به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه و‌ نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ پس از دیدار با سدات اونال معاون وزیر امورخارجه ترکیه در آنکارا در توییتی در این‌باره نوشت: گفت‌وگوهای صریح و پربار با آقای سدات اونال معاون وزیر امورخارجه در آنکارا داشتم. ایران و ترکیه دو بازیگر اصلی در منطقه هستند که نقش غیرقابل انکاری در صلح و امنیت منطقه دارند. فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ، پیش از این با مقامات جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود. معاون وزیر امورخارجه در پایان حضورش در ایروان گفت که نقش ایران برای کمک به حل این مناقشه، مورد تایید جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. پس از آنکه چندی پیش خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه از طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ خبر داد و گفت ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه روز (سه‌شنبه) ششم آبان از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ و تصویب آن توسط مقامات عالی کشور خبر داد و پس از آن عراقچی در سفری به منطقه این طرح را در باکو، مسکو و ایروان و همچنین آنکارا به مقامات این کشورها ارائه کرد.

عراقچی روز شنبه و پیش از ترک ایروان به مقصد آنکارا در گفت‌وگویی درباره رایزنی‌هایش در ارمنستان عنوان کرد: ملاقات سه ساعته‌ای با معاون وزیرخارجه ارمنستان داشتم. حدود دو ساعت با وزیرخارجه این کشور مذاکره داشتم. معاون وزیرخارجه این مذاکرات را خیلی مفید و سازنده خواند و خاطرنشان کرد: باعث شد ما به درک عمیق‌تری از نگرانی‌های طرفین، چالش‌های موجود و راه‌حل‌هایی که احتمالا وجود داشته باشد، برسیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: چشم‌انداز بهتری الان در مقابل ما وجود دارد. این اصل به‌ویژه از سوی ما مورد تاکید قرار گرفت که در هر راه‌حلی حقوق اقلیت ارامنه در مناطق مورد مناقشه باید حفظ شود و راه‌حل‌هایی که پیدا می‌شود باید مسیر را به سمت صلح پایدار ببرد نه به سمت آتش‌بس‌های موقت که دوباره بحران برای سالیان ادامه یابد. او با بیان اینکه حمله به اماکن غیرنظامی که این مدت صورت گرفته، متاسفانه باعث تلفات انسانی زیادی در هر دو‌ طرف شده است، گفت: این حملات کاملا محکوم است. حقوق بشردوستانه از جمله عدم حمله به اماکن غیرنظامی و غیرنظامیان باید رعایت شود. کشته شدن غیرنظامیان در بیمارستانی در شهر استپاناکرت باعث تاسف شد و من به مردم ارمنستان تسلیت می‌گویم. امیدواریم تکرار نشود و زمینه برای اجرای طرح‌هایی که می‌تواند به صلح منجر شود، فراهم شود. معاون وزیرخارجه اضافه کرد: ما با ارمنستان و آذربایجان روابط دیرینه و عمیقی داریم. هموطنان آذری زبان ما در کنار هموطنان ارمنی ما سال‌هاست در کنار هم زندگی کردند و ایران با ظرفیت‌هایی که دارد و مزیت‌های جغرافیایی و مرزهای مشترک و علقه‌های فرهنگی زیادی که وجود دارد کمک می‌کند که در این زمینه نقش ایفا کند. این نقش مورد تایید آذربایجان و ارمنستان است. او گفت: وزیرخارجه ارمنستان امروز تاکید داشت که هیچ راه‌حلی بدون حضور ایران نمی‌تواند به صلح پایدار منجر شود و ایران باید نقش خودش را در این زمینه ایفا کند. عراقچی خاطرنشان کرد: در مجموع فکر می‌کنم درحال حرکت به سمت تفاهم بیشتر در این زمینه هستیم و امیدواریم شاهد روزی باشیم که این درگیری به خاتمه خود نزدیک شود.

بازگشایی ایستگاه‌های مرزی جمهوری آذربایجان با ایران

همزمان جمهوری آذربایجان از بازگشایی چند ایستگاه مرزی در مرز با ایران بعد از آزاد شدن این مناطق از کنترل قره‌باغ کوهستانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان گزارش داد که نیروهای گارد مرزی این کشور پرچم خود را در پاسگاه‌های مرزی «سلطانلی»، «خلافلی»، «خداآفرین» و «گوملاگ» در منطقه زنگیلان و جبرائیل برافراشتند و فعالیت‌ها و خدمات نظامی خود را در این ایستگاه‌ها از سر گرفته‌اند.

براساس این گزارش، برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه این ایستگاه‌ها اعلام کردند «آزادسازی این مناطق باستانی جمهوری آذربایجان از اشغال جمهوری ارمنستان تحت رهبری الهام علی‌اف، با موفقیت انجام شده است و باکو را به روز پیروزی بزرگ برای مردم این کشور نزدیک‌تر کرده است.» خبرگزاری ترند در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات باکو افزود، آزادسازی ۱۳۲ کیلومتر از مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران نقش کلیدی در توسعه همکاری‌های سطح بالا با مقامات گارد مرزی ایران و تبادلات مرزی با گارد مرزی ایران ایفا خواهد کرد و در تضمین امنیت مرزی نقش مهمی خواهد داشت. مقامات جمهوری آذربایجان تاکید کرده‌اند برای امنیت، رفاه و آسایش سربازان، افسران و نیروهای گارد مرزی و خانواده‌های آنها در کوتاه‌ترین زمان زیرساخت‌های جدید در این مناطق تازه آزادشده احداث خواهد شد. مقامات باکو طی روزهای گذشته از پیشروی نیروی ارتش این کشور در مناطق قره‌باغ کوهستانی و آزاسازی بخشی از این مناطق خبر داده‌ بودند. رئیس‌جمهوری آذربایجان روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت که نیروهای جمهوری آذربایجان، روستاهای «خداوردی‌لی»، «قوربان‌تپه»، «شاه‌ولدلی» و «خوبیارلی» را در منطقه جبرائیل و روستاهای «آلادین» و «وجنعلی» را در منطقه زنگیلان آزاد کرده‌اند. درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان حدود ۴۰ روز است که ادامه دارد و دو طرف با وساطت روسیه و آمریکا سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس انسانی توافق کرده‌اند که هر سه بار با شکست مواجه شده است.