به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده در آغاز نشست خبری خود شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند دفاعی و هسته‌ای کشور را تسلیت گفت و افزود: خون شهید، زاینده و روشنی‌بخش است و براساس مکتب ما خون بر شمشیر پیروز است و قطعا خون این شهید چراغ راهنمای فرزندان امروز و فردای ما است. او همچنین به سفر اخیر خود به افغانستان و دیدارهایش با مقامات این کشور اشاره و گزارشی از این سفر ارائه و بر اهمیت پیوست قوی مردمی و رسانه‌ای دو کشور تاکید کرد. خطیب‌زاده همچنین به ارائه گزارشی از تماس‌های وزرای‌خارجه دیگر کشورها با ظریف در محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور پرداخت.

سخنگوی وزارت‌خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مجازات عوامل ترور شهید محسن فخری‌زاده و نگاه دولت به این موضوع گفت: قطعا پاسخ این ترور داده می‌شود و همان‌طور که اشاره کردم عاملان، آمران و طراحان این ترور یقینا و حتما مجازات می‌شوند و مساله مهم این است که ما در این ارتباط نباید در دام طراحی‌های رسانه‌ای، کارزار ضداطلاعاتی و جریان‌سازی‌های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارد بیفتیم. او ادامه داد: قطعا و یقینا هر کسی که این طراحی را کرده است پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است و ما با آرامش و طمأنینه ولی با اقتدار در این زمینه اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری‌های حقوقی و قضایی مطالبات ایران از برخی از کشورها و اظهاراتی که در این زمینه معاون حقوقی رئیس‌جمهور مطرح کرده است، گفت: ما موضوع دریافت مطالبات‌مان از کشورهای مختلف را از مسیرهای مختلف پیگیری می‌کنیم و این روند در حال طی شدن است. در این ارتباط در مورد برخی از مطالبات مسیرهای حقوقی و قضایی درحال طی شدن است و برخی از مسیرها نیز از سوی بانک‌مرکزی درحال پیگیری است.

این دیپلمات ارشد در مورد بدهی انگلیس به ایران و روند این موضوع گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت شود. مدت‌ها قبل باید پرداخت می‌شد و هر روزی که می‌گذرد و این روند دیرتر می‌شود آنها بدهی خود را سنگین‌تر می‌کنند. خطیب‌زاده گفت: در مورد برخی از کشورها در راستای حصول مطالبات کشور مذاکرات آشکار نیست و در مورد عراق و کره نیز همان‌طور که پیش از این گفته‌ام این موضوعات مسیر خود را پیگیری می‌کند. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظریف و وزیرخارجه انگلیس در ۲۶ آبان ماه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده‌اند و اینکه آیا در این گفت‌وگوی تلفنی در ارتباط با پرونده نازنین زاغری نیز بحث و گفت‌وگو شده است، گفت: یکی از موضوعاتی که در مذاکرات در ارتباط با آن صحبت می‌شود موضوع برخی از زندانیان است و خانم زاغری نیز یکی از این موضوعات است. ما به آنها (انگلیسی‌ها) در این ارتباط بارها گفته‌ایم که این موضوع مسیر قانونی و قضایی خود را دارد و قوه قضائیه ما مستقل است. به آنها همچنین گفته‌ایم مسیری که آنها می‌روند مسیر غلطی است و باید آن را اصلاح کنند؛ هم در نوع نگاه خود به تعامل با ایران و هم پرداخت بدهی‌های خود به ایران و همچنین مسائل دیگر.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تبادل زندانیان بین ایران و برخی از کشورها و اینکه آیا ممکن است این موضوع در ارتباط با خانم نازنین زاغری نیز اتفاقی بیفتد، گفت: در تمامی این موارد قوه قضائیه حرف اول و آخر را می‌زند و بسیاری از محکومان پرونده آنها در دادگاه صالحه مراحل قضایی را طی کرده است و در تصمیم مستقل قاضی و دادگاه این تبادلات انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ما در وزارت‌خارجه از هر مجرایی استفاده کرده و می‌کنیم که برخی از شهروندان کشورمان که بی‌گناه هستند و به‌خاطر سیاست‌های ظالمانه ترامپ با ادعای واهی دور زدن تحریم‌ها در برخی از کشورها گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کنیم. ما از تمام توان و مجاری خود در این حوزه استفاده کرده و می‌کنیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته‌اند که برخی در داخل کشور درحال گرا دادن به آمریکا هستند و اینکه این صحبت‌های آقای ظریف با واکنش‌هایی از سوی برخی از افراد در داخل کشور مواجه شده است، گفت: مصاحبه دکتر ظریف کاملا روشن است. ما وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی هستیم و هم صدای مردمی هستیم که در نقاط دوردست کشور درحال زندگی هستند و هم صدای کسانی هستیم که در نهاد قدرت و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درحال فعالیت هستند.

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفیر ایران در قطر در توییتی برای گروه طالبان از واژه جنبش استفاده کرده و این باعث واکنش‌هایی شده است، گفت: در پی ترور شهید فخری‌زاده دفاتر یادبودی در سفارتخانه‌های ایران در منطقه از جمله قطر برپا شده است که دفاتر سیاسی مستقر و دیپلمات‌های مستقر در آنجا برای امضای این دفتر یادبود مراجعه کرده‌اند. براساس مجوز دولت قطر طالبان دفتر سیاسی در آن کشور دارد و آنها نیز به سفارت ایران رفته‌اند و دفتر یادبود مستقر در آنجا را امضا کرده‌اند. خطیب‌زاده در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند پرداخت بدهی‌های کره به ایران با انتقاد از عملکرد کره‌جنوبی در این زمینه گفت: امیدواریم هر چه زودتر کره به تعهدات خود در برابر ایران عمل کند و همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دادگاه اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که چندی پیش در بلژیک برگزار شد و آخرین پیگیری‌های وزارت‌خارجه در مورد این پرونده گفت: ما از همان اول گفتیم که اساسا این دادگاه و این پروسه قضایی به‌خاطر موضوع مصونیت دولت‌ها و مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیتی ندارد و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. خطیب‌زاده با بیان اینکه ما به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک در ارتباط با این پرونده طی می‌کند احترام می‌گذاریم، ادامه داد: روند این پرونده از جهت شکلی و ماهوی و پروسه‌ای که طی می‌کند غیرقانونی و غیرمشروع است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.