بین ترامپ و بایدن برای ایران تفاوت هست

ظریف دوشنبه هفته گذشته و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس‌نیوز تاکید کرد ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد، اما در پاسخ مجری برنامه گفت که «بیانیه‌های کمپین بایدن نویددهنده بوده‌اند اما همچنان باید صبر کنیم و نظاره‌گر باشیم.»

وزیرخارجه ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای نیز گفت: «ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.» پیش‌تر نیز مقامات کشورمان بارها تاکید کرده بودند که اگر آمریکا می‌خواهد با ایران تعامل داشته باشد باید از همان مجرای برجام و بازگشت به این توافق باشد. ظریف همچنین نسبت به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد. در این گفت‌وگو وزیرخارجه ایران تاکید کرد اگر آمریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ‌سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد.

همزمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در سخنانی ابراز امیدواری کرد که دولت آینده آمریکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای ایران برگردد تا مردم پاداش صبر و مقاومت و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.

روحانی روز چهارشنبه نیز در جلسه هیات دولت درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر مناسبات با ایران با تاکید بر اینکه برای ما انتخاب فرد و حزب در آمریکا مهم نیست، گفت: «آنچه اهمیت دارد شیوه‌ای است که در دولت بعدی آمریکا اتخاذ می‌شود. برای ما مهم این است که آمریکا به قانون و تمام معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به ملت ایران احترام بگذارد.»

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «می‌خواهیم به جای تحریم احترام باشد. اگر به جای تحریم غیرقانونی و ظالمانه احترام گذاشته شود در این صورت شرایط ما فرق خواهد داشت و اگر به جای تهدید، تکریم و احترام گذاشته شود و به جای عهدشکنی، اجرای قانون باشد در آن صورت شرایط فرق می‌کند.»

تحریم‌های آمریکا ته کشیده

وزیر امورخارجه کشورمان در سفرش به ونزوئلا در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندارد، گفت: «اساسا طبق همان چیزی که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به رئیس‌جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است.» به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه تله‌سور، او درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا افزود: «هنوز نمی‌دانیم چه کسی پس از این انتخابات پیروز خواهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت.»

وی با اشاره به دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت ادامه داد: «هرچند دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم و سیاست‌های واشنگتن بر اساس تهدیدهای شخص ترامپ و وزیر امورخارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است و به اقتصاد و مردم ما لطمه زد. بنابراین اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.»

بازگشت به توافق

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: «توافق هسته‌ای یک در چرخان نیست. آمریکا تصمیم گرفت از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره‌ این توافق به‌دست بیاورد.» ظریف با اشاره به این نکته که آمریکا حق نداشت از این توافق خارج شود گفت: «چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر آمریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق.»

راه ناصحیح تحریم‌کنندگان

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان گفت: «امیدواریم تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و تجربه سه ساله، درسی باشد که دولت بعدی آمریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد.»

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: «مردم ما در طول سه سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایسته‌ای را نشان دادند. تصمیم کشور ما همیشه روشن بوده و در هر شرایطی که باشد ملت مقاومت و صبوری خود را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود آورد.»

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد شرایط به‌گونه‌ای باشد که تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند راهشان، راه نادرست و ناصحیحی بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و این تجربه سه‌ساله برای آنها درسی باشد که دولت آینده آمریکا در برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد و مردم پاداش صبر و مقاومت و ایستادگی خود را لمس کنند و ببینند.

همکاری دفاعی ایران و ونزوئلا ربطی به آمریکا ندارد

همچنین ظریف درباره اظهارات اخیر الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره همکاری‌های دوجانبه تهران-کاراکاس مبنی بر اینکه فروش موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا برای آمریکا قابل قبول نیست و در پاسخ به اینکه آیا دولت ونزوئلا از ایران تسلیحات می‌خریده است و تهدید آمریکا در این زمینه برای ایران و ونزوئلا چه خواهد بود، گفت: «همکاری دفاعی برای ایران و ونزوئلا کاملا قانونی است. آمریکا سعی کرد در شورای امنیت مانع آن شود اما شکست خورد، به همین دلیل است که  به استراتژی قدیمی‌اش که تهدید کشورها و زورگویی به آنهاست متوسل می‌شود. »

وی ادامه داد: «ایران و ونزوئلا این زورگویی آمریکا را تحمل نخواهند کرد و این ادامه خواهد داشت. همکاری ما کاملا قانونی است. ما به همکاری با ونزوئلا حتی در زمینه دفاعی ادامه خواهیم داد. ما بر این باوریم که این حق ونزوئلاست از هر کجا که می‌خواهند تجهیزات نظامی تهیه کند اما آنچه ونزوئلا نیاز دارد و آنچه ایران می‌تواند ارائه کند، چیزی است که در بخش‌های دفاعی‌مان مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این یکی از موضوعات روابط دوجانبه ما خواهد بود و فکر می‌کنم که به آمریکا هیچ ارتباطی ندارد.»

انزوای آمریکا

در ادامه ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: «ما آمریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه‌ گذشته شکست دادیم و این نشان می‌دهد که چقدر سیاست فشار حداکثری آمریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.»

اقدام تقابلی ایران

او همچنین در این گفت‌وگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر آمریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد.»

وی درباره پیامدهای آن جنایت بزرگ به ویژه پیامدهای جمعی آن و تاثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق ادامه داد: «همان‌طور که در مراسم‌های تشییع سردار سلیمانی دیدید، تاثیر این پیامدها در پی آمریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر می‌کنم این بهای نهایی آمریکا است که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسمش در عراق علیه سردار سلیمانی می‌پردازد.»

واکنش ایران به شرایط جدید

همزمان سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه در سخنانی با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی ایران نخواهد گذاشت، گفت: «در صورت بروز شرایط جدید شیوه‌ها و راه‌حل‌های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تامین منافع و مقابله با فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در پاسخ به سوال برنامه پارک شهر رادیو تهران درخصوص اثرات نتایج انتخابات آمریکا بر ایران گفت: «نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت.» معاون وزیرخارجه افزود: «سیاست سلطه‌طلبانه و قلدرمآبانه آمریکا با تغییر رئیس‌جمهور در آن کشور تغییر نخواهد کرد، ولی با تغییر افراد ممکن است شیوه‌ها و رویکردهای جدیدی بر سیاست آمریکا حاکم شود.»

عراقچی با اشاره به اینکه سیاست‌های اصولی ایران مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است، افزود: «مسلما این سیاست‌ها تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نخواهد گرفت، اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوه‌ها و راه‌حل‌های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تامین منافع خود و برای مقابله با هرگونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد.»

وی در پاسخ به احتمال بازگشت رئیس‌جمهور جدید آمریکا به برجام و واکنش ایران نیز توضیح داد: «هنوز برای صحبت در این زمینه زود است. چالش‌های بسیاری وجود دارد، اما پیش از هر چیز باید منتظر ماند و سیاست‌های احتمالی جدید در آمریکا را ملاحظه کرد.»