مصطفی قانعی با تا‌کید بر اینکه تا‌کنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است، گفت: اگر کد اخلاق هم بگیرند تا‌ مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکنند به‌عنوان پیشرفت تلقی نمی‌شود؛ پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند.  وی افزود: تمام واکسن‌ها در مرحله پره کلینیکال یا قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل چهار واکسن بتوانند در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند. وی درباره زمان احتمالی اجرای فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن گفت: اگر خیلی خوش‌بین باشیم شاید اواخر آذرماه مجوز کارآزمایی بالینی فاز اول برای یکی از این واکسن‌ها صادر شود.

پیش‌خرید واکسن کرونا

در خبری دیگر به گزارش انتخاب، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور گفت: ایران از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی که شامل ۱۸ شرکت بزرگ تولید کننده واکسن کرونا است، پیش‌خرید انجام داده است. او افزود: این تضمین می‌کند که هر شرکتی به واکسن کرونا دست یافت، ایران سهمی از آن واکسن خواهد داشت.

داروی رمدسیویر بیمه شد

ازسوی دیگر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت تا‌کید کرد: خوشبختانه داروی رمدسیویر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت که عده‌ای به‌دنبال سودجویی نباشند. این داروها در فاز خاصی اثرگذاری دارند که اگر با پروتکل کمیته علمی دارو تجویز شود نتیجه بخشی بهتر خواهد بود.

گاید لاین جدید درمانی کرونا

سخنگوی وزرات بهداشت افزود: اکنون جوی وجود دارد که ممکن است پزشک نگران باشد و چند دارو را با هم تجویز کند که نگران هستیم شاید این موضوع عوارض دیگری مانند مسمومیت کبدی برای بیمار ایجاد کند. وی افزود: روز یکشنبه گایدلاین ۹ هم قرار است منتشر شود که امید زیادی به آن داریم چون برای بیماران سرپایی و بستری موارد خوبی در آن قید شده است و داروهای آنتی وایرال به این گایدلاین اضافه شده است.

ممنوعیت سفر بیماران مبتلا به کرونا

در خبری دیگر شهرام آدم‌نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سفر بیماران مبتلا به کرونا با هواپیما و قطار پس از گذار از دوران قرنطینه میسر است، گفت: مبتلایان به کرونا که تست آنها مثبت و کد ملی آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، تا‌ ۱۴ روز امکان سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس ندارند. به گزارش خبرگزاری فارس وی ادامه داد: در واقع مبتلایان به کرونا که تست آنها در زمان مراجعه برای خرید بلیت برای روز انتخابی در سامانه وزارت بهداشت مثبت ثبت شده است، امکان سفر را نخواهند داشت. آدم‌نژاد اظهار کرد: ارائه تست منفی کرونا جنبه عمومی ندارد و افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، نیازی به ارائه مدارک مرتبط را ندارند.