گواه این مدعا اظهارات روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است که به عنوان مخالف کلیات این طرح پشت تریبون رفت و تاکید کرد که «آنچه در این طرح آمده با اصلاح ساختار اساسی ارتباطی ندارد». پورابراهیمی با بیان اینکه در این طرح مواد خوبی آمده ولی اساس اصلاح ساختار بودجه، نظام مالیاتی، شرکت‌های دولتی و مولدسازی دارایی‌های دولت است، گفت: برای اصلاح ساختار بودجه باید اقدامات اساسی صورت گیرد و آنچه در این طرح آمده با اصلاح ساختار اساسی ارتباطی ندارد. همچنین حسن نوروزی  نماینده رباط کریم هم در مخالفت با کلیات این طرح گفت: بندهای ۱۲ گانه این طرح مسائل اصلی برای اصلاح ساختار بودجه نیستند. سال‌هاست اصلاح ساختار بودجه مطرح است ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

کلیات طرح دیروز با رای موافق ۱۸۹ نماینده، ۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب شد اما تصویب این طرح که حتی برخی نمایندگان نیز آن را در راستای اصلاح ساختار بودجه نمی‌دانند، نتوانسته شعار‌های این مجلس برای اصلاح ساختار بودجه را تحقق بخشد. این در حالی است که تدوین‌کنندگان این طرح در دلایل خود برای نگارش آن  مدعی شدند که آن را با هدف رفع بخشی از کاستی‌های قانون فعلی بودجه تدوین کرده‌اند.

با این حال دولت نیز در زمره مخالفان طرح یادشده قرار دارد. حمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه که دیروز به عنوان نماینده دولت در صحن پارلمان درباره این طرح سخن می‌گفت، ضمن اعلام مخالفت دولت با طرح اصلاح ساختار احکامی از بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تنظیم کرده و امکان تغییر آن طبق طرح نمایندگان وجود ندارد چرا که موجب به تعویق افتادن تقویم لایحه به مجلس می‌شود. مجلسی‌ها در جریان تدوین این طرح همواره تاکید داشتند که این طرح را پیش از موعد قانونی تقدیم لایحه بودجه به مجلس تدوین می‌کنند و از این طریق دولت را مکلف به اصلاح بخش‌هایی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواهند کرد. حمید پورمحمدی در مخالفت با طرح مجلس تاکید کرد که اصلاح ساختار به معنای درآمدهای پایدار، نظام یارانه پنهان به‌هم ریخته، انرژی شفاف، مالیات شفاف، دارایی دولت را مولد کردن، انجام اصلاحات نهادی و ایجاد ثبات اقتصادی است.

او ادامه داد: تدوین لایحه سال ۱۴۰۰ از ۱۵ آذرماه در مجلس شروع می‌شود و سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه این لایحه را به دولت تقدیم کرد، به این ترتیب دولت روز ۱۲ آذرماه لایحه را تقدیم مجلس خواهد کرد. او افزود: اگر مجلس طرح را همین امروز تصویب کند ما نمی‌توانیم تغییراتی در لایحه اعمال کنیم. دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست. البته این اظهارات با انتقاد محمدباقر قالیباف روبه‌رو شد؛ رئیس مجلس از دولت به خاطر مخالفتش با طرح اصلاح ساختار بودجه انتقاد کرد و گفت: در بحث اصلاح ساختار بودجه حداقل از سه ماه قبل این موضوعات را به صورت هماهنگ با سازمان برنامه و بودجه پیش بردیم و از آنها به صورت کتبی یا شفاهی در جلسات حمایت شده است ولی حالا اظهارنظر خلاف توافق می‌کنید که این خلاف توقع ماست.