در آستانه خروج از جنگ اقتصادی هستیم

ربیعی افزود: بنابراین در شرایط جدید با رفتن جنگ‌افروز اقتصادی، فضای مساعدتری برای پیگیری سیاست‌های اصولی ما به وجود آمده است. او با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه‌های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم، گفت: در پاسخ به سناریوهای متخذه، تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد. ربیعی تاکید کرد: در دوران جنگ اقتصادی، دولت نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و تلخ شدن زندگی و معیشت مردم پدید آمد و عده‌ای حتی نمی‌خواهند مدیریت مقاومت جامعه را هم ببینند. ربیعی با بیان اینکه بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه‌ها سیاست‌های انقباضی و در برخی حوزه‌ها نیز سیاست‌های انبساطی جدید اتخاذ شود، گفت: در هزینه‌های دولت و واردات کالاها سیاست انقباضی در پیش گرفته شد به نحوی که ورود بیش از دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد. در سیاست‌های انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه‌های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولت‌های بعد از ۱۴۰۰ است در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: بنابراین برنامه ۹ ماهه مورد اشاره رئیس‌جمهور مبتنی بر فرصت‌های جدیدی است که با رفتن جنگ‌افروز اقتصادی به وجود خواهد آمد. ما یک برنامه ۷۰ روزه و یک برنامه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت. به گفته ربیعی سیاست‌های تجاری، سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی، تقویت تامین منابع مالی و سیاست حمایتی – رفاهی در قالب برنامه‌های ۹ ماه آینده دولت و در راستای مقابله با جنگ اقتصادی تداوم خواهد داشت. او توضیح داد: برنامه ۹ ماهه در تداوم طرح‌های متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است که بعد از خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده‌اند.

واکنش به ارزپاشی دولت

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری در واکنش به سوالی درباره ارزپاشی دولت تصریح کرد: من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند از برخی تریبون‌های رسمی شنیدم، ظاهرا اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی‌دانند، چنین اتفاقی اگر رخ داده باشد یک خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم‌آگاهی است یا یک موضع سیاسی است که حتما غیراخلاقی است و امیدوارم از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز هست. سخنگوی دولت با بیان اینکه مجددا لازم است به دوستانی که این نوع ادعاها را مطرح می‌کنند، یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز، اشتباه نگیرند، گفت: ما به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، هم در معاهدات و هم در دریافت ارز ناشی از فروش نفت مشکل داریم و تاکنون هم به‌خاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی این مشکل به نحوی کنترل شده است بنابراین ادعای وجود ارز به جز خزانه بانک مرکزی یک ادعای نادرست است.

برخورد با دلالان ارز

او همچنین درباره برنامه دولت برای برخورد قاطع با هرج و مرج‌های اخیر دلالان گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده‌اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش‌هایی عوامل روانی مبتنی بر روان‌شناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است. علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب‌و‌کارهای ناسالم و حتی بعضی وقت‌ها فعالیت‌هایی مبتنی بر دستکاری‌های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می‌خورد. ربیعی تاکید کرد: اخیرا افرادی به‌طور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می‌کردند که توسط سیستم امنیتی برخورد شده است و دستگیر شدند و در همین راستا برنامه‌ریزی لازم با نهادهای قضایی و امنیتی برای تشکیل کمیته‌ای برای این امر انجام شده است و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه‌هایی دستگیر یا متواری شده‌اند.

ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی

سخنگوی دولت همچنین به موضوع کالاهای اساسی پرداخت و گفت: دولت در ماه‌های اخیر برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک دو تصمیم گرفته است. تصمیم اول ترخیص کالا بدون کد رهگیری و با تعهد ۳ ماهه بانک برای تامین ارز بود و دوم بخشنامه جدید دولت که ۹۰ درصد کالاها ترخیص و الباقی بعد از تامین ارز توسط بانک مرکزی وارد بازار شوند. ربیعی ادامه داد: با استفاده از بخشنامه جدید دولت تا پایان هفته آینده حدود یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می‌شود و ترخیص کالاهای اساسی بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد یافت.

او افزود: این تصمیم با توجه به ضرورت ترخیص سریع کالا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم کاهش تولید اتخاذ شده است. برای روشن شدن برخی از شبهات، تاکید می‌شود این اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفا شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است که اولویت آنها تنها توسط وزارت صمت مشخص خواهد شد. سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: از همین‌جا اعلام می‌کنم خارج از این اولویت‌گذاری هیچ کالایی به این شکل ترخیص نخواهد شد. بنابراین کالاهای مصرفی، لوکس و غیر‌ضرور اصلا با این بخشنامه امکان ترخیص ندارند. بلافاصله بعد از این بخشنامه ۲۵ هزار تن برنج از گمرک ترخیص شده است و تا یک میلیون تن کالا به زودی ترخیص خواهد شد.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات کارخانه نیشکر هفت‌تپه گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از ضرورت‌های مهم اجرای آن می‌تواند تحولی بزرگ در اقتصاد کشور باشد. پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبری که می‌توانست یک پارادایم در تحول مثبت اقتصادی ایجاد کند، نوعی خصوصی‌سازی نارس صورت گرفت و بخش بسیار کمی به شکل نامناسب به بخش خصوصی و درصد زیادی به نهادهای عمومی واگذار شد که در حقیقت سرمایه و صنعت را در اختیار شرکت‌های نسل چندم دولتی قرار داد که مصیبت جدیدی از کاستن شفافیت و زمینه‌سازی فشار برای سهم گیری را ایجاد کرد که دولت تدبیر و امید با بردن سهام این شرکت‌ها در بورس در جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر گام برداشته است.  سخنگوی دولت ادامه داد: خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته نیز بنا بر مسیر قانونی و توسط هیات واگذاری تصمیم‌گیری و اجرایی شده است. قبلا هم گفته شد اگر هرگونه تصمیم غلط یا خطایی صورت بگیرد باید از طریق قانونی و در شورای داوری در مورد آن تصمیم گیری کرد.  او افزود: ورود هریک از قوا به موضوع خصوصی‌سازی نیز اگر براساس مجاری قانونی صورت نگیرد نه‌تنها تاثیر مثبتی از خود برجا نمی‌گذارد؛ بلکه در یک تداخل وظایف شرایط نامناسبی را برای محیط کار فراهم می‌کند. پیشنهاد ما این است که هر گونه ادعا و اعمال نظر باید از سوی شورای داوری دنبال شود.