احتمال ارائه طرح دوفوریتی تعطیلی کلان‌شهرها

در کنار او زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم روز گذشته خواستار تعطیلی تهران شد و با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا طی روزهای اخیر در پایتخت گفت که این مساله از آینده‌ای خطرناک برای ساکنان تهران حکایت می‌کند. در همین ارتباط روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش بروز موارد بستری و فوت ناشی از کرونا منجر به خستگی کادر بهداشت و درمان شده است، گفت: موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از سوی بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده و ستاد ملی در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر تصمیمی در زمینه تعطیلی دو هفته‌ای تهران از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته نشده است، گفت که به غیر از تهران بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. ازسوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ضمن تاکید بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل زنجیره انتقال بیماری گفت: باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: پیرو تصمیم هفته گذشته مبنی‌بر بستن خروجی شهرها و کنترل رفت‌و‌آمدها، پیشنهادی هم درخصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد کنترل بیماری در کلانشهر تهران به ستاد ملی داده شده و در اوایل هفته آینده این موضوع مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذرماه بسیار امیدوار هستیم؛ زیرا بسیار کمک‌کننده خواهد بود. پشنهاد تعطیلی موقت تهران روز یکشنبه نیز در طرح ۲۵ بندی ازسوی معاونت بهداشت ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به‌عنوان یکی از راه‌های کنترل کرونا در پایتخت به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شده بود.

تکذیب موافقت روحانی با تعطیلی تهران 

این طرح‌ها و درخواست‌ها در شرایطی برای چندمین بار روز گذشته مطرح شده است که روز یکشنبه استاندار تهران از عدم‌موافقت با تعطیلی دو هفته‌ای تهران خبرداده و گفته بود که به‌دنبال بررسی ابعاد این طرح تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود. به‌دنبال سخنان محسنی‌بندپی، مینو محرز عضوستاد مقابله با کرونا از مخالفت استانداری تهران با تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت سخن گفت و تصریح کرد: وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس‌جمهور و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است دستور می‌دهند که تعطیل کنند، اما استانداری با تعطیلی موافقت نمی‌کنند خیلی جای سوال دارد و واقعا نمی‌دانم علت آن چیست. او در عین حال عدم‌تعطیلی تهران را فاجعه توصیف کرد. سخنانی که روز گذشته با واکنش علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه شد و او ضمن تکذیب موضوع موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد تعطیلی تهران و مخالفت استاندار با آن گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهادهایی است که مطرح شده است.

بررسی پیشنهاد منع تردد در تهران 

اما در ادامه اعمال محدودیت‌ها برای کنترل ویروس کرونا در پایتخت براساس پیشنهاد ستاد ملی مبارزه با کرونا به گفته استاندار تهران احتمالا از ساعت ۲۱ شب روز شنبه ۲۴ آبان محدودیت منع تردد اجرا خواهد شد. انوشیروان محسنی‌بندپی روز گذشته اعلام کرد که پیشنهاد اعمال محدودیت‌ منع تردد برای اجرا و اعلام زمان آن به وزارت کشور ارسال شده است. در پی اعلام این خبر ازسوی استاندار تهران، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن رد اجرای این طرح از شنبه، از بررسی این پیشنهاد در جلسه روز دوشنبه عصر (دیروز) قرارگاه مبارزه با کرونا خبر داد و گفت در صورت تصویب نهایی زمان اجرای آن اطلاع‌رسانی خواهدشد.  به گزارش «ایسنا» وی افزود: هر اقدام و محدودیتی که قرار باشد اعمال شود، باید از جنبه‌های مختلفی مانند تاثیرش بر کنترل بیماری، قابلیت اجرایی آن و... بررسی شده و بعد از جمع بندی نظرات، تصمیم‌گیری شود.  در صورت به اجرا درآمدن این طرح در تهران، ایران به جمع دیگر کشورهایی که این روزها در واکنش به موج هولناک کووید-۱۹ اقدام به اعمال منع ترددشبانه کرده‌اند خواهد پیوست. پیش از این هم دولت برای مهار بیماری همه‌گیر کرونا اقدام به برقراری مقرراتی برای مشاغل و اصنافی که در گروه‌های شغلی ۲و۳و۴ قرار دارند کرده بود که به موجب آن از امروز به مدت یک ماه بعد از ساعت ۱۸ تا صبح روز بعد اجازه فعالیت نخواهند داشت.

انتقاد از محدودیت زمان فعالیت اصناف 

البته طرح ممنوعیت فعالیت اصناف ازساعت ۱۸ عصر مخالفانی هم دارد. همچنان که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به شروع محدودیت‌ها از امروز به مدت یک ماه و تعطیلی برخی از مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر گفت: تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعداز ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود و نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. شهریاری ابراز امیدواری کرد ستاد دولتی مبارزه با کرونا تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد. با این حال نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران طرح ممنوعیت مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ به بعد را طرحی بسیار موثر در کاهش آمار کرونا می‌داند. او روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: خیلی افراد به‌دلیل سفرهای درون‌شهری و خریدهای غیرضروری که جنبه اضطرار ندارد در معرض خطر قرار می‌گیرند که با این طرح می‌توان از بار چنین مشکلی کاست.

نظارت بر مصوبه ستاد ملی کرونا از امروز 

اما به‌دنبال اجرای طرح محدودیت‌های جدید از امروز در پایتخت، سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران با تاکید بر اینکه تمامی مصوبات ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا هستند، گفت: از امروزبه جز واحدهای صنفی مجاز، تمامی صاحبان مشاغل گروه دوم نیز باید از ساعت ۱۸ کلیه واحدهای خود را تعطیل کنند.

رکورد مبتلایان به کرونا شکست 

در همین حال براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت میزان مبتلایان روزانه به کرونا روز گذشته رکورد جدیدی را از زمان آغاز شیوع این بیماری در کشور به ثبت رساند به این ترتیب روز گذشته۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند.پیش ازاین مقامات وزارت بهداشت با توجه به افزایش میزان تست‌های کرونا در کشور از احتمال بالا رفتن آمار مبتلایان به کووید-۱۹ خبر داده بودند. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. لاری گفت: ۵۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.