به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: «نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که ترامپ خواستار بررسی طرحی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران بوده، اما مشاوران او هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند منجر به جنگی گسترده شود. با این وجود گزارش فوق اضافه کرده که رئیس‌جمهور ممکن است کاملا از ایده حمله به ایران یا متحدان و نمایندگان آن در منطقه منصرف نشده باشد.»

در همان روز، کریستوفر میلر، سرپرست تازه منصوب شده ترامپ برای ریاست پنتاگون، تایید کرد که آمریکا حضور نظامی خود در افغانستان و عراق را به ۲۵۰۰ سرباز در هر کشور کاهش می‌دهد. این اعلام عقب‌نشینی که به‌نظر نمی‌رسید با متحدان آمریکا در افغانستان هماهنگ شده باشد، باعث تعجب دبیر کل ناتو شد. استولتنبرگ با هشدار مبنی بر اینکه خروج عجولانه از افغانستان، می‌تواند بار دیگر این کشور را به محلی برای جولان تروریست‌های بین‌المللی تبدیل کند گفت: «هزینه ترک زودهنگام یا ناهماهنگ افغانستان می‌تواند بسیار بالا باشد.»

این تحولات چند روز پس از آن رخ داد که ترامپ، مارک اسپر را به‌عنوان وزیر دفاع برکنار و برخی از افراد وفادار به خودش را در پنتاگون مستقر کرد.

میلر روز سه‌شنبه پیامی را خطاب به‌کارمندان پنتاگون با عنوان عدم تلاش برای مقاومت در برابر دستورات جدید صادر کرد. میلر گفت: «کار خود را انجام داده و روی تکلیف خود تمرکز کنید.» او هدف اول خود را این‌گونه بیان کرد: «جنگ فعلی را به شیوه‌ای مسوولانه که امنیت شهروندان ما را تضمین کند به پایان می‌رسانم.» میلر البته مقصود‌ش از جنگ فعلی را تعریف نکرد اما به‌نظر می‌رسد منظور وی حضور نظامی در افغانستان و عراق باشد.

عزرا کوهن‌واتنیک معاون جدید وزیر دفاع نیز خواستار تغییر حکومت در ایران و اقدام تهاجمی علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق است.

آشفتگی در سیاست خارجی و دفاعی ترامپ درحالی رخ می‌دهد که وی از پذیرش شکست در انتخابات امتناع می‌ورزد و مانع از برگزاری جلسات اطلاعاتی با تیم انتقالی جو بایدن می‌شود. مقامات پیشین کاخ سفید اظهار کرده‌اند که ترامپ آگاه است که سرانجام باید مقام خود را ترک کند و درحال ‌بررسی کاندیداتوری مجدد برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ است. برای این منظور، او در حال‌ بررسی گزینه‌های آخرین لحظه‌ای برای تحقق وعده‌های انتخاباتی است که ‌بتواند بعدا به آنها اشاره کند، او به‌دنبال تبلیغ این ایده خواهد بود که یک دولت موفق را اداره کرده که سرانجام با تقلب در انتخابات حذف شده است.

این مقام پیشین افزود: جناح‌هایی در دولت ترامپ هستند که هفته‌های باقی مانده تا زمان تحلیف بایدن را آخرین فرصت برای دستیابی به اهداف خود می‌دانند. یکی از این جناح‌ها اتفاقا بر تغییر حکومت در ایران متمرکز است. آنها با ترامپ تلاش کردند تا برجام را به‌طور کامل نابود کنند. اما ایران و دیگر طرف‌های برجام به این توافق ادامه داده‌اند، حتی پس از آنکه تهران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به بیش از حد مجاز برجام افزایش داده‌است.

گزارش شده که وزارت امور خارجه مایک پمپئو قصد دارد با تلاش برای نابودی توافق، لایه دیگری از تحریم‌ها را تا پایان دوره ترامپ تحمیل کند. راب مالی، یکی از مقامات سابق دولت اوباما که یکی از مذاکره‌کنندگان برجام بود و اکنون رئیس گروه بحران بین‌المللی است، گفت: «آنچه که من همیشه نگران آن بوده‌ام این است که اطرافیان ترامپ سعی کنند او را متقاعد کنند که تهران در آستانه تولید بمب است و اگر وی کاری نکند این کشور در دوران دموکرات‌ها به این هدف می‌رسد.»

مالی در مورد گزارش روز سه شنبه مبنی بر اینکه دستیاران ترامپ او را نسبت به حملات به ایران ترغیب کرده‌اند، گفت: «من مطمئن نیستم که این پایان ماجرا باشد. ممکن است عملیاتی پنهانی انجام شود که خطر کمتری از آنچه رئیس‌جمهور در مورد آن صحبت کرده داشته باشد. مالی به اهداف دیگری اشاره کرد که جناح‌های دولت ممکن است به‌دنبال دستیابی به آن در آخرین روزهای دولت ترامپ باشند، این اهداف می‌توانند شامل به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های کرانه باختری یا تروریستی خواندن گروه‌هایی مانند جنبش حوثی‌های یمن یا اخوان المسلمین مصر باشد.»

به هر حال به‌نظر می‌رسد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری حالا دیگر ناتوان و قادر به انجام چنین کاری نباشد و با مخالفت‌های گسترده‌ای روبه‌رو شود. تام ریکس، یک مورخ نظامی، گفت: «یک چیز که پنتاگون در آن سرآمد است، حرکت آهسته کاخ سفید است.» وی افزود: «این سرویس‌ها از مسوولیت‌های اساسی خود بسیار آگاه هستند.»