اجرای نیم‌بند مقررات در تهران

بی‌توجهی دولت به تعطیلی تهران

کرونا در حالی در کشور می‌تازد که از روز دوشنبه مقررات سختگیرانه‌ای برای بسیاری از مشاغل در ۴۳ شهرستان که شرایط بحرانی از نظر شیوع کرونا قرار دارند وضع شده است. در تهران نیز از روز ۱۹ مهرماه استفاده از ماسک از درب منازل اجباری شده و جرائمی نیز برای عدم‌ استفاده از آن در نظرگرفته شده است. با این حال وضع این مقررات ظاهرا نتوانسته بسیاری را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک ترغیب کند و از همین رو به گفته مقامات وزارت بهداشت اوضاع کماکان در تهران بزرگ و پایتخت بحرانی است. به همین دلیل از حدود یک ماه پیش و همزمان با افزایش مرگ‌های کرونایی در کشور بسیاری از جمله برخی از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و حتی برخی از مقامات وزارت بهداشت خواستار تعطیلی دو تا سه هفته‌ای شهرستان تهران شدند. درخواستی که حالا مشخص شده ستاد مقابله با کرونا و دولت پاسخی به آن نداده‌‌اند. این موضوعی بود که روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر با اشاره به شرایط فعلی کشور اعلام کرد و گفت: هفته گذشته پیشنهاد دادم تهران به‌ مدت دو هفته کاملا تعطیل شود که متاسفانه دولت اصلا توجهی به این پیشنهاد نکرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی با اشاره به اینکه در این شرایط و با توجه به وضعیت اقتصادی که شرایط مطلوبی هم ندارد دولت اقتصاد را نسبت به بهداشت و سلامت مردم ترجیح داده است، گفت: چنانچه اقتصاد وضعیت بهتری داشت قاعدتا دولت به سلامت و بهداشت مردم در این شرایط عنایت ویژه‌تری می داشت. پیش از این هم مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با توجه به وضعیت وحشتناک تهران از تعطیلی دو‌هفته‌ای تهران به‌عنوان تنها راه باقی مانده برای کم شدن بار مراجعان به بیمارستان‌ها یاد کرده بود و عدم تعطیلی تهران را تصمیمی سیاسی عنوان کرد بود. در چنین شرایطی در استان تهران تنها دو شهرستان ورامین و دماوند مشمول مقررات تعطیلی سه گروه شغلی شده‌اند و در خود شهرستان تهران به‌رغم میزان بالای موارد ابتلا فقط محدودیت‌های پیشین اجرا می‌شود. این در حالی است که گزارش‌های میدانی از برخی مناطق پایتخت نشان می‌دهد اغلب صاحبان کسب‌وکارها در همان گروه‌های شغلی ۳ و ۴ که ازسوی وزارت بهداشت تعطیل اعلام شده است همچنان بدون هیچ دغدغه‌ای به بهانه اینکه ابلاغیه‌ای مبنی بر محدودیت و تعطیلی موقت دریافت نکرده‌اند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

استراتژی حفظ معیشت و سلامت

در همین راستا روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت از ارزیابی وضعیت شهرستان‌های کشور در روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت: نتایج ارزیابی‌ها روز شنبه در ستاد ملی تهران مطرح و برنامه‌های سختگیرانه‌ای برای پایتخت نیز ارائه خواهد شد. به گزارش «ایرنا» او در عین حال تصریح کرد: مطالعات اولیه نشان داد که کرونا حدود ۶ میلیون شغل را در ایران تهدید می‌کرد که در صورت عدم توجه با تعطیلی مواجه می‌شدند؛ بنابراین استراتژی حفظ توامان معیشت و سلامت و افزایش تولید بسیاری از این مشاغل تا به امروز حفظ شده است. سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته در این خصوص گفت: اینکه بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود.به گزارش «ایرنا»،وی افزود: این روش مناسبی است که شهرستان به شهرستان اقدام کنیم. بنابراین سیاست در حال حاضر روی این ۴۳ شهرستان است. به گفته لاری، در استان تهران کانون بحرانی دماوند و ورامین است و در شهر تهران به‌دلیل پرتردد بودن، بحث دورکاری به نتیجه رسید. وی تاکید کرد مطالبه ما این است که دورکاری جدی اجرا شود.

هشدار در مورد کاهش مراقبت‌های پزشکی

با این حال شرایط بیمارستان‌های کشور و خستگی کادر درمان نشان می‌دهد شرایط در بسیاری از شهرها از جمله در پایتخت بحرانی‌تر از این حرف‌ها است. در همین ارتباط روز گذشته علی جعفریان، رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی (ره) درباره وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: تهران وضعیت بسیار بدی دارد و حتی تا ۱۰۰۰ مورد بستری جدید هم در یک شب داشته‌ایم که بسیار زیاد است. این یعنی اینکه ما از وضعیت قرمز هم وضعیت بدتری داریم. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» نسبت به کاهش حساسیت نسبت به مرگ‌های کرونایی در کشور هشدار داد. رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» ضمن هشدار نسبت به فرسودگی و کمبود تجهیزات بیمارستانی در صورت ادامه روند افزایشی بیماران کرونایی گفت: شاهد ورودی بیماران کرونایی در تمام سنین هستیم. همچنین نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌‌شهر تهران درباره آمار بستری کرونا در تهران تصریح کرد: بالغ بر ۵۵۰۰ نفر در تهران بستری هستند که این تعداد، ۳۰ درصد از ظرفیت قابل بستری در بخش‌‌های مختلف را به خود اختصاص داده است. همزمان لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در مورد خطر کاهش مراقبت‌های بیمارستانی به‌دنبال افزایش تعداد بیماران هشدارداد و گفت: بیماری کووید-۱۹ در تمام کشور روندی صعودی دارد.

انتظار شرایط سخت‌تر برای تهران

ازسوی دیگر علیرضازالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: در تهران شرایط کاملا متفاوت و سخت تری را انتظار داریم. وی افزود:در بحث برخورد با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند و لجاجت داشته باشند، نظر مردم بر این است که باید با قاطعیت با آنان برخورد شود و مردم نیز با این طرح پلیس همراه خواهند بود.

تشدید نظارت‌ها در ادارات

در همین حال روز گذشته حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران ضمن تاکید بر استفاده از ماسک توسط کارمندان از تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

وضعیت بحرانی در لرستان

اما در کنار تهران، وضعیت دراستان لرستان نیز وخیم گزارش شده است تا آنجا که محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به قرار گرفتن چهار شهرستان در وضعیت حاد کرونا از اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در این شهرستان‌ها خبر داده است.

مجموع جان‌باختگان

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر رسیده است.به گفته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، طی ساعت منتهی به روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسیده است و در عین حال ۴۹۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.