گزارش عراقچی از سفر میانجی گرانه به قفقاز

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه و نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ که در سومین مقصد سفرش به منطقه، پنج‌شنبه شب وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد، در گفت‌و‌گویی عنوان کرد: مذاکرات بسیار فشرده‌ای در جمهوری‌آذربایجان داشتم و مذاکرات مفیدی هم در روسیه انجام شد. عراقچی افزود: زمان بسیار حساسی است و نیاز داریم هر‌چه سریع‌تر درباره روند صلح تصمیم‌گیری شود و مسیری برای صلح باز شود. او با اشاره به میزان تلفات انسانی ناشی از این درگیری‌ها ادامه داد: جای تاسف است که آمار تلفات درحال بالا رفتن است، حمله به غیرنظامیان درحال بالا رفتن است و اصلا قابل‌پذیرش نیست، به همین دلیل ما تصور می‌کنیم که باید هر‌چه سریع‌تر مسیری برای صلح ایجاد شود و این موضوع اصلی صحبت من در ارمنستان است. معاون وزیرخارجه تاکید کرد: تصور می‌کنیم ابتکار جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این مسیر را باز‌کند. عراقچی ادامه داد: ما به یکسری اصول بین‌المللی معتقد و پایبند هستیم و معتقدیم حسن‌نیت و ظرفیت‌های ایران می‌تواند در مسیر صلح به‌کار گرفته شود؛ به‌خصوص برای رسیدن به صلح پایدار. ما صحبت از یک آتش‌بس معمولی نمی‌کنیم، البته آن‌هم به‌جای خودش واجب است، اما پیشنهاد ایران یک صلح پایدار را در منطقه هدف قرار می‌دهد و امیدواریم به این هدف برسیم. او عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های لازم را در این‌خصوص البته با همکاری دیگر کشورها در منطقه دارد. عراقچی قرار است پس از ارمنستان به ترکیه سفر و با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو کند. پس از آنکه چندی‌پیش خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه از طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ خبر داد و گفت ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه روز (سه‌شنبه) ششم آبان‌ماه از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ و تصویب آن توسط مقامات‌عالی کشور خبر داد و گفت: عراقچی این طرح را در سفر به باکو، مسکو و ایروان مورد پیگیری قرار خواهد داد.

منتظر پاسخ طرف‌های مناقشه  هستیم

در ادامه «سیدعباس عراقچی» فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران که به‌منظور معرفی و تبیین ابتکار ایران برای پایان‌دادن به اختلافات جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان در مورد قره‌باغ بعد از باکو به روسیه سفر کرده بود، بعد از پایان مذاکرات با «آندری رودنکو» نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ و «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود در امور برجام، پیش از ترک مسکو گفت: «طرح تهران درباره مناقشه قره‌باغ را که بر مبنای اصول انسان‌دوستانه و توجه به خواسته‌های طرف‌های درگیر تهیه شده پیشنهاد داده‌ایم و منتظر دریافت پاسخ از طرف‌های مناقشه می‌مانیم.»

طرح ایران را با دقت بررسی می‌کنیم

همزمان وزیرخارجه ارمنستان موضع منطقه‌ای «سازنده و مسوولانه» جمهوری اسلامی‌ ایران را ستود. به گزارش «ایسنا» به نقل ارمنیا‌نیوز، زهراب مناتسکانیان، وزیرخارجه ارمنستان در گفت‌وگو با ریانووستی گفت: ایران کشوری بزرگ در منطقه ‌ماست و برخلاف ترکیه وقتی مساله به صلح و امنیت منطقه می‌رسد، موضعی سازنده و مسوولانه را اتخاذ می‌کند. دفتر مطبوعاتی وزارت امورخارجه ارمنستان هم اعلام کرد، مناتسکانیان وزیر امورخارجه این کشور در دیدار با عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران قول داده که ایروان راهکارهای تهران برای حل مساله قره‌باغ را با دقت مطالعه کند. به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره از سوی وزارت‌خارجه ارمنستان آمده است: «عراقچی در مورد رویکردهای کشورش برای غلبه بر وضعیت فعلی و برقراری آتش‌بس (در قره‌باغ) صحبت کرد. در این رابطه وزیر امورخارجه ارمنستان تاکید کرد که رویکردهای ایران در مساله قره‌باغ به‌طور کامل و مفصل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.» وزیرخارجه ارمنستان در عین‌حال درباره راهکار حل مناقشه قره‌باغ‌ افزود: روسای مشترک گروه مینسک تنها قالب‌ میانجیگران خارجی و مذاکرات مورد توافق بین‌المللی هستند و به نقش آنها در بیانیه‌ای مشترک در ۱۰ اکتبر و سپس در بیانیه‌های ۱۷ و ۲۵ اکتبر تاکید شده است.

ارزیابی مثبت جمهوری‌آذربایجان

از سوی دیگر، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان نیز سفر عراقچی به باکو را پرثمر خواند. به گزارش «ایسنا» حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در توییتی در پاسخ به توییت سیدعباس عراقچی نوشت: حقیقتا دیدار پرثمری بود. آذربایجان و ایران پیوند قوی دوستانه و روابط همسایگی خوبی داشته و دارند. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرخارجه روز چهارشنبه در توییتی نوشت: در دیدار طولانی مثبت و سازنده با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان ابتکار منطقه‌ای ایران را برای کمک با پایان دادن به درگیری ناگورنو- قره‌باغ ارائه کردم‌.

خطری مرزهای شمالغرب را تهدید نمی‌کند

در شرایطی که مرزهای شمالی ایران از شراره‌های مناقشه قره‌باغ در امان نبوده است، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: الحمدلله هیچ خطری مرزهای شمالغرب کشور را تهدید نمی‌کند و با افزایش روزافزون قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای مسلح، آمادگی بسیار خوبی برای اجرای ماموریت‌های محوله و صیانت از مرزها و مردم شریفمان را به‌دست آورده‌ایم. به گزارش «ایسنا» به نقل از روابط‌عمومی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، در بازدید از مناطق مرزی جلفا و خداآفرین آذربایجان‌شرقی، دفاع از حدود و ثغور میهن اسلامی را از مهم‌ترین وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: نیروهای جان برکف ارتش در راستای عمل به وظایف ذاتی خود در نقاطی از مرزهای شمالغرب کشور استقرار پیدا کرده‌اند و هدف اصلی از استقرار یگان‌های ارتش در مناطق مرزی، حفاظت از حریم‌هایی است که خطوط قرمز ما تعریف شده است. او با تاکید بر اینکه ما به هیچ‌عنوان اجازه عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهیم، افزود: خط قرمز ما تامین امنیت، آرامش و آسایش عزیزان مرزنشین است و ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که امنیت مرزنشینان ایران به مخاطره بیفتد. شعار ما «ارتش فدای ملت» است و ارتش با حضور خود در کنار مردم امنیت و آرامش آنها را تامین و تضمین می‌کند. امیر سرتیپ حیدری در پایان با تاکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، اظهار کرد: توصیه ما به هر دو کشور احترام به قوانین بین‌المللی، حفظ مرزهای بین‌المللی و حل و فصل مشکلات پشت میزهای مذاکره است.