به گزارش خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تصمیم مجلس عراق برای بررسی ترور شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش و اینکه ترامپ با توجه به پایان ریاست‌جمهوری‌اش دیگر از مصونیت برخوردار نیست، گفت: «ما اساسا مصونیت ریاست‌جمهوری برای مسببان و آمران قائل نیستیم. مسببان و آمران و معاونان در ترور مذبوحانه و بزدلانه و کور سردار شهید سلیمانی همواره در لیست تعقیب ما قرار داشته، دارند و خواهند داشت.» وی بیان کرد:«قوه‌قضائیه ما در حال تکمیل پرونده‌های قضایی است و امیدواریم هر چه زودتر این پرونده‌ها را منتشر کند و آنها باید در پیشگاه عدالت جواب بدهند و پاسخگوی ترور باشند.» این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: «همکاری‌های بسیار نزدیکی با بخش‌های مختلف عراق بعد از ترور شهید سلیمانی داشتیم و این ترور در داخل خاک عراق رخ داده و دولت عراق مسوول پاسخگویی است و هم اینکه برخی از ارشدترین افراد عراقی در این ترور به شهادت رسیدند.» خطیب‌زاده گفت: «این یک پرونده مفتوح است و ابعاد مختلف آشکار و غیرآشکار دارد و در صدر پیگیری‌های ایران بوده و تا رسیدن به نتیجه این پیگیری‌ها ادامه دارد.»

سیاست حسن همسایگی ایران

همچنین وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران این امیدواری را دارد که بعد از رفتن ترامپ تغییراتی در نوع تعاملات با همسایگان ایجاد شود، گفت: «ایران از روز اول سیاست تداوم‌دار یعنی سیاست حسن همسایگی را داشته است. ایران با رفتن و آمدن کسی فکر نمی‌کند سیاستش تغییر می‌کند. رفتن توهمی به نام امنیت ترامپ، شاید یکی دو پایتخت معدود همسایه ما را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند همواره پول بدهند و لابی کنند و امنیت بخرند و لابی کنند سلاح بخرند و مردم یمن را بکشند.»

خطیب‌زاده بیان کرد: «این پیام روشن ایران به آنهاست که همچنان که ما هفت سال پیش در این دولت و سال‌های قبل گفتیم، پابرجاست. امیدواریم به این عقلانیت برسند که ما نیازمند سازوکار بومی در منطقه هستیم. ایران همواره آمادگی دارد. ما برای خودمان به‌عنوان کشور چند هزار ساله در منطقه مسوولیت ویژه‌ای قائل هستیم که همسایگان را کمک کنیم که به این واقعیت‌ها زودتر برسند تا منطقه ما هزینه کمتری را بپردازد.»

درباره امنیت مرزهایمان مسامحه نمی‌کنیم

در ادامه خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ و اینکه گفته می‌شود قرار است قره باغ به ارمنستان و نخجوان به جمهوری آذربایجان داده شود و اینکه آیا این جزو طرح ایران بوده است، توضیح داد: «سوال‌هایی که مبتنی بر اخبار تایید نشده است گمراه‌کننده است. چارچوب حل‌و‌فصل بحران روشن است. ایران از هر مسیری که به این چارچوب کمک کند استقبال کرده است. برای ما مهم است این بحران سه دهه‌ای حل شود. اصولی که پیگیری می‌کنیم مثل حفظ مرزها و حل‌و‌فصل موضوع شهرهای اشغالی، حقوق اقلیت‌ها و دست نخوردن دموگرافی منطقه برای ما لایتغیر است. این گمانه‌زنی‌ها بیشتر از اینکه به راه‌حل بینجامد موضوع را پیچیده می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «انتظار نداریم بحران سه دهه‌ای با یک طرح در عرض دو سه هفته حل شود. طرح‌ها و مسیر گذشته کمک نکرده است. کمکی ارائه دادیم و بازخوردهای خوبی داشتیم. هر زمان طرفین به این نتیجه برسند که مسیر جنگ مسیر حل‌و‌فصل نیست، بهتر می‌توانیم به آنها کمک کنیم.» وی تصریح کرد: «درباره امنیت مرزها و حضور تکفیری‌ها و گزارش‌های مطرح شده در این زمینه با کسی مسامحه نخواهیم کرد و برخورد ما جدی خواهد بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مقامات صهیونیستی مبنی بر وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل در پی پیروزی بایدن نیز گفت: «این رژیم ایران‌هراسی و ایجاد هراس در پایتخت‌های دیگر را دنبال می‌کند و هر زمان لازم بوده جواب قاطع گرفته‌اند و به لانه‌های خودشان پناه برده‌اند.»