سید علی موسوی، استادیار دانشگاه مفید قم از همکاران حجت‌الاسلام فیرحی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» با اعلام درگذشت این استاد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه تهران اظهار کرد: دکتر فیرحی به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان لاله تهران در بخش‌ آی‌سی‌یو بستری بود که دیروز به‌دلیل وخیم‌تر شدن بیماری به دیار حق شتافت.

به گفته پزشک معالج فیرحی، این استاد دانشگاه در وضعیت ریوی بسیار وخیم ناشی از ابتلا به کرونا اوایل آبان در بیمارستان بستری شد و به همین دلیل در بدو مراجعه درگیری ریوی بیش از ۸۰ درصد داشت.

داود فیرحی (زاده ۱۳۴۳ در زنجان) پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بود. وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و تحصیلات حوزوی تا سطح عالی داشت و استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. فیرحی همچنین استاد میهمان دانشگاه مفید در قم و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود.

ازدکتر فیرحی تاکنون کتاب‌های «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، چاپ چهارم (تهران: نشر نی)، ۱۳۸۴، «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، چاپ سوم، (تهران: سمت، ۱۳۸۴)، «تاریخ تحول دولت در اسلام» منتشر شده یا در دست تدوین است و نیز۳۰ مقاله از وی هم در حوزه اندیشه سیاسی اسلام در مجلات و کنفرانس‌های علمی به چاپ رسیده است.

در پی درگذشت دکتر داود فیرحی، اندیشمند برجسته علوم سیاسی، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، سید حسن خمینی و مسیح بروجردی مدرس حوزه علمیه قم، این ضایعه را تسلیت گفتند. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه نیزدر پیامی درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی را تسلیت گفت. او در بخشی از این پیام نوشت: تلاش‌ها و زحمات دیرینه داوود فیرحی در عرصه پژوهش و تحقیق علوم سیاسی کشور در دو خاستگاه دانشگاهی و حوزوی پیوندی عمیق بین این دو نهاد ارزشمند علمی کشور برقرار کرده بود.  ازسوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پیام‌هایی درگذشت این استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه تهران را تسلیت گفتند.

درگذشت استاد فلسفه بر اثر کرونا

در خبری دیگر به گزارش عصر ایران، روح‌الله عالمی، استاد فلسفه و اولین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دوران علی لاریجانی درگذشت. عالمی، رئیس اسبق سازمان کتاب‌های درسی و عضو هیات منصفه مطبوعات بود.