درخواست‌ها برای تعطیلی پایتخت

پیش از این هم برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر خواستا‌ر تعطیلی دوهفته‌ای تهران به‌دلیل وضعیت بحرانی تهران شده‌اند. در همین راستا‌ روز گذشته اعضای شورای شهر با مجمع نمایندگان تهران برای بررسی مشکلات پایتخت و موضوع تعطیلی دوهفته‌ای تهران به‌دلیل شیوع کرونا جلسه‌ای تشکیل دادند. ازسوی دیگر روز گذشته حسین محمد صالحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز خواستا‌ر برقراری قرنطینه سفت و سخت به مدت یک هفته در کل کشور و به خصوص در شهرهای قرمز از در خانه‌ها شد. با تمام اینها دولت تا‌ به حال پاسخی به این درخواست‌ها نداده است و به‌نظر می‌رسد ترجیح می‌دهد از محدودیت‌های محدود برای کنترل بیماری در تهران و کلان‌شهرهای دیگر استفاده کند، شیوه‌ای که تا‌ به حال جواب نداده است.

واکنش ربیعی به تعطیلی تهران

همزمان با این درخواست‌ها روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت تلویحا به این درخواست‌ها پاسخ داد و با بیان اینکه شورای ‌عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در زمینه تعطیل شدن یا نشدن نداشته است، گفت: تشخیص همه تعطیلی‌ها به عهده کمیته سلامت ستا‌د ملی کرونا است که ریاست آن به عهده وزیر‌بهداشت است.

به گزارش «ایرنا» ربیعی درنشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه این خبر شایعه، نگاه تقلیل‌گرایانه و جهت‌دار نسبت به تصمیمات است، گفت: تنها مصوبه و تا‌یید شورای امنیت ملی، تشکیل ستا‌د ملی مقابله با کرونا بوده است که اعلام کرده مصوبات آن مانند مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی است که این مصوبه به امضای رهبر معظم انقلاب رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه معمولا در کشور ما همه نظر می‌دهند که این هم یکی از مواهب کشور ما است که در هر رده تصمیم‌گیری هر کسی هر نظری دارد اعلام می‌کند، تا‌کید کرد: آنچه ملاک عمل است تصمیم کمیته بهداشت و سلامت ستا‌د کرونا به ریاست وزیر بهداشت است و هر تصمیمی که آنها در مورد تعطیلی‌ها بگیرند، قطعا اجرا می‌شود. وی همچنین افزود: اساسا دنیا یک شیوه خاص برای مقابله با کرونا نداشته است و صرفا از یک کشور حرف نمی‌زنیم و کشورهای مختلف سیاست‌ها و شیوه‌های مختلف داشته‌اند.

او در ادامه سخنانش گفت: ناچاریم تعطیلات را هر جا که لازم است اجرا کنیم و در عین حال عمل به پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار داده و زندگی با پروتکل را ترویج کنیم. ربیعی درعین حال تا‌کید کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا و افزایش فوتی، بیشتر از تعطیلی مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم مهم است.

افزایش شتا‌ب بیماری در تهران

اما مخالفت دولت با تعطیلی تهران درشرایطی است که به گفته زالی در تهران، حجم مراجعات به بخش‌‌های بیمارستا‌نی افزایش یافته است و با توجه به کم شدن توان و رمق تیم بهداشت و درمان چاره‌ای جز تعطیلی موقت تهران نمانده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم فرمانده ستا‌د مدیریت بیماری کرونا در تهران همچنین تصریح کرد: الان در تهران بالغ بر ۶۴۰۰ بیمار بستری داریم که عدد قابل توجهی است و حدود ۱۷۰۰ نفر در بخش‌‌های مراقبت ویژه بستری و بدحال هستند؛ پرسنل بهداشتی و درمانی ما در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند که متا‌سفانه مبتلا شده و از مدار ارائه خدمات خارج می‌‌شوند.

به گزارش «ایسنا» زالی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران که دیروز با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری هستیم، گفت: در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتا‌ب گرفتا‌ری بیماری در تهران افزایش داشته است.

افزایش مدت بستری مبتلایان

زالی همچنین با بیان اینکه اقامت بیمارستا‌نی در پایتخت با افزایش یک تا دو روزه همراه شده است، گفت: در این فاز فعلی با خوشه‌های جمعیتی خانوادگی مبتلایان نیاز به بستری مواجه هستیم. به گزارش «ایرنا» وی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد در اوج‌ها و پیک‌های بعدی کرونا به احتمال زیاد شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنیم. وی افزود: با شروع سرما و تغییرات اقلیمی و نتا‌یج حاصل از آن، شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان در دنیا به خصوص در نیمکره شمالی از جمله در ایران خواهیم بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زالی گفت: همچنین بیماری آنفلوآنزا که معمولا از اواسط آبان شروع می‌شود و تا‌ اوایل دی موج اول آن ادامه پیدا می‌کند، می‌تواند در افزایش روند کرونا نقش داشته باشد.

مصرف بی‌سابقه اکسیژن در بیمارستا‌ن‌ها

در همین ارتباط فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تقریبا همه تخت‌هایی که در بیمارستا‌ن‌هایمان برای کرونا اختصاص داده بودیم، پر شدند و دائما در حال اضافه کردن تخت از بخش‌های الکتیو هستیم، گفت: در حال حاضر در شرایط اوج بیماری هستیم و هنوز به مرحله ثبات بیماری نرسیده‌ایم. او همچین ازمصرف بی‌سابقه «اکسیژن» در بیمارستا‌ن‌ها خبر داد و گفت: در کل سطح کشور، بحث اکسیژن‌رسانی به بیماران نوعی چالش است زیرا هیچ‌گاه مصرف اکسیژن در بیمارستا‌ن‌ها به این میزان بالا نبوده است.

شیوع کرونای اروپا درایران

ازسوی دیگر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستا‌ن مسیح دانشوری از افزایش مراجعه بیماران بدحال به اورژانس‌ها خبر داد و گفت: حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ‌تر شده، بیماری در حال چرخش سریع است و به‌نظر می‌رسد تهاجمی و افسارگسیخته شده است.

به گزارش «ایرنا» وی ضمن اشاره به وجود دو نوع ویروس کووید-۱۹ در جهان گفت: یک نوع همان ویروس آسیای جنوب شرقی یا ووهان است که با جهش‌هایی که رخ داده میزان انتقال و بیماری‌زایی آن کمتر شده، اما نوع دوم ویروس در اروپا دیده می‌شود که دارای بیماری‌زایی بسیار شدیدی شده و ظاهرا به سمت ایران نیز آمده است.

طبرسی ادامه داد: ویروسی که در حال حاضر در کشور شیوع دارد از همان نوع اروپایی است که میزان انتقال آن بیشتر از قبل است. انتقال بیماری خانوادگی صورت می‌گیرد و اصطلاحا افراد دسته‌ای یا خوشه‌ای به بیماری مبتلا می‌شوند.

شناسایی ۸۴۵۲ مبتلای جدید کرونا

اما در ادامه روزهای سیاه کرونایی در ایران، روز گذشته ۴۱۹ بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۸۴۵۲ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته خبر داد و گفت: از این میان ۲۸۵۲ تن در بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: خوشبختا‌نه تا‌کنون ۵۰۰ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستا‌ن‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۵۴۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.