تحلیل روحانی از ترور دانشمند هسته‌ای

به‌دنبال شهادت محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، حسن روحانی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ملت ایران و مسوولان کشور شجاع‌تر و غیور‌تر از آن هستند که اقدام جنایتکارانه ترور شهید فخری‌زاده را بی‌پاسخ بگذارند، اعلام کرد: مسوولان مربوطه به موقع پاسخ مناسب این جنایت را خواهند داد. روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در تحلیل خود از ترور دانشمند ایرانی تاکید کرد: این ترور وحشیانه نشان می‌دهد دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند. رئیس‌جمهوری توضیح داد: برای آنها مهم است که از این چند هفته حداکثر استفاده را ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی در منطقه به‌وجود آورند و هم توجهات جهانی از ترور و ارعابی که این روزها در مناطق اشغالی به‌وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود. روحانی با بیان اینکه ملت ایران هوشمند‌تر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، گفت: آنها که در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: هم رژیم صهیونیستی و هم آنهایی که ضد ایران هستند بدانند مسیر توسعه و تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد داشت و با از دست رفتن عزیزمان فخری‌زاده، فخری‌زاده‌های فراوان کمر همت را خواهند بست و در این صحنه، وجود او را که امروز در جمع ما نیست، جبران خواهند کرد. رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته با انتشار پیامی به مناسبت شهادت این دانشمند ایرانی، تاکید کرد که «شهادت فخری‌زاده عزم دانشمندان ایران را مصمم‌تر خواهد کرد.» روحانی با تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده تصریح کرد: دشمنان ما بدانند با شهادت امثال شهید فخری‌زاده نه‌تنها خللی در اراده جوانان و دانشمندان در پیمودن مسیر رشد شتابنده علمی ایجاد نخواهد شد، بلکه عزم آنان در ادامه راه این شهید گرانقدر مصمم‌تر خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بخش دیگری از این پیام تاکید کرد: بی‌شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی‌های ملت بزرگ ایران و شکست‌های پی‌درپی آنان در منطقه و دیگر عرصه‌های سیاسی جهان بوده و عمق خباثت و کینه آنان را همچون دیگر اقدامات غیرانسانی، در اذهان جهانیان زنده کرد.

وزیر اطلاعات: شناسایی عناصر آغاز شد

از سوی دیگر، دیروز سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در پیام خود در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع از آغاز عملیات شناسایی تروریست‌ها خبر داد. او در این پیام تاکید کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی عناصر خودفروخته تروریست ترور محسن فخری‌زاده را آغاز کرده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هادیان جنایتکار خواهند گرفت.

جلسه فوق‌العاده مجلس

همچنین صبح دیروز مجلسی‌ها اعلام کردند که جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی این ترور برگزار می‌کنند؛ جلسه‌ای که شامگاه روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان برگزار شد. مجتبی ذوالنوری رئیس این کمیسیون با اشاره به تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی ابعاد ترور شهید فخری‌زاده اعلام کرد: در این جلسه تصمیم‌هایی که مجلس می‌تواند در آنها مداخله کند و نقش‌آفرین باشد، اتخاذ شد تا هرچه سریع‌تر انتقام سخت محقق و سیلی محکم بر صورت رژیم صهیونیستی نواخته شود.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد که در این جلسه از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برای بررسی جوانب مختلف دعوت شده است. از سوی دیگر، ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت داخلی این کمیسیون که به نمایندگی از کمیسیون در محل حادثه ترور شهید فخری‌زاده حضور پیدا کرده بود، نتایج بررسی های خود از حادثه را در جلسه فوق‌العاده کمیسیون مطرح کرد.

طرح لغو بازرسی آژانس

البته این تنها اقدام مجلس در پی ترور دانشمند برجسته ایرانی نیست؛ دیروز نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در توییتی اعلام کرده بود که مجلسی‌ها در نظر دارند «دولت» را ملزم کنند «سطح بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای و نظامی را به صفر برساند» موضوعی که بدون تدوین طرح امکان‌پذیر نیست و احتمالا مجلسی‌ها در نظر دارند در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده، طرحی در این‌باره تدوین و به صحن علنی ارائه کنند. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس البته در این توییت خود از بیانیه‌ای سخن گفت که در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس قرائت می‌شود. به نوشته نصرالله پژمانفر، « یکشنبه در صحن علنی، بیانیه‌ای در محکومیت ترور شهید فخری‌زاده قرائت می‌شود که در آن ضمن انتقام از عاملان این عمل تروریستی، دولت را ملزم به انتقام سریع از سران تروریستی آمریکا و اسرائیل و به صفر رساندن سطح بازرسی جاسوسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای و نظامی خواهد کرد.»

واکنش فرماندهان نظامی

در همین حال مقامات نظامی نیز به شهادت محسن فخری‌زاده ازمقامات وزارت دفاع در پی یک عملیات تروریستی واکنش نشان دادند؛ ازجمله سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در صفحه شخصی خود در توییتر با تاکید بر اینکه «این آخرین دست‌وپا زدن‌های قلدرهای جهان و غارتگران بین‌المللی است» نوشت: «دشمن عرضه جنگ مردانه با ایران را ندارد. مرگ اسرائیل نزدیک است.» همچنین سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه نیز در پیامی با محکوم کردن این عملیات تروریستی از مجازات قطعی عاملان این جنایت بزرگ خبر داد.

تروریست‌های مسلح ساعت ۱۴:۳۰ جمعه- هفتم آذرماه- با کمین در مسیر خودروی حامل محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، این دانشمند برجسته کشورمان را به شهادت رساندند.

براساس اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودروی حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بعد یک خودرو نیسان در ۱۵ متری وی منفجر شد. در اثر این تیراندازی‌ و انفجار، فخری‌زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به‌شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسید. همچنین به گفته وزیر دفاع، دو نفر از محافظان محسن فخری‌زاده نیز در این حادثه تروریستی مجروح شدند و یک نفر از محافظان او نیز به شهادت رسید.