وی در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات درباره سانحه چقدر طول می‌کشد، گفت: بستگی به اراده طرفین دارد. از جانب ایران این آمادگی وجود دارد که مذاکرات خیلی سریع‌تر انجام و جمع‌بندی شود. در طرف‌های مقابل به جز کانادا فکر می‌کنیم، نه با آن سرعتی که ما انتظار داریم، ولی بقیه کشورها هم بعد از طی مراحلی، آمادگی دارند که مذاکرات با سرعت بیشتری پیش برود.

این دیپلمات ارشد در مورد پرداخت خسارت به جان‌باختگان گفت: کمیته حقوقی ما آماده بود که وارد بحث پرداخت خسارت به خانواده‌های جان‌باختگان شده و درباره آن مذاکره کند ولی طرف اوکراینی فعلا آمادگی نداشت وارد این موضوع شود. فکر می‌کنم طرف کانادایی هم ظاهرا تمایلی ندارد که فعلا وارد مذاکره درباره جان‌باختگان شود. هر چند خیلی از اینها اتباع خود ما هستند و ما می‌توانیم خودمان در این مورد تصمیم بگیریم.

او درباره خسارت هواپیمای اوکراینی هم گفت: طرف اوکراینی در مورد پرداخت خسارت هواپیما مطالبات دیگری می‌کند که ما ندیده‌ایم در رویه‌های بین‌المللی در مورد آن بخش‌ها صحبتی شده باشد. در واقع رویه بین‌المللی از درخواست‌های طرف اوکراینی حمایت نمی‌کند ولی باب مذاکره را نبستیم و در حال مذاکره هستیم و زمانی که به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

بهاروند در پاسخ به این سوال که‌ آیا در زمینه خسارت به عدد و رقم مشخصی رسیده‌اید، گفت: هنوز به عدد و رقمی درباره خسارت‌ها و غرامت‌ها نرسیده‌ایم ولی می‌توانیم در مورد معیار صحبت کنیم. معیار پرداخت برای ایران اسناد بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی است که ما عضو هستیم - با در نظر گرفتن عرف و رویه بین‌المللی - به نحوی که پرداخت به خانواده‌های جان‌باختگان حتی‌الامکان «منصفانه» باشد.

همزبان و همراه خانواده‌های جان‌باختگان هستیم

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به مقصران این سانحه هم گفت: همه نهادها در کشور پیگیر بحث کیفری و مجازات مقصران یا کسانی هستند که در این سانحه قصور و کوتاهی کردند. در واقع درخواست اجرای عدالت در چارچوب قوانین و براساس دادرسی عادلانه یک درخواست عمومی است و این‌طور نیست که فقط مختص خانواده‌ها باشد. ما از این جهت با خانواده‌های محترم همزبان و همراه هستیم. او با بیان اینکه هر کاری که انجام می‌دهیم باید بر اساس قانون باشد، گفت: همه ما از جمله خانواده‌های جان‌باختگان و بقیه خواستار اجرای عدالت هستیم. خوشبختانه تیم دادستانی رسیدگی به این پرونده بسیار دقیق درحال رسیدگی است.

به گفته بهاروند طبق قانون این افراد چون در حوزه نظامی قرار می‌گیرند، سازمان قضایی نیروهای مسلح مسوول این کار است و این سازمان با طرف اوکراینی جلساتی داشت. نه‌تنها در وزارت امورخارجه، بلکه تیم دادستانی اوکراین به دادستانی نظامی ما رفتند و در آنجا با هم جلساتی داشتند و مدارکی که لازم بود در اختیارشان گذاشته شد.

این دیپلمات ارشد اظهار کرد: این مساله‌ای است که همه ما در مورد آن جدی هستیم؛ خود دادستان و قاضی هم در مورد آن جدی هستند که حتما باید کسانی که خاطی هستند، مجازات شوند و این چیزی نیست که در مورد آن ابهامی داشته باشیم. خوشبختانه دادستان‌هایی هم که هستند، افراد بسیار آگاه و حقوقدان هستند که خیلی جدی در این مورد پیگیری می‌کنند. معاون وزیر امورخارجه در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی کیفری منوط به گزارش سانحه خواهد بود، گفت: نمی‌توانم از طرف دادستان صحبت کنم ولی احتمالا دادستانی هم باید گزارش تیم فنی سوانح را ببیند، برای اینکه بخشی از مدارک را احتمالا این گزارش فنی تکمیل می‌کند.

او درخصوص دسترسی و مراجعه خانواده‌های جان‌باختگان به دادستانی گفت: تا جایی که بنده شنیدم حدود ۱۰۰ نفر از خانواده‌ها به دادسرای نظامی یا سازمان قضایی نیروهای مسلح شکایت کرده و خواسته‌هایشان را مطرح کردند. هنوز هم می‌توانند شکایت دریافت کنند و اگر خانواده‌ها خواسته‌ای دارند می‌توانند مراجعه کنند. سایر سازمان‌ها هم این آمادگی را دارند که با خانواده‌ها ملاقات کنند و اگر خواسته‌ای دارند، به آن رسیدگی کنند.

یکجانبه‌گرایی کانادا برای ما قابل قبول نیست

بهاروند در پاسخ به سوالی درخصوص رویکرد کانادا در فرآیند رسیدگی به این سانحه گفت: کانادا به یکجانبه‌گرایی روی آورده که این موضوع برای ما قابل قبول نیست. نمی‌توانیم با کشوری که می‌خواهد اهداف یکجانبه را به ما تحمیل کند، همکاری کنیم و این کار را نمی‌کنیم. او تصریح کرد: همکاری و اقداماتی که می‌کنیم براساس اصل «قانونی بودن» است یعنی در چارچوب تعهداتی که ما و کانادا به‌صورت مشترک داریم و پروسه و رویه‌ای که در نظام بین‌الملل در این مورد وجود دارد؛ ما مذاکره با کسی را رد نکردیم. معاون وزیر امورخارجه یادآور شد: طرف کانادایی هر وقت نیاز به اطلاعاتی دارد از ما درخواست مذاکره می‌کند ولی به محض اینکه از ما جدا می‌شود کارهای یک‌جانبه خود را پیگیری می‌کند. تا زمانی که این رفتار وجود دارد و تا زمانی که کانادا قوانین بین‌المللی را رعایت نکند، من به‌عنوان مسوول تیم مذاکره‌کننده فکر نمی‌کنم همکاری یا مذاکره‌ای با آنها داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این رویه کانادا در مذاکرات با اوکراین اخلال ایجاد نمی‌کند؟ گفت: فعلا اخلالی ایجاد نکرده است. مذاکره با هر کشوری باید مبنایی داشته باشد. حقوق هوایی و هوانوردی یک حقوق قدیمی طولانی است که اسناد بسیار مفصلی دارد و خیلی چیزها را پیش‌بینی کرده است. از طرف دیگر این سانحه اولین سانحه نیست که در جهان اتفاق افتاده است. حتی شلیک موشک به هواپیما اولین‌بار نیست که اتفاق می‌افتد و چند بار این اتفاقات رخ داده است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه درخصوص دور آتی مذاکرات با طرف اوکراینی گفت: دور بعدی مذاکرات حدود ۳۵ روز دیگر در کی‌یف پایتخت اوکراین انجام می‌شود.