جریمه بدون ماسک‌ها کلید خورد

سردار رحیمی همچنین از شناسایی تصویر افراد فاقد ماسک و جریمه آنان خبر دادو گفت طی دو روز گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از شهروندان فاقد ماسک توسط دوربین‌های پلیس شناسایی شده‌اند. وی اظهار کرد: این افراد برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار می‌گیرند.  سردار رحیمی همچنین اعلام کرد که بالغ بر ۹۵ درصد از کسبه تهران با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مغازه‌های خود را بسته‌اند و ترددهای شهری هم روزانه ۵۰ درصد و شبانه ۷۰ درصد کاهش یافته است.

جریمه ۵ هزار راننده در تردد برون‌شهری

ازسوی دیگر سرهنگ دلاور القاصی مهر، فرمانده یگان امداد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از اجرای طرح کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر تهران خبر داد و گفت بر این اساس ماموران یگان امداد پلیس پایتخت به همراه ماموران پلیس راهور و اکیپ‌هایی از جمعیت هلال احمر اقدام به استقرار در این مبادی کرده و از ورود خودروها با پلاک غیر‌بومی به شهر و نیز خروج خودروها با پلاک تهران از شهر جلوگیری می‌کنند.

براساس گزارش سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در ۴۸ ساعت گذشته به ۱۵۶ هزار وسیله نقلیه تذکر داده شده و رانندگان ۱۱۰ هزار وسیله نقلیه به این تذکرات تمکین کرده و به مبدأ خود بازگشته‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: تا‌‌کنون حدود پنج هزار جریمه در کشور ثبت شده و تلاش بر این است که با تذکرات و پیامک‌ها اقدامات خود را انجام داده و شاهدکمترین جریمه در این رابطه باشیم.

کاهش ۳۰ درصدی مسافران مترو

در همین حال گزارش‌ها از اجرای طرح محدودیت‌های جدید در پایتخت نشان می‌دهد که ممنوعیت تردد ساعت ۲۱ تا‌‌ ۴ صبح تا‌‌ حد زیادی موفقیت‌آ‌میز بوده است. همچنین براساس این گزارش‌ها رفت‌وآمد در وسایل نقلیه عمومی نیز تا‌‌ حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در همین راستا‌ روز گذشته فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از کاهش ۳۰ درصدی آمار مسافران متروی پایتخت با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا طی روزهای گذشته خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: همچنین براساس بررسی‌های صورت گرفته ‌آمار مسافران طی دو روز گذشته به حدود ۵۰۰ تا‌‌ ۵۴۰ هزار نفر رسیده که در هفته‌های پیش، این آمار تا‌‌ حدود ۷۷۰ هزار نفر بود و می‌توان گفت که با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا آمار مسافران مترو ۳۰ درصد کمتر شده است.

هشدار مجدد درباره دورهمی‌های خانوادگی

همزمان با اجرای طرح محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور، علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از شهروندان تهرانی تقاضا کرد که در شرایط کرونایی از حضور در دورهمی‌های خانوادگی به شدت اجتناب کنند و گفت: این دورهمی‌ها به شدت کانون ابتلا به بیماری است. وی با بیان اینکه موج جدید بیماری کووید-۱۹ در کل دنیا آغاز شده و کشور ما نیز از تنش‌های این موج جدید مصون نخواهد بود، بر پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ابتلا تا‌‌کید کرد.

بهبودی ۹۵ درصد بیماران

در همین حال رئیس مجتمع بیمارستا‌نی امام خمینی (ره) در برنامه تیتر امشب یک‌شنبه شب شبکه خبر گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد بیمارانی که به موقع برای درمان به بیمارستا‌ن مراجعه کرده‌اند بهبود پیدا کرده‌اند. خسرو صادق نیت افزود: بیماران نباید از بیمارستا‌ن بترسند، زیرا دیر مراجعه کردن به بیمارستا‌ن تا‌‌ثیر درمان را کمتر می‌کند. به گزارش تا‌‌بناک، وی گفت: اتفاقی که در موج سوم بیماری شاهدش هستیم مراجعه و حضور اعضای خانواده‌ها است، گاهی در یک اتا‌ق ۳ تخته ما، همه اعضای یک خانواده بوده‌اند و متا‌سفانه اغلب آنهایی که بیماری زمینه‌ای داشتند شاهد فوتشان بوده‌ایم.

هدف طرح

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به طرح جدید محدودیت‌ها گفت: هدف‌گیری ما برای یک ماه آینده، کاهش ۱۰ درصدی موارد مرگ و میر بیماران کرونایی است.

به گزارش عصر ایران وی در گفت‌وگو با شبکه خبر، افزود: بررسی آثار محدودیت‌ها زمانبر است و برای کاهش میزان بستری‌ها به دو تا‌‌ سه هفته و همچنین برای کاهش موارد فوتی حداقل یک ماه تا‌‌ ۵ هفته زمان لازم است.

وی گفت: به‌طور قطع نتیجه محدودیت‌ها مثبت خواهد بود، اما آثار حداکثری بستگی به میزان همکاری مردم و رعایت دستورالعمل‌ها در سطح خانواده و پرهیز از دورهمی‌ها دارد.

عبور تعداد فوتی‌ها از مرز ۴۵ هزار نفر

اما براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۴۵۳ نفر دیگر در کشور جان باختند. همچنین دراین مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند. به گفته سیما سادات‌لاری مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسیده است. لاری افزود: ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

هشدار در مورد وضعیت اردبیل

سیما سادات‌لاری همچنین نسبت به افزایش بیماری کرونا در اردبیل هشدار داد و گفت: نمودار موارد ابتلای روزانه در این استا‌ن همچنان دارای روند افزایشی بوده و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است.

الزام همراه داشتن کارت ملی

در ادامه اجرای طرح کنترل بیماری کرونا در کشور، حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستا‌د ملی مقابله با کرونا در حاشیه نشست این کمیته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه دو موضوع بررسی شد، یکی موضوع همراه داشتن کارت ملی توسط شهروندان در سراسر کشور با هدف کنترل هوشمند کسانی که احتمالا دارای بیماری کرونا هستند و تست مثبت داشته‌اند. این کار در چند روز اخیر در حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی انجام شد و در بین مسافران ریلی، در دو روز گذشته ۴۴ نفر از این طریق شناسایی شدند و ورودشان منع شد و در حمل‌و‌نقل هوایی هم از ورود ۴ نفر به هواپیما جلوگیری شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: در طرح همراه داشتن کارت ملی، با استفاده از یک اپلیکیشن کمتر از یک ثانیه می‌توان مشخص کرد فردی که به اداره یا بانک یا سوپر مارکت مراجعه کند، به محض دیده شدن کارت ملی به وسیله موبایل مشخص می‌شود که تست او مثبت است یا نه. همه افراد طبق قانون مکلف هستند کارت ملی همراه داشته باشند و این پیشنهاد به ستا‌د ملی ارائه می‌شود و در صورت تصویب، همه مکلف هستند کارت ملی همراه داشته باشند.

توزیع کیت‌های تشخیص سریع کرونا

ازسوی دیگر سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از توزیع کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ از روز گذشته خبر داد و گفت: این تست برای مراجعانی است که برای گرفتن مراقبت به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید-۱۹ مراجعه می‌کنند.