تشکیل قرارگاه کنترل قیمت ها

حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت با اشاره به بیانات روز دوشنبه رهبری به مناسبت سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) درباره گرانی‌ها گفت: ایشان بحق تاکید کردند که گرانی برخی کالاها ناموجه، نادرست و ناصحیح است که باید مشکلات و ناهماهنگی‌ها حل شود. البته رئیس‌جمهوری گفت که دلایلی برای این موضوعات مطرح می‌شود که باید حل و فصل شوند. روحانی همچنین در این جلسه از دو هدف اصلی دولت رونمایی کرد؛ او یکی از این اهداف را «وفور کالاهای اساسی و غیراساسی» و دیگری را «قیمت منصفانه» اعلام و تاکید کرد: نسبت به اولی موفق بودیم و برای پایان امسال و سال آینده هم موفق خواهیم بود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: آنچه امروز برای ما مهم است این است که قیمت‌ها قابل قبول و متعادل باشد و روی آن تمرکز کرده‌ایم.

روحانی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با بیان اینکه ما بر فرض اینکه شیوه آمریکا تصحیح نخواهد شد برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: تصمیمات ما برای کشور از چند هفته پیش بدون توجه به اینکه چه کسی در آمریکا پیروز می‌شود اتخاذ شده است. مبنای ما تولید داخلی، صادرات نفتی و عمدتا غیرنفتی و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی با یکدیگر است. حالا اگر آمریکایی‌ها عبرت بگیرند، به تعهدات خود بازگردند و رفتار گذشته‌شان را تغییر دهند و راه دیگری را انتخاب کنند فبها ولی اگر از مسیر گذشته خود بازنگردند، ما برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم که کشور را چگونه به جلو ببریم.

برنامه دولت برای ۹ ماه آتی

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه مردم مطمئن باشند کالاهای اساسی و ضروری در اختیارشان خواهد بود، یادآوری کرد: ما در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی را برای ۹ ماهه پایانی این دولت گرفته‌ایم و بر مبنای این ۹ ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، البته برنامه‌های بلندمدت هم وجود دارد. به گفته روحانی، در هفته گذشته واردات ۳۸ درصد و صادرات ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده که این نشان می‌دهد روند واردات و صادرات رو به رشد بوده است. هماهنگی لازم هم در ستاد اقتصادی بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد به وجود آمده و مصوبه لازم هم برای تخصیص ارز و هم برای صادرات، واردات یا اینکه چه ارزهایی به کالاها اختصاص یابد و نحوه‌ ترخیص کالا از گمرک ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: یکی از مبانی تصمیمات در ستاد اقتصادی این بود که توجه کنیم چگونه صادرات افزایش یابد، کالاهای اساسی راحت‌تر به دستمان برسد و به‌جای گرفتاری در گردش‌های مالی کار با تهاتر صورت بگیرد و همچنین به جای ماندن جنس در گمرک در همان موقع خرید تکلیف آن مشخص شود. تمام تصمیمات برای سامانه جامع تجارت هم برای بروز و روشن شدن چنین مسایلی است.

روحانی با تاکید بر اینکه مشکلات یکی دو ماه اخیر که مردم با آن مواجه شدند به ماه‌های اولیه امسال مربوط می‌شود، افزود: در آن زمان به خاطر کرونا صادرات ما لغو شد اما الان وضع صادرات خوب شده است. امروز خوشحال هستم که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط به سخنان رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای کرده‌اند.

آخرین اقدامات دولت برای کاهش قیمت کالاها

دیروز همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت، آخرین اقدامات دولت برای کاهش قیمت‌ها را تشریح کرد. وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکید رهبری برای رصد و کنترل قیمت‌ها و برنامه دولت، مانند روحانی به چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت اشاره کرد که این موضوع دستورکار جلسات بود.

ربیعی با بیان اینکه بعضی از افزایش قیمت‌ها به‌دلیل این است که نتوانستیم ارز را به موقع وارد کنیم، گفت: به تبع آن کالاها دیر وارد کشور شدند و با تمهیدات انجام شده، استفاده از ارز صادراتی و تهاتر، نهاده‌هایی که روی قیمت مرغ و تخم‌مرغ تاثیر داشت، مورد توجه قرار گرفت. سخنگوی دولت ادامه داد: با تصمیمی که در مورد گمرک گرفته شد و با ارزهای غیرنیمایی و تمهیدات بانک مرکزی، گشایشی در این زمینه صورت گرفت که بر قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت. ربیعی تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار هم جلسات خود را پیوسته برگزار می‌کند و تقسیم کاری هم میان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت صورت گرفته است تا‌ زنجیره توزیع و تولید را یکجا ببریم. سخنگوی دولت اظهار کرد: عرضه مرغ و تخم‌مرغ در بازار سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد و فکر می‌کنم در روند تاثیر داشته باشد. با اختیارات داده شده و هماهنگی‌های صورت گرفته بخشی از مشکلات در حال مرتفع شدن است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۲۵ هزار تن برنج تا‌کنون ترخیص شده است، گفت: طبق گزارشی که وزیر جهاد کشاورزی دادند، اختیارات و اقدامات لازم صورت گرفته و برخی از مشکلات در حال رفع شدن است.

ربیعی گفت: ذخیره‌سازی کالاها نیز وضع مناسبی دارد؛ مدتی از ذخیره‌ها استفاده کردیم و فکرمان نیز به شرایط کنونی معطوف شده است، امیدواریم با تلاشی که بانک مرکزی انجام داد، ارزها به سرعت تامین شود و با یکپارچگی در همه مراحل واردات و توزیع که به وزارت جهاد داده شد، شاهد کاهش قیمت در روزهای آینده باشیم.  وی ادامه داد: فکر ما الان به میوه و اقلام مربوط به شب عید معطوف است که امیدواریم با تلاش بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی و با یکپارچگی ورود، عرضه و فروش نهاده‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع قاچاق در مرزها هم گفت: در مورد قاچاق گوسفند تصمیماتی گرفته شد. همچنین صادرات تخم‌مرغ متوقف شده است تا‌ به تعادل قیمت در بازار برسیم.

قرارگاه کنترل قیمت ها

همزمان دیروز فرمانده کل سپاه نیز از تشکیل «قرارگاه ۱۷ ربیع» برای کنترل قیمت‌ها خبر داد و در توضیح این اقدام گفت: به‌دنبال فرمان مقام معظم رهبری درباره کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گران‌فروشی‌ها و کمک بسیج در این راستا، قرارگاه «۱۷ ربیع» در حضور دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تشکیل شد. سرلشکر حسین سلامی در حاشیه نشست هماهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌های سپاه و بسیج و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گران‌فروشی‌ها گفت: این قرارگاه با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که در این مساله درگیر هستند، تشکیل شد. فرمانده کل سپاه ادامه داد: در این جلسه‌ای نحوه و سازوکار مشارکت همه نهادها برای کنترل زودهنگام و موثر قیمت‌هایی که بی‌رویه بالا رفته را مورد بررسی قرار دادیم، تا‌ اقدامات لازم آغاز شود.

به گفته فرمانده سپاه، بسیج نقش خودش را در نظارت و بازرسی و درخصوص عرضه مستقیم کالا بر عهده خواهد گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند. ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا‌ پوشک بچه را به‌رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.