امیری روز گذشته در حاشیه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از برخی نمایندگان به‌دلیل توهین به رئیس‌جمهور شکایت کرده است، گفت: نمایندگان می‌توانند در امور کشور اظهارنظر کنند، ولی در هیچ جای قانون اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست. موارد معدودی وجود داشته است که نطق یا اظهارنظری شامل همین مواردی که اشاره کردم بوده است که توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در دستگاه قضایی پیگیری می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در صحن مجلس گاهی می‌بینیم نماینده‌ای اظهاراتی می‌کند که دقیق نیست و بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، ما به هیات‌رئیسه اعلام می‌کنیم که نماینده در اولین فرصت اظهارات خود را جبران و اصلاح کند. مواردی هم بوده که خانم لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری شکایاتی را از برخی نمایندگان طرح کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شکایتی از دولت در مورد توهین‌های اخیر دریافت شده است، گفته بود: ما هرگونه توهین را هم خلاف قانون و هم خلاف اخلاق، هم جرم و هم دون شأن انسانیت می‌دانیم و به موارد مجرمانه نیز برابر ضوابط و مقررات رسیدگی می‌کنیم. تکلیف قانونی ما رسیدگی به این جرائم است. در مورد اخیر تا کنون اعلام شکایتی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران نشده است، به لحاظ اینکه برخی افراد در زمره روحانیت بودند من از دادسرای روحانیت بی‌اطلاعم.

سخنگوی قوه‌قضائیه البته به تعداد دیگری از شکایات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت و گفت که قوه‌قضائیه به این اعلام جرم‌ها رسیدگی کرد. به گفته اسماعیلی، در دولت فعلی ۱۵۰ مورد شکایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شد که البته تعداد کسانی که از آنها شکایت شده بیشتر از این عدد است. او همچنین تاکید کرد که این شکایات برابر ضوابط قانونی رسیدگی شده و قوه‌قضائیه وظیفه خود را در باب رسیدگی به شکایات انجام داده و می‌دهیم.

آخرین بار که موجی از توهین‌ها علیه حسن روحانی به راه افتاد، هفته آخر مهرماه بود. درست ساعاتی پس از سخنرانی او در جلسه ۲۳ مهرماه هیات دولت که رئیس‌جمهوری به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) بخشی از سخنان خود را به موضوع صلح امام حسن (ع) اختصاص داد. او که یک بار دیگر در ماه رمضان سال ۹۴ و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، در ضیافت افطاری استا‌نداران به صلح امام حسن اشاره کرده بود، ۲۳ مهر امسال هم با اشاره به این روایت تا‌ریخی تا‌کید کرد: «وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود که جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید، من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم.» رئیس‌جمهوری در ادامه این جملات با تا‌کید بر اینکه «این راه امام مجتبی است»، گفت: «امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح.»

همین جملات بود که یکی از اصلی‌ترین منتقدان روحانی در ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس یعنی مجتبی ذوالنوری را برآشفت. او که حالا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، در توییتی با بیان اینکه «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید، امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند»، نوشت: «با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا‌ دل مردم عزیز راضی شود.» او البته تنها نماینده‌ای نبود که در توییتر به روحانی حمله کرد. از سوی دیگر، طیف منتقدان به روحانی این بار به چند نماینده مجلس محدود نماند و روزنامه کیهان، آیت‌ا‌لله سید‌احمد علم‌الهدی و همچنین حسن رحیم پورازغدی نیز در مطالب و سخنان جداگانه در جایگاه اصلی‌ترین منتقدان حسن روحانی قرار گرفتند. ماجرا البته با یک سخنرانی مقام معظم رهبری ختم شد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار سوم آبان‌ماه با رئیس‌جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، انتقاد را غیر از هتک‌حرمت دانستند و افزودند: هتک‌حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسوولان بیشتر، به‌خصوص در میان مسوولان بالای کشور. ایشان تاکید کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید؛ اشکالی ندارد، اما انتقاد با اهانت و هتک‌حرمت متفاوت است.