بسته‌های معیشتی  کرونایی

روز گذشته از یک سو حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اقدامات جبرانی دولت برای خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و از سوی دیگر، معاون اقتصادی او به تشریح این اقدامات جبرانی و حمایتی پرداخت؛ اقداماتی که حدود ۳۰ میلیون نفر از ایرانیان در دایره شمول آن قرار می گیرند. در واقع این اقدامات حمایتی در پی تصمیم دولت برای تعطیلی دو هفته‌ای برخی مشاغل در شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد که از دیروز (اول آذرماه) اجرایی شد، در نظر گرفته شده اند؛ تعطیلاتی که حسن روحانی درباره آنها تاکید کرد که اگر همه دستورالعمل‌ها مراعات شود، می‌تواند به ۱۰ روز نیز کاهش یابد.

با این حال محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری دیروز در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره ۱۴ تصمیم دولت توضیح داد که دو مورد از این ۱۴ تصمیم ناظر به خانواده‌هایی است که درآمدشان در پی محدودیت‌های شدید و تعطیلات اخیر تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین براساس آنچه نهاوندیان توضیح داده است، ۹ مورد از این تصمیمات نیز برای عموم کسب‌و‌کارها و سه مورد برای کسب‌و‌کارهایی است که به‌طور شدید آسیب می‌بینند.

جزئیات اقدامات جبرانی

آنچنان که حسن روحانی درباره جزئیات طرح حمایتی و جبرانی در پی محدودیت‌های اخیر سخن گفت، قرار است تا پایان سال نزدیک ۳۰ میلیون نفر یعنی ۷/ ۲۹ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض دریافت کنند. همچنین به ۱۰ میلیون خانوار نیز وام و تسهیلات یک میلیون تومانی ارائه می شود که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است. این موضوعی است که محمد نهاوندیان نیز دیروز درباره آن توضیحاتی ارائه کرد.  به گفته نهاوندیان، خانواده‌هایی که براساس منطق این تصمیم با تعطیلی در شهرهای با وضعیت قرمز برای گروه‌های دو، سه و چهار و در شهرهای نارنجی برای کسب‌وکارهای گروه سه و چهار روبه‌رو می‌شوند، خانوارهایی محسوب می‌شوند که درآمد ثابت ندارند و بیشتر صدمه می‌بینند. معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این خانوارها شناسایی شده و جمعیت ۳۰ میلیون نفر از مجموع جامعه را شامل می‌شوند، توضیح داد: دو اقدام برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده است؛ اقدام نخست پرداخت یک میلیون تومان تسهیلات به جامعه ۳۰ میلیونی یاد شده است که کارمزد آن را دولت تقبل خواهد کرد و اقساط آن، بدون نیاز به پرداخت از سوی خانوارها از محل حساب یارانه و یارانه معیشتی افراد برداشت خواهد شد. نهاوندیان درباره اقدام دوم دولت نیز گفت: اقدام دوم، از آذرماه تا پایان امسال ماهانه به هر یک از اعضای خانوارها معادل ۱۰۰ هزار تومان به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود تا جبران بخشی از کاهش درآمدهایشان باشد.

حمایت‌های مالیاتی

البته اقدامات حمایتی دولت تنها به حمایت از خانوارها محدود نمی‌ماند. همچنان که روحانی نیز در اظهارات خود اشاره کرد، برخی از این تصمیمات مربوط به حمایت از کسب‌و‌کارهایی می‌شود که در پی محدودیت‌های شدید کرونایی اخیر، آسیب می‌بینند؛ حمایت‌هایی که بخشی از آن در قالب سیاست‌های مالیاتی تعریف شده است. دیروز معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در این باره به اقدامی اشاره کرد که درباره همه کسب‌و‌کارها صورت می گیرد. به گفته نهاوندیان، برای همه کسب‌و‌کارها مقرر شد عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن‌ماه متوقف شود و برای صدور یا تجدید پروانه‌های کسب‌و‌کار واحدهای اقتصادی، اشخاص حقیقی، نیازی به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت.

نهاوندیان در تشریح دومین اقدام حمایتی مالیاتی برای کسب‌و‌کارها نیز گفت: همچنین اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده که هر سه ماه یک بار باید تسلیم شود، مقرر شد به مدت یک ماه برای سه ماهه سوم و چهارم امسال تمدید شود. به گفته معاون اقتصادی روحانی، مقرر شد درخصوص جرایم پرداخت نشده بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، بخشودگی به شرط پرداخت همه آن تداوم یابد. او افزود: مهلت قانونی برای اعتراض به مالیات‌های ابلاغی نیز به مدت یک‌ماه و نیم تمدید خواهد شد. معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری درخصوص مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی نیز توضیح داد: اگر این مهلت برای آذر و دی‌ماه باشد، تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود، همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه همه مجوزهای لازم که دستگاه‌ها باید صادر کنند اتوماتیک‌وار تا پایان بهمن تمدید می‌شود، گفت: اگر مهلت این مجوزها تا اول بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، به‌صورت خودکار تا پایان بهمن تمدید می شود. همچنین براساس اظهارات نهاوندیان، در اقدامات حمایتی و جبرانی دولت از کسب‌و‌کارها، پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها نیز تا ابتدای بهمن‌ماه تمدید خواهد شد. در این میان دولت برای کسب‌و‌کارهای به شدت آسیب دیده نیز تدابیری اندیشیده است. به گفته نهاوندیان سه اقدام برای این دسته از کسب‌و‌کارها طراحی شده که در این راستا ۱۴رسته شغلی شناسایی شده‌اند.

یکی از این اقدامات به موضوع بازپرداخت تسهیلات بازمی‌گردد. آنچنان که معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری توضیح داده است، برای این دسته از واحدها، از آنجایی که ممکن است مشکلاتی در اقساط وام‌هایشان به وجود آید، اقساط تسهیلات با موعد آذرماه یک ماه تنفس خواهد داشت، همچنین قسط آذرماه به پایان دوره منتقل شده و مشمول جریمه تاخیر نخواهد شد. نهاوندیان افزود: چنانچه در فاصله آذرماه و تعطیلی کسب‌و‌کارها، مشکلات مالی به نحوی شد که فرد یا افرادی با چک برگشتی روبه‌رو شدند و نتوانستند به موقع پرداختی داشته باشند، با مراجعه به بانک می‌توانند آثار مترتب بر چک برگشتی و تبعات آن را پاک کنند.