جزئیات محدودیت‌های کرونایی

محدودیت‌های تردد در ورودی و خروجی این شهرها، تعطیلی مشاغل غیر از مشاغل اضطراری، حضور یک سوم کارمندان در ادارات، محدودیت تردد شبانه در شهرهای قرمز (از ساعت ۲۱ تا‌ ۴ صبح) ازجمله مهم‌ترین محدودیت‌های کرونایی است که قرار است از روز شنبه اجرایی شود. براساس آخرین آمار، ۱۲۴ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین بنابر آنچه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد، وضعیت ۲۷ استان کشور قرمز و وضعیت ۴ استان نیز نارنجی است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

جریمه تردد

روز گذشته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشستی تا‌کید کرد که ورود خودرو‌های بومی به شهر‌های نارنجی ممنوع است و اگر کسی وارد شد ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و هر روز می‌تواند این جریمه تکرار شود و اگر شهر قرمز باشد جریمه یک میلیون تومان می‌شود. به گفته ذوالفقاری، اگر کسی از شهر نارنجی به شهر دیگر وارد شود ۵۰۰ هزار تومان و اگر از شهر قرمز به شهر دیگر وارد شود یک میلیون تومان جریمه می‌شود؛ در این بین برخی استثنائات هم در نظر گرفته شده و برخی مشاغل هستند که نیاز است از شهری به شهر دیگر سفر کند که این اختیار به شهر‌ها و استان‌ها داده شده که این روش‌ها را مدیریت کنند. معاون امنیتی وزارت کشور در عین حال توضیح داد: اگر در هر شهر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴ بستری شوند، آن شهر زرد، اگر ۶ نفر بستری شوند آن شهر نارنجی و اگر تعداد بستری‌ها به ۱۰ نفر برسد وضعیت آن شهر قرمز است. او همچنین با تا‌کید براینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبل اعلام شده الزامی است، گفت: در حمل‌و‌نقل عمومی، اتوبوس‌ها، تا‌کسی‌ها، قطار، هواپیما و اتوبوس‌های بین شهری هم باید براساس پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، اقدام شود. ذوالفقاری تصریح کرد: در مسیر طرح هم استان‌ها اختیاراتی دارند که در موارد جزئی ورود نمی‌کنیم. اما هر دوشنبه وضعیت شهرها باید به وزارت بهداشت گزارش داده شود و شهرستان‌ها بدون فوت وقت ابلاغ وزارت بهداشت را اعمال کنند. در میان استان‌های قرمز، وضعیت استان‌های شمالی ویژه است؛ استان‌هایی که وضعیت جاده‌های منتهی به آن در دو روز اخیر نشان داده که در محدودیت‌های اخیر، باز هم به مقصد سفر برخی تبدیل شده‌اند. البته نام دو استان مازندران و گیلان در فهرست استان‌های قرمز است و از اول آذر ورود به این استان‌ها محدود می‌شود. روز گذشته فرمانده انتظامی مازندران جزئیات اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری در استان را همسو با اجرای طرح ممنوعیت تردد در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی اعلام کرد و هشدار داد که با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌شود. استاندار مازندران هم دیروز اعلام کرد: ورود و خروج از شهرهای قرمز به‌طور کامل ممنوع است و این ممنوعیت نیز برای تمام خودروهای دارای پلاک بومی و غیر بومی لحاظ خواهد شد و طبق مصوبه ستاد ملی و استانی تردد از ساعت ۲۱ شب تا‌ چهار بامداد نیز در تمام شهرها ممنوع می‌شود.

وضعیت مشاغل

براساس طرح محدودیت‌های کرونایی گروه‌های شغلی یک شامل بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم‌خانگی، تعمیرگاه‌های خودرو، خشکشویی‌ها، پمپ بنزین و... اجازه فعالیت در دو هفته نخست آذر خواهند داشت.  اما گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ ازجمله پاساژ، مراکز خرید و مال‌ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش‌ماشینی، اسباب‌بازی‌فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه‌فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده‌سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت‌افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه‌ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها، استخر‌های سرپوشیده، موزه‌ها و موزه‌باغ‌ها، سینما و تئاتر، برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه‌خانه‌ها تعطیل هستند. همچنین فعالیت تا‌کسی‌های اینترنتی، تا‌کسی‌ها، آژانس‌ها و... ایرادی ندارد و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود. روزنامه‌ها و سایت‌های خبری نیز از تعطیلی معاف شدند.

۴۸۰ قربانی دیگر

آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از عبور مجموع مبتلایان کرونا در کشور از ۸۰۰ هزار نفر حکایت دارد. براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ منتهی به روز گذشته ۴۸۰ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید. سیما سادات لاری افزود: در این بازه زمانی ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا (کووید-۱۹) در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۸۳۷ نفر از نیز آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید و هم اکنون ۵۷۱۲ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره اعلام تعداد مبتلایان و مرگ‌و‌میر کرونایی، گفت:‌ آنچه معیار ماست درخصوص تعداد مبتلایانی است که تست پی سی آر آنها مثبت است و در تمام دنیا نیز همین ملاک است.البته اگر تست فرد مثبت باشد قطعا مثبت است اما اگر منفی باشد ممکن است مثبت باشد و خطا صورت گیرد و حدود ۴۰ درصد احتمال خطا وجود دارد.

فوت ۵۰ درصد کرونایی‌ها در آی‌سی‌یو

لاری همچنین دیروز گفت که حدود ۵۰ درصد بیماران کووید-۱۹ که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند، فوت می‌کنند و از هر ۱۰ هزار نفر مبتلا بیش از چهار نفر دوباره درگیر این بیماری می‌شوند.

وضعیت مرگ کرونایی در تهران

از سوی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با ارائه تحلیلی در مورد مرگ‌و‌میر در تهران گفت: بررسی آماری نشان می‌دهد کماکان میزان مرگ‌و‌میر در شهر تهران و همچنین در استان تهران کمتر از متوسط کشوری است. او همچنین با بیان اینکه آبان در مورد برخی از مرگ‌و‌میرها به‌خصوص کودکان کاهش چشمگیری داشتیم، گفت: بررسی تحلیلی مرگ در استان تهران نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین میزان مرگ‌و‌میر و وضعیت اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و باید حمایت‌های اقتصادی به موقع از این افراد به‌وجود آید تا‌ از میزان مرگ‌و‌میر کاسته شود.

زالی همچنین از آغاز غربالگری عمومی خبر داد و گفت: غربالگری عمومی کرونا تحت عنوان «طرح شهید سلیمانی» با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از اول آذر در استان تهران اجرا می‌شود. او افزود: ۴۰۰ تیم برای شهر تهران و تعدادی دیگر هم برای سایر شهرهای استان تهران طراحی شده تا‌ ردیابی بیماران و افراد در تماس با مبتلایان، غربالگری و قرنطینه‌سازی مناسب انجام شود.