شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران

به گزارش «ایسنا» روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی درباره سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران با توجه به شکست او در انتخابات آمریکا به جو بایدن رقیب دموکراتش، ادعاهایی را درباره نقش ایران در منطقه مطرح کرده و نوشت: با وجود فقط دو ماهی که به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است، او دیگر در مدت این چهار سال اتخاذ رویکرد تندروی ضدایرانی، چیز کمی برای ‌رو کردن دارد. برخلاف اوج زمان روی کار بودن دولتش، اعمال دوباره تحریم‌ها موجب نشد که ایران به میز مذاکره بازگردد تا درباره توافقی سخت‌تر مذاکره کند.

«فشار حداکثری» همچنین باعث متوقف شدن ایران نشد. دولت ایران جایگاه مهمش در یمن، عراق، لبنان و سوریه توسط نیروهای نیابتی و متحدانش را حفظ کرده است که در برخی موارد موقعیت این متحدان و نیروهای نیابتی نسبت به چند سال پیش قوی‌تر شده است. واشنگتن‌تایمز همچنین به اقدام دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی طی یک حمله پهپادی در بغداد اشاره کرده و نوشت که با وجود اینکه دولت ترامپ پس از این اعلام کرد موجب «احیای بازدارندگی» در برابر ایران شده است، در واقع این اقدام موجب گسترش تنش میان آمریکا و ایران شد.این روزنامه‌ در ادامه با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای که موجب کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده بود و پس از آن اعمال تحریم‌های آمریکا بر ایران نوشت: درحالی‌که تحریم‌های اقتصادی رنج زیادی بر اقتصاد ایران و مردم عادی این کشور تحمیل کرده است، این تحریم‌ها همچنین موجب شدند مقامات ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی شده‌شان را بالا ببرند که اکنون ممکن است از میزان ۱۲ برابر بیش از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر رود. ایران نسبت به زمان روی کار آمدن ترامپ، به‌طور نظری به ساختن یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است.

واشنگتن‌پست در بخش دیگری از این تحلیل به نقل از رابرت لیتواک، کارشناس یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی نوشت: رویکردهای سختگیرانه ترامپ برای مقابله با ایران از جمله طرح شکست خورده دولتش در سازمان ملل برای بازگردانی سریع تحریم‌ها علیه ایران تحت توافقی که آمریکا پیش‌تر آن را رد کرده بود، موجب انزوای دیپلماتیک آمریکا شد، نه ایران.

درخواست آلمان و فرانسه از بایدن

همزمان با این تحلیل، وزرای‌خارجه آلمان و فرانسه «جو بایدن» را رئیس‌جمهور منتخب خواندند و ابراز امیدواری کردند اروپا و آمریکا بتوانند در دوره او، روابط خود را در حوزه‌های مختلف بهبود بخشند و درباره موضوعات مختلف همکاری کنند. به گزارش خبر‌گزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان خواستار همکاری با «جو بایدن» برای دستیابی به یک توافق جدید فرا آتلانتیک شدند و اعلام کردند کشورهایشان برای این هدف با «جو بایدن» و «کاملا هریس» همکاری خواهد کرد. آنها ضمن آن که بایدن را رئیس‌جمهور منتخب خواندند، وی را کسی دانستند که می‌تواند اتحاد ترنس آتلانتیک را ممکن کند.به گزارش «واشنگتن‌پست»، دو مقام اروپایی در ادامه ابراز امیدواری کردند آمریکا و روسیه بتوانند توافق استارت نو را برای بعد از فوریه ۲۰۲۱ تمدید کنند. لودریان و ماس در ارتباط با چین هم از دولت احتمالی بایدن خواستند در کنار اروپا برای برخورد موثر با آنچه «جسارت فزاینده» چین خواندند همکاری کنند و در عین حال مسیرهای لازم برای همکاری با این کشور را باز بگذارند. وزرای‌خارجه آلمان و فرانسه در ادامه به ایران هم پرداختند و گفتند برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری آمریکا در یک رویکرد مشترک هستند. آنها همچنین مدعی شدند این رویکرد برای مقابله با سایر چالش‌هایی که ایران برای امنیت این کشورها و منطقه ایجاد می‌کند، ضروری است.همزمان محمدجواد ظریف و وزیرخارجه انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی درباره همکاری‌های دو طرف در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کردند.

بازگشت بایدن به برجام اشتباه است

این تحولات در شرایطی است که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن خطاب به جو بایدن گفت که دولت جدید آمریکا به جای نزدیک شدن به ایران بهتر است به میانجیگری خود میان اسرائیل و کشورهای عربی ادامه دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از آر تی عربی، رون دیرمر، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت: بازگشت دولت جو باید به توافق هسته‌ای ایران اشتباه خواهد بود. او در بیانیه‌ای مشترک با سفیر امارات و بحرین نامزد دموکرات‌ها را به بررسی وضعیت خاورمیانه قبل از اتخاذ هر نوع تصمیم در رابطه با برجام تشویق کرد. دیرمر به جوبایدن پیشنهاد داد که رویکرد «مفید و مثبت» برای دولت جدید آمریکا این است که به جای نزدیک شدن به ایران به میانجیگری میان اسرائیل و همسایگان عربش ادامه دهد. وی خطاب به جو بایدن گفت: با هم‌پیمانان خود در منطقه بنشینید و برای رسیدن به یک موضع مشترک در رابطه با ایران با ما گفت‌وگو کنید.

ادعای عادل‌الجبیر

همزمان با ادعای سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، وزیر مشاور دولت عربستان در امورخارجه نیز گفت که اگر از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت نشود، عربستان نیز برای دفاع از ملت و خاک خود حق دارد به این سلاح دست یابد. به گزارش القدس العربی، عادل‌الجبیر افزود: اگر نمی‌توان ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد، حق عربستان نیز در مسلح کردن خود به سلاح هسته‌ای محفوظ خواهد بود.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرد: بی‌شک این یکی از گزینه‌ها است، اگر ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود بسیاری از کشورها از آن الگوبرداری خواهند کرد. عربستان اعلام کرده است که تمام تلاش خود برای حمایت از ملت و خاک خود را به‌کار خواهد گرفت. پیش‌تر نیز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اسفند ۱۳۹۶ در اظهاراتی از تلاش عربستان برای ساختن بمب در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خبر داد و ایران را متهم به ایفای نقش مخرب در خاورمیانه کرد. ادعای مقامات عربستان و بهانه برای حرکت به سمت سلاح هسته‌ای درحالی است که مقامات تهران بارها تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ قصدی برای انجام برنامه‌های نظامی هسته‌ای ندارد. الجبیر در ادامه ادعا کرد: ما بر این باوریم که تنها فشار علیه ایران جواب داده است. او در رابطه با تغییراتی که ممکن است در زمان ریاست‌جمهوری جوبایدن اتفاق بیفتد گفت: باید ببینیم.