به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.» پیش‌تر نیز مقامات کشورمان بارها تاکید کرده بودند که اگر آمریکا می‌خواهد با ایران تعامل داشته باشد باید از همان مجرای برجام و بازگشت به این توافق باشد. ظریف همچنین به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد. در این گفت‌وگو که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شد، وزیرخارجه ایران تاکید کرد که اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ‌سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، روز دوشنبه در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس‌نیوز تاکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد، اما در پاسخ مجری برنامه هم گفت که «بیانیه‌های کمپین بایدن نویددهنده بوده‌اند اما همچنان باید صبر کنیم و نظاره‌گر باشیم.»

رفتار واشنگتن مهم است

ظریف همچنین تاکید کرد، آنچه دولت جدید در کمپین انتخاباتی خود می‌گوید مهم نیست بلکه آنچه در دفتر انجام می‌دهد مهم است. وی تصریح کرد: «آنچه برایمان مهم است این است که کاخ‌سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند. رفتار آمریکا مهم است.» بایدن اعلام کرده بود که در صورت پیروزی دولتش به مذاکره مجدد بر سر توافقی خواهد پرداخت که در زمان باراک اوباما و معاونت ریاست‌جمهوری‌ وی پس از مدت طولانی حاصل شده بود اما ظریف تاکید کرد که چنین چیزی «امید» تهران نیست. ظریف با تاکید بر این موضع که «تحت هیچ شرایطی» تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به‌عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد، گفت: «اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.» وزیرخارجه کشورمان که توافق برجام با نظارت وی انجام شد در ین رابطه توضیح داد: «من می‌دانم که بایدن معاون رئیس‌جمهور پیشین درک می‌کند که این اتفاق [مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای] نخواهد افتاد و ممکن است به گونه‌ای دیگر اقدام کند.»

شکست کمپین فشار حداکثری

در ادامه رئیس دستگاه دیپلماسی با اعلام اینکه کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران شکست خورده است، گفت: «آنها به ایران آسیب زده‌اند اما آن تغییرات سیاسی که آمریکا خواهان آن بود را به ارمغان نیاورده‌اند؛ حال این خواسته می‌تواند تغییر نظام باشد که این در ذهن بخش خاصی از دولت کنونی آمریکا است یا خواسته دونالد ترامپ باشد که خواهان به زانو درآوردن ایران به منظور تعیین مفاد توافق است.»

نامه هشدارآمیز واشنگتن به تهران

همچنین وزیرخارجه کشورمان اعلام کرد که ایالات‌متحده نامه‌ای به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ارسال کرده است. ظریف به این موضوع اشاره کرد که در این نامه هشدار داده شده که ایران در زمان انتخابات اقدامی نکند و اینکه این کشور(آمریکا) هیچ‌گونه دخالتی را تحمل نخواهد کرد. در این رابطه، وزیرخارجه ایران ضمن رد ادعاهای مقامات دستگاه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاکید کرد که دونالد ترامپ «تنها شخصی است که موثرترین و مهم‌ترین بی‌حرمتی‌ها را علیه سیستم انتخاباتی آمریکا روا می‌دارد.» ظریف اعلام کرد: «هرکس که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه‌مند باشد، از رئیس‌جمهور ترامپ خواهد خواست تا درخصوص جعل اسناد و غیرمطمئن بودن انتخابات پستی و این جور مسائل صحبت کند.» همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز اتهامات واشنگتن درباره ایران درخصوص دخالت در انتخابات این کشور را بی‌ربط و بی‌اساس خواند و گفت: «کشوری که کودتا و دخالت و... می‌کند آمریکاست‌ و تهران بارها اعلام کرده نه علاقه‌ای دارد در انتخابات آمریکا دخالت داشته باشد و نه به نفع کسی می‌داند که این دخالت‌ها انجام شود. این بر اساس درخواست خود مردم آمریکاست.» وی در عین حال انتخابات آمریکا را یک نمایش توصیف کرد که در آن سعی می‌کنند جذابیت‌های بیشتری ایجاد کنند.

تبادل پیام دیپلماتیک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آتی آمریکا و اینکه آیا پیام دیپلماتیکی بین مقامات ایران و بایدن رد و بدل خواهد شد، عنوان کرد: «موضع ما روشن است، ما اصلا فردا را نگاه نمی‌کنیم، ما به دولت‌ جدید آمریکا نگاه می‌کنیم که هر حزبی باشد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.» به گزارش خبرگزاری فارس، خطیب‌زاده ادامه داد: «هر دو حزب متوجه شده‌اند که تا چه حد سیاست‌هایشان شکست خورده و به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده‌اند. چارچوب گفت‌وگو روشن و همان برجام است و در این چارچوب هر کسی جبران خسارت کند و برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، همراه با بقیه می‌تواند حضور داشته باشد.»