزد انتخاباتی وعده‌هایی به مردم می‌دهد که به دروغ ترجمه می‌شود، در حالی که بسیاری از این نماینده‌ها قصد دروغگویی ندارند و نمی‌خواهند خلاف به مردم بگویند، اما اطلاع ندارند و از روی بی‌اطلاعی وعده‌هایی می‌دهند که نشدنی است.  به‌طور مثال در سیاست خارجی اینکه با چه کشوری ارتباط داشته باشیم، جزو اختیارات رئیس‌جمهور نیست. رئیس‌جمهور عضو شورای‌عالی امنیت ملی است و شورای امنیت ملی با ترکیب مشخص‌شده‌اش در قانون اساسی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند؛ البته بعد از آن مصوبات شورای امنیت ملی باید به تایید رهبری برسد و بعد لازم‌الاجرا می‌شود. باهنر همچنین گفت: رئیس‌جمهور ممکن است بگوید که من فکر می‌کردم اگر رئیس‌جمهور شوم به من اجازه می‌دهند که با آمریکا ارتباط برقرار کنم، خوب اشتباه فکر می‌کردی (با خنده). او افزود: می‌توان در یک سال باقیما‌نده، مجلس با دولت کارگروه تشکیل دهد دولت را رصد و کمک کنند تا از این مدت باقیما‌نده بتواند بهترین استفاده را ببرد، اما اینکه دولت مدام درگیر باشد و از رئیس‌جمهور سوال شود، وزیر استیضاح شود، این یک سال نیز با دعوا می‌گذرد. به گفته باهنر، رقابت سر جای خودش اما همه دوران ریاست‌جمهوری، دوره رقابت نیست. زمانی که رئیس‌جمهور مستقر شد موفقیت او موفقیت نظام است و عدم موفقیت رئیس‌جمهور هم به اهداف نظام ضربه می‌زند؛ بنابراین ما‌ هم به‌عنوان رقیب رئیس‌جمهور نباید آرزو کنیم که رئیس‌جمهور ناموفق باشد باید کمک کنیم که موفق شود.

اتهام میرسلیم به قالیباف

باهنر در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره مواضع مصطفی میرسلیم نماینده تهران درباره قالیباف رئیس مجلس، اقدامات میرسلیم علیه قالیباف را ناشی از ناکامی‌‌هایی دانست که در رقابت با وی در مجلس با آن مواجه شد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآوری کرد که بارها از او خواسته از ریاست مجلس چشم‌پوشی کند تا جایگاهی درخور در مجلس به او تعلق گیرد، اما میرسلیم تاکید کرده حتی اگر یک رای بیاورم کوتاه نمی‌آیم. او گفت: آقای میرسلیم ادعایی را مطرح کردند در مورد این ۶۰ میلیارد حالا این میزان که هیچی حتی اگر یک ریال هم رد و بدل شده باشد باید پیگیری کرد، اما نمی‌توانیم در تریبون عمومی بگوییم کسی که در حال حاضر با ۲۰۰ رای بر کرسی ریاست مجلس نشسته، چه کرده است.

باهنر افزود: اگر بخواهم تحلیل عمومی برای مجلس یازدهم داشته باشم باید بگویم که قسمت نخست مجلس یازدهم یعنی انتخاب هیات رئیسه بسیار خوب جمع شد. حدود ۱۲ نفر ادعای ریاست مجلس را و حدود ۳۰ نفر نیز ادعای نایب رئیسی مجلس را داشتند و من خیلی نگران بودم که اگر این دعواها به صحن علنی کشیده شود چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از این دعواها در مذاکرات و گفت‌وگوها حل شد.  او همچنین در مورد بذرپاش و انتخابش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات گفت: در مورد آقای بذرپاش نیز خیلی مسوولیت‌های مناسب‌تری وجود دارد که به تحصیلات، سوابق، نشاط جوانی و تجربیات آقای بذرپاش می‌خورد. به هر حال می‌توانند بررسی کنند که آیا قانونی بوده یا نه؛ خود مجلس یا دیوان عدالت می‌تواند این بررسی را انجام دهد آیا اصلا ایشان شاخص‌های لازم را داشته‌اند یا نه. البته مجلس تاکید می‌کند که انتخاب ایشان قانونی بوده است و لذا دیگر ورود به این موضوع محلی ندارد. باهنر در ادامه به انتقاد از هیات رئیسه مجلس پرداخت و گفت: اینکه هیات رئیسه مجلس، تمام مسوولان مجلس از معاونان گرفته مدیران کل و... را تغییر داده‌اند خیلی نمی‌پسندم.

انتخابات ۱۴۰۰ به عملکرد مجلس بستگی دارد

نماینده مجلس دهم در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه مجلس یازدهم چه تاثیری در انتخابات ۱۴۰۰ دارد گفت: بستگی به عملکرد آنها دارد. حتما تاثیر دارد اما گاهی اقدامات در ذائقه مردم می‌نشیند. اکنون مجلس باید اقداماتی کند که به ذائقه مردم بنشیند اینکه بگوییم مجلس اثر دارد یا نه به این بستگی دارد که چه عملکردی خواهند داشت. البته من با محمدباقر قالیباف و تعدادی از نمایندگان گفت‌وگو و برادرانه به آنها توصیه کرده‌ام که در مجلس چه کارهایی می‌توانند انجام دهند که به دل مردم هم خواهد نشست و خرجی هم ندارد؛ چراکه اکنون گردن دولت خرج انداختن مشکلی را حل نمی‌کند.