به گزارش پایگاه خبری «انتخاب» در ادامه این مطلب آمده است: «در رابطه با کشورهای منطقه دو رویکرد متضاد وجود دارد. اولی که اغلب توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از طرفداران وی بیان می‌شود، نشان از حمایت بدون قید و شرط از عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج‌فارس در تقابل با ایران دارد. مورد دیگر که گاهی اوقات توسط ترامپ و طرفدارانش نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما بیشتر توسط چپ‌ها بیان می‌شود این است که واشنگتن باید به کلی پای خود را از منطقه بیرون بکشد. رویکرد بهتر این است که دولت جدید از دیپلماسی هوشمندانه برای کاهش تنش و افزایش آرامش در خاورمیانه استفاده کند.»

البته موفقیت هرچند سخت و دشوار است، اما غیرممکن نیست زیرا هر دو طرف علاقه قاطعانه‌ای به کاهش تنش دارند. ایران با اقتصادی به‌شدت ناگوار که به‌شدت تحت تاثیر شیوع کووید-۱۹ قرار گرفته، نه تنها برای رهایی از تحریم‌های اقتصادی تلاش می‌کند بلکه می‌داند که در یک درگیری مستقیم نظامی آسیب زیادی خواهد دید. در طرف عربی خلیج‌فارس نیز دلایل خوبی برای پیگیری سیاست تنش‌زدایی وجود دارد. تشدید تنش که در سال ۲۰۱۹ با انفجار نفتکش‌ها در خلیج‌فارس، حملات موشکی به عراق و حمله مستقیم ایران به بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عربستان در منطقه رخ داد، زنگ خطری برای رهبران سعودی و اماراتی بود.

عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی ممکن است از نظر نظامی قدرتمندتر از ایران باشند، اما در مقایسه با ایران چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارند، فقط تصور کنید که تاثیر اقتصادی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین به دبی چه می‌تواند باشد؟ این واقعیت سال گذشته باعث شد تا امارات‌متحده‌عربی حملات نفتکش‌ها را ناچیز جلوه دهد و اصلا آنها را به ایران نسبت ندهد، ابوظبی همچنین نیروهای خود را از یمن بیرون کشید و حتی دیپلماسی مخفی با تهران را دنبال کرد. عامل دیگر این است که پس از سال‌ها حمایت از ترامپ، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به‌دلیل جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقجی در واشنگتن چندان محبوبیتی ندارد به‌طوری‌که برخی حتی خواهان پایان همکاری استراتژیک با عربستان هستند. تنش‌زدایی بدون شک این فشار سیاسی را نیز از بین خواهد برد. بدیهی است که هر نوع تنش‌زدایی نخست بر عهده طرفین است، اما آمریکا می‌تواند با رهبری و دیپلماسی در انجام آن کمک کند. این کمک می‌تواند شامل، مثلا پایان دادن به حمایت نظامی از عربستان سعودی برای جنگ در یمن باشد. دولت جدید آمریکا می‌تواند روشن کند که صلح در منطقه پیش‌شرط توافق هسته‌ای نیست، اما وفاداری به آن مانع پاسخ شدید آمریکا به تهاجمات ایران در منطقه خواهد شد. از طرف دیگر، اگر رفتار ایران به‌طور قابل توجهی بهبود یابد، روابط بهتر و حتی تجارت مستقیم بین دو کشور می‌تواند آغاز شود. آمریکا نمی‌تواند ایران و عربستان سعودی را مجبور به سازش کند، اما این دو کشور در گذشته به‌صورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر همزیستی داشته و حتی همکاری کرده‌اند و هر دو علاقه زیادی به یافتن راهی برای انجام مجدد آن دارند. با توجه به گزینه‌های دیگر، دولت بعدی آمریکا باید تلاش کند تا آنها را دوباره در این مسیر قرار دهد.