رکورد مبتلایان به کرونا شکست

وی افزود: پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی دو هفته‌ای کلیه فعالیت‌های غیرضروری به شکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد و ریاست محترم جمهور اطمینان داشته باشند که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تایید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تایید استانداری تهران نیز رسیده است و کاملا پخته است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به مرز ۱۲ هزار نفر رسیده است گفت: محدودیت‌هایی که در هفته گذشته اعمال شد تاثیر چندانی در کاهش تجمعات نداشته است. به‌نظر می‌رسد این روش‌های «نیم‌بند» اثرگذار نیست و حتی برعکس جواب می‌دهد؛ چراکه باعث شلوغی در حمل‌ونقل در برخی ساعات به‌خصوص در ساعات پایانی روز شده و این باعث انتشار بیشتر بیماری می‌شود. هاشمی افزود: نظر ما نمایندگان مردم در شورای‌شهر این است که حداقل دو هفته تهران را به سبک عید نوروز تعطیل کنند.

در کنار او حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکری به دولت در مورد عدم‌تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران با توجه به شرایط کرونایی گفت: شهر تهران با در نظر گرفتن شرایط ممنوعیت ورود و خروج باید به مدت معلومی تعطیل اعلام شود. به گزارش «ایسنا» وی ضمن اشاره به موافقت نمایندگان شورای شهر و استاندار تهران و حتی رئیس‌جمهوری با این تعطیلی گفت: حالا اینجا سوال اساسی که پیش می‌آید، این است که پس واقعا ناراضی کیست و چرا واقعا شهر تهران تعطیل نمی‌شود؟ ازسوی دیگر اقبال شاکری، نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد مقابله با کرونا نیز تاکید کرد که از دست دادن روزانه ۴۰۰ نفر از هموطنان خسارات جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته و قرنطینه کامل باید هرچه سریع تر تصویب شود.

محدودیت‌های دیر اما مغتنم

انتقاد اعضای شوای شهر تهران از تعویق تعطیلی تهران پس از آن صورت گرفت که روز شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری از ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذرماه خبر داد. به‌دنبال اعلام این خبر ازسوی رئیس‌جمهوری علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح جزئیات این طرح گفت که از اول ماه آتی بیش از ۱۰۰ شهرستان که در سطح هشدار سطح ۳ یا همان قرمز قرار دارند تمام مشاغل به جز مشاغل ضروری تعطیل خواهند شد و تنها حدود یک‌سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند. او همچنین گفت که این محدودیت‌ها بین یک تا دو هفته و در صورت نیاز بیشتر برای مهار کرونا اعمال خواهد شد. به گفته رئیسی تهران نیز در ردیف شهرهایی در سطح هشدار ۳ قرار دارد که از اول ماه وارد تعطیلی احتمالا دو هفته‌ای خواهد شد.

اما درحالی‌که رئیسی به‌نوعی جزئیاتی از طرح تازه محدودیت‌ها را روز شنبه اعلام کرده است همچنان مشخص نیست که این قوانین جدید کرونایی تا چه حد از ضمانت اجرایی برخوردارند و چه تضمینی وجود دارد که این طرح نیز به سرنوشت محدودیت‌های قبلی اعلام شده که کاملا نیم‌بند اجرا شدند و کوچک‌ترین سختگیری برای اجرای آنها به عمل نیامد دچار نشود. به‌رغم همه اینها روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره ضرورت اعمال محدودیت‌های جدید جهت مقابله با کرونا گفت: اجرای محدودیت‌ها از اول آذرماه، گرچه دیر است اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم. اگر قرار است محدودیت‌ها درست اجراشود اما با تاخیر، ما ترجیح می‌دهیم تا اینکه با عجله و شکسته و نیم‌بند اجرا شود.

رکورد مبتلایان شکست

به هر ترتیب این مقررات دیر‌هنگام اما مغتنم برای مهار ویروسی که ۸ ماه است نفس‌ها را در سینه حبس کرده است در شرایطی وضع شده است که آمار مبتلایان به کووید-۱۹ روز گذشته برای چندمین بار در کشور رکورد زد. براساس گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و ۲ هزار و ۵۴۴ نفر بستری شدند. مطابق این گزارش مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۷۶۲ هزار و ۶۸ نفر رسیده است. همچنین دراین بازه زمانی ۴۵۹ بیمار دیگر قربانی ویروس کرونا شدند وشمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری همچنین ۵۶۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و ۲۷ استان کشور نیزهمچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

تدابیر جدید برای مدیریت کرونا

همزمان با گذر تعداد مبتلایان به کرونا از مرز ۱۲ هزار نفر، طرح غربالگری کرونا در کشور تشدید شده است. به این ترتیب وزارت بهداشت پس از گذشت ۸ ماه از شیوع کرونا در کشور به سمت پیشگیری به جای درمان روی آورده است موضوعی که در صورت موفقیت می‌تواند موجب کاهش موارد مرگ‌ومیر و بستری شود. تمرکز این طرح که از ۲۰ آبان‌ماه آغاز شده است بر بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران شناسایی شده و حمایت از آنها در طول بیماری است. طرح غربالگری عمومی از کرمانشاه آغاز شده و قرار است به‌زودی در تهران نیز در چند محله اجرا شود. از سوی دیگر وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به لزوم قرنطینه افراد مبتلا به کرونا گفت قرار شده تا با همراهی وزیر گردشگری و صنایع‌دستی، به شناسایی محل‌هایی مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هایی بپردازیم که برای قرنطینه کردن افرادی که امکان قرنطینه در منزل ندارند یا از نظر اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومی‌تری با حمایت‌های دوره ۱۴ روزه قرنطینه هستند، استفاده کنیم. روز گذشته نیز علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، از آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی خبر داد.

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد که با کمک وزارت ارتباطات به سامانه‌ای مجهز شدیم که افراد مشکوک را دنبال کنیم. وزیر بهداشت، گفت به علت عادی انگاری اوضاع کنونی، درگیر موج دوم و سوم بیماری کرونا شده‌ایم. وزارت بهداشت، همچنین استفاده از کیت‌های تشخیص کرونای سریع را در دستور کار قرار داده است که هم در حدود ۲۵ دقیقه نتیجه آن مشخص می‌شود و هم هزینه اش یک سوم تست PCR است.

واکسن کرونا به ما نمی‌رسد

در همین حال مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تولید واکسن کرونا در آمریکا گفت: ما امسال واکسن آنفلوآنزا را هم به زور گیر آوردیم. واکسن کرونا به ما نمی‌رسد. واکسن چین هم مانند مدل‌های آمریکایی نیست و ویروس ضعیف شده است. ما خودمان هم روی همین کار می‌کنیم، چرا باید از چین بخریم؟

به گزارش تابناک، محرز با بیان اینکه ایران در تولید واکسن کرونا پیشرفت‌هایی داشته گفت: ما خودمان داریم واکسن تولید می کنیم؛ واکسن چین و روسیه را نمی‌توانیم تایید کنیم چرا که مورد تایید نهاد‌های بین‌المللی نیستند. ما ترجیح می‌دهیم واکسنی را که خودمان تولید می‌کنیم استفاده کنیم تا مال آنها. او نسبت به احتمال دستیابی ایران به دیگر واکسن‌های آمریکایی ابراز امیدواری کرد و گفت: واکسن آکسفورد نیازی به یخچال منفی‌هشتاد‌درجه  ندارد و شاید در دسترس قرار گرفتن آن ساده‌تر باشد، اما در هر حال یکی از مشکلات واکسن فایزر زنجیره سرد توزیع آن است.