سندرز در ادامه نوشت: ترور محسن فخری‌زاده، یک اقدام بی‌ملاحظه و تحریک‌آمیز و غیرقانونی به‌شمار می‌رود؛ این اقدام با هدف لطمه زدن به دیپلماسی آمریکا و ایران در آستانه به قدرت رسیدن دولت جدید در ایالات‌متحده بوده و با هدف تضعیف مذاکرات احتمالی بین آمریکا و ایران انجام گرفته است. سندرز افزود: درحالی‌که دولت جدید به قدرت می‌رسد، این اقدام آشکارا با هدف لطمه‌زدن به دیپلماسی بوده است. ما نباید چنین اجازه‌ای را بدهیم. دیپلماسی نه قتل بهترین راه پیش‌روست. پیش‌تر نیز جان برنان رئیس سابق سازمان سیا به‌شدت اقدام تروریستی اخیر در به شهادت رساندن دانشمند هسته‌ای ایرانی را محکوم و آن را یک اقدام مجرمانه و جنایتکارانه ارزیابی کرد. وی در این باره گفت: ترور فخری‌زاده موجب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه خواهد شد. این درحالی است که جان بولتون مشاور سابق و تندرو امنیت ملی دولت ترامپ از ترور شهید فخری‌زاده حمایت کرده و مدعی شده است تهدید ناشی از تولید تسلیحات هسته‌ای ایران، کاملا حملات پیشگیرانه را توجیه می‌کند.

ارتباطی با ترور دانشمند هسته‌ای ایران نداریم

همزمان یک مقام آمریکایی مدعی شد کشورش ارتباطی با ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران نداشته است. روزنامه واشنگتن‌‌پست به‌نقل از مقام ارشد آمریکایی نوشت: ایالات‌متحده آمریکا ارتباطی با ترور دانشمند هسته‌ای ایران ندارد و فکر می‌کنم این مساله به ایران گفته شده است. این مقام آمریکایی که هویتش فاش نشده است در ادامه گفت: شکی وجود ندارد که اسرائیل پشت این حمله بوده است. پیش از این یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشده است در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز ترور شهید «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را به این رژیم منتسب کرد. این مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفته دنیا باید از اسرائیل به‌خاطر ترور دانشمند هسته‌ای ایران تشکر کند.

واکنش انگلیس

وزیر امورخارجه انگلیس نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت منطقه پس از ترور شهید فخری‌زاده گفت: ما همچنان منتظر روشن شدن تمام حقایق درباره آنچه در ایران روی داده است، هستیم. به گزارش «ایسنا» دومینیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز در واکنش به حادثه تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته در حوزه دفاعی و امنیتی منجر شد، گفت: ما نگران وضعیت در ایران و همچنین در منطقه پس از قتل یک دانشمند هسته‌ای برجسته در ایران هستیم. این مقام انگلیسی افزود: ما خواهان این هستیم که شاهد کاهش تنش‌ها باشیم. وزیر امورخارجه انگلیس همچنین گفت: اما من تاکید می‌کنم که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند هستیم که به‌طور کاملا شفاف با هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالفت می‌کند.

پس از وقوع این اقدام جنایتکارانه مقامات کشورمان ضمن محکوم کردن آن تاکید کرده‌اند که پاسخی مناسب و قاطعانه به این اقدام تروریستی خواهند داد. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه نیز دیروز در توییتی به زبان آلمانی نوشت: تروریست‌ها یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این بزدلی که در آن نشانه‌هایی جدی از نقش اسرائیل وجود دارد، بیانگر جنگ‌طلبی عاملان این اقدام از سر استیصال است. ایران جامعه بین‌المللی به‌ویژه اتحادیه اروپا را به‌دست برداشتن از استانداردهای دوگانه و محکومیت این اقدام ترور دولتی فرامی‌خواند.سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان نیز روز شنبه پس از ترور محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایرانی تصریح کرد: چند هفته پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا بسیار حائز اهمیت است که فضای گفت‌وگو با ایران حفظ شود تا بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور بتواند از طریق مذاکره حل‌وفصل شود.

واکنش ترکیه

در ادامه وزارت امورخارجه ترکیه  با صدور  بیانیه‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران طی حمله مسلحانه را محکوم کرد. به گزارش آناتولی، در این بیانیه تاکید شده است: ترکیه با هر اقدامی علیه صلح و آرامش منطقه و هرگونه تروریسم فارغ از اینکه عامل یا هدف آن چه کسی باشد، مخالف است.