هشدار وزیر بهداشت درباره پیک زمستانه کرونا

روز گذشته نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا گفت: بعد از پیک پاییزه منتظر پیک زمستانه هستیم به خصوص در مناطق جنوبی کشور. وی افزود: ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است، ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود. بنابراین براساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.

به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت با اشاره به پیک اخیر بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه توفان سهمگینی بود و خوشبختانه در اکثر استان‌ها به تعادل جدید بازمی‌گردیم، گفت: مردم به تله قدیمی عادی‌انگاری شرایط نروند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند. سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: اگر توانستیم تعداد مرگ و میر و موارد بستری را کاهش دهیم فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است.

خوشبختانه به‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان‌های علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ بالای ۸۰۰ تا هزار نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی آنها در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، اما این پیش‌بینی‌ها به‌دلیل مداخلات به موقع در کشور ما در حال عکس شدن است. نمکی ادامه داد: ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است را در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا و همچنین سایر محدودیت‌هایی است که در کشور اعمال کردند. او همچنین از روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی خواست تا در اجرای پروتکل‌ها مماشات نکنند.  نمکی درباره تست‌های تشخیصی کرونا، اظهار کرد: تست‌های سریع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با داشتن تست سریع باید از تست PCR غافل شوند. ما وقتی از ظرفیت ۱۰۰ هزار تست در روز صحبت می‌کنیم برای تست‌های سریع و PCR همزمان را در نظر می‌گیریم‌؛ باید ۴۰ هزار تست PCR روزانه انجام شود و بین ۶۰ تا ۸۰ هزار مورد هم تست سریع انجام دهیم. در بیمارستان مطلقا کسی حق ندارد از تست سریع استفاده کند و باید حتما از تست PCR استفاده شود و در پایگاه‌های سلامت و سرپایی باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف ۲۰ دقیقه‌ مشخص شود تا تماس‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

هشدار در مورد بازگشت به شرایط قبل

همزمان نگرانی‌ها از بازگشت به شرایط قبل از طرح محدودیت‌های فراگیر و افزایش مجدد مبتلایان به کرونا با رسیدن به سررسید پایان این محدودیت‌ها از هفته آینده آغاز شده است. در همین راستا روز گذشته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر اظهار کرد: طبق گزارش‌ها آمار درگذشتگان کرونا در تهران در روزهاى اخیر، سیر نزولى محسوسى داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: مشخص است که اعمال محدودیت‌ها ثمر بخش بوده است. امیدوارم در هفته‌هاى آینده نیز اعمال مدبرانه محدودیت‌ها و همراهى شهروندان عزیز، این وضعیت بحرانى را تعدیل کند. فراموش نکنیم شرایط عادى نیست. پیش از این هم وزارت بهداشت اعلام کرده بود که خواستار ادامه محدودیت‌ها درکشور است.

کاهش ۷۰ درصدی ترددهای شبانه

در همین حال گزارش‌ها نیز حاکی از آثار مطلوب محدودیت‌های اعمال شده در سطح کشور است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت درباره اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی اظهار کرد: در تمام طول روز بالغ‌بر ۵۰ درصد کاهش تردد در سطح شهر را داریم. وی افزود: ترددهای شبانه ۷۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد: در مترو ۹۵ تا ۹۸ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند. او همچنین ازکاهش تردد ۵۰ تا ۷۰ درصد تردد در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران خبر داد.

۳ درصد مردم درگیر کرونا هستند

ازسوی دیگر روز گذشته فرمانده عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مجموعه افرادی که در بالاترین، بدترین و پرریسک‌ترین حالت مبتلا به کرونا تخمین می‌زنیم شامل ۳ درصد مردم می‌شود و ۹۷ درصد مردم سالم و پاک هستند. به گزارش «ایرنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌طور مشترک با کمیته آموزش برگزار شد، گفت: تمام هم و غم ما باید این باشد که این ۳ درصد را مراقبت کنیم، خود این سه درصد از خودشان مراقبت کنند تا آن ۹۷ درصد بتوانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند و بدون دغدغه و استرس واقعا زندگی کنند. به خاطر این ۳ درصد مجبور می‌شویم ۹۷ درصد مردم را در شرایط خاص قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس وی همچنین گفت: خواهش ما از همه مردم و کسانی که مبتلا این است که خودمراقبتی داشته باشند و قرنطینه را رعایت و درمان خود را پیگیری کنند و واقعا از تماس و ارتباط با دیگران حتما پرهیز کنند و به آن ۹۷ درصد مردم عزیزمان هم می‌گوییم کوتاه‌ترین و موثرترین راه این است که ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتی‌الامکان در تجمعات شرکت نکنند.

۱۳۳۲۱ بیمار جدید شناسایی شدند

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته ۳۷۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید. رقمی که نشان‌دهنده کاهش قربانیان کرونا در کشور طی هفته گذشته است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزرات بهداشت افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و ۲ هزار و ۲۷۷ نفر از آنها نیز بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵ هزار و ۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۴۸ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱ آبان تا ۱۰ آذر) به‌طور متوسط در هر ساعت ۵۵۷ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۸ تا ۱۹ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت ۳۳۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وضعیت نگران‌کننده کهگیلویه و بویراحمد

سخنگوی وزرات بهداشت همچنین روز گذشته نسبت به آمار صعودی کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد و گفت: در این استان همچنان نمودار موارد ابتلا و بستری به نسبت صعودی است و شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه در این استان در وضعیت قرمز یعنی خیلی پرخطر، شهر‌های باشت، چرام و گچساران در وضعیت نارنجی یا پرخطر و شهر‌های لنده، بهمئی، مارگون و گراب در وضعیت زرد یا خطر متوسط قرار دارند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، لاری افزود: میزان موارد بستری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته اول آذر ۶/ ۳۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر است که با اختلاف قابل‌توجه از میانگین کشوری بالاتر است، میانگین موارد مرگ کرونا در این استان نیز ۳۰ در یک میلیون نفر است. وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳۲۷ بیمار قطعی کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند و ۳۴ نفر از این بیماران به علت وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

لزوم پرهیز از مهمانی و دورهمی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: ویروس کرونا به‌رغم تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام نظام سلامت، همچنان قربانی می‌گیرد. امیدواریم با همکاری شما در اجرای درست محدودیت‌ها و پرهیز از برگزاری هر گونه دورهمی و مهمانی خانوادگی، شاهد توقف شیوع بیماری در کشور باشیم.