وزارت اطلاعات نسبت به ترور شهید فخری‌زاده هشدار داده بود

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز دوشنبه در حاشیه مراسم تدفین پیکر شهید محسن فخری‌زاده با بیان اینکه عملیات ترور شهید فخری‌زاده بسیار پیچیده و با استفاده از تجهیزات الکترونیکی انجام شد، گفت: طراح این اقدام برای ما مکشوف است. همزمان وزیر اطلاعات نیز اعلام کرد: سرنخ‌های زیادی درخصوص ترور شهید‌ فخری‌زاده به‌دست آمده است.»

بررسی ابعاد ترور

علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود ضمن رد برخی خبرسازی‌های رسانه‌های خارج از کشور گفت: «سازمان‌های تروریستی و جاسوسی به‌رغم ادعاهای زیاد خود زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پیش‌بینی شده بود و با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم.»

به گزارش «ایرنا» دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: «حادثه ترور با همه ابعاد و جزئیات آن توسط دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی درحال بررسی است و بخش‌هایی از آن را هم دبیر شورا تاکنون اطلاع‌رسانی کرده است. ما از همه دعوت می‌کنیم که از قضاوت‌های شتابزده به‌ویژه درباره عملکرد نهادهای امنیتی مسوول خودداری کنند.» سخنگوی دولت تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی چون همیشه برای بهبود هرچه بیشتر رویه‌های خود و اطمینان از تکرار نشدن این اتفاقات ناگوار تمام تلاش خود را به‌کار خواهند گرفت. وی در توضیح اقدامات دولت با هدف پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنایت گفت: «دولت از همان نخستین ساعت‌های انتشار بیانیات مقام معظم رهبری، براساس دو رهنمود ایشان، خود را متعهد کرد که بسیج تمام قوای خود را برای پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنایت و اطمینان از تداوم راه پرفروغ شهید فخری‌زاده و مجموعه‌ای بزرگ از دانشمندانمان در صنایع گوناگون با شتابی توقف‌ناپذیر و اراده‌ای راسخ تر از قبل سامان دهد. همچنین ربیعی تصریح کرد: «در راستای این تعهد، حق ملت ایران برای پاسخ قاطع شامل «کیفیت، ابعاد، زمان و مکان آن» محفوظ است.»

ارتباط ترور و دیدار با آمانو

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده در ارتباط با دیدار با آمانو عنوان کردند، گفت: «پیش از این هم مسوولان سازمان انرژی اتمی رسما اعلام کردند که شهید فخری‌زاده هیچ‌گاه با هیچ مقامی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که به ایران آمده، دیدار و مذاکره نکرده‌ است و این یک دروغ مسلم بود.»

اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات

ربیعی با اشاره به انتقادات صورت‌گرفته از عملکرد برخی دستگاه‌ها به‌خصوص در روزهای اول و متهم کردن دولت و وزارت اطلاعات تاکید کرد: «این انتقادات، بدون دانش و آگاهی از جزئیات بوده و درست نیست. آنچه مسلم است مسوولان ارشد هم در جریان قرار گرفته‌اند. وزارت اطلاعات وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع‌رسانی هشدار قبل از حادثه انجام داده است. ولی به‌هرحال همواره این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل‌های حفاظتی با دقتی که انتظار می‌رود، رعایت نشده باشد.» سخنگوی دولت تاکید کرد: «ما اطمینان داریم دستگاه‌های امنیتی ما هوشیار هستند و نباید آنها را به اتفاقات مختلف وصل کنیم. دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما همواره با کارآزمودگی که دارند قطعا بر نقاط ضعف احتمالی که بوده غلبه خواهند کرد.»

مانع‌تراشی در روابط ایران و آمریکا

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه  یکی از اهداف ترور شهید فخری‌زاده،  مانع‌تراشی  برای رابطه بین ایران و دولت جدید آمریکا است، گفت: «می‌دانستیم که با وقوع تغییرات سیاسی در واشنگتن و باز شدن روزنه‌ای به روی تنش‌زدایی و عادی‌سازی رفتار آمریکا، افراد، گروه‌ها و رژیم‌هایی هستند که از چنین تغییرات مثبتی برای صلح و امنیت جهانی نگرانند.» سخنگوی دولت افزود: «نه ما بلکه بسیاری از کارشناسان مستقل بین‌المللی و حتی آمریکایی معتقدند که عده‌ای به‌دنبال نظم ترامپیسم بودند و منافعشان را در این نوع نظم می‌دیدند و این یک امر طبیعی است.»

مسیر درست را خواهیم رفت

ربیعی درخصوص واکنش ایران به این ترور توضیح داد: «‌می‌دانیم دولت‌هایی وجود دارند که می‌خواهند با دامن زدن به خشونت و اقدامات افراطی، به هر قیمتی تنش‌ها را افزایش دهند. قطعا این ترور با چنین هدفی صورت گرفته است. علاوه بر اینکه آنها را به مجازاتی که سزاوار آن هستند می‌رسانیم، آنها را در رسیدن به این هدف جنگ‌طلبانه و تروریستی هم ناامید خواهیم کرد. ما مسیر درست خود را خواهیم رفت. وی افزود: «ما درحال بررسی ابعاد موضوع هستیم. به محض آشکار شدن همه جزئیاتی که انتظار آن را داریم، تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کنیم.»  سخنگوی دولت با اشاره به اینکه شورای‌عالی امنیت ملی درحال بررسی ابعاد مختلف موضوع است، تاکید کرد: «بنابراین آنچه مسلم است کسانی که مرتکب این ترور و جنایت شدند، باید مطمئن باشند که تاوان آن را خواهند پرداخت؛ اما در مکان، زمان و به شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم این اقدام صورت خواهد گرفت. مطمئنا پاسخ قاطع و مجازات سنگین در انتظار تروریست‌ها است.»

نباید تنش را تشدید کنیم

ربیعی درباره واکنش دولت به ترور دانشمند هسته‌ای و اقدامات تروریستی مشابه، بازی نکردن در زمین دشمن و اظهارات آقای عراقچی پس از حادثه نطنز مبنی بر اینکه تا قبل از انتخابات آمریکا باید از هر اقدامی که موجب تنش می‌شود اجتناب شود، گفت: «اشاره مسوولان به اجتناب از تشدید تنش و افتادن در دام دشمنان، یک استراتژی کلی و همیشگی بوده و به حادثه معینی منحصر نیست.» وی ادامه داد: «همیشه توصیه این است تشدید تنش نکنیم و در دام دشمنان نیفتیم. آیا باید توصیه کنیم در دام دشمن بیفتیم؟ این توصیه غلطی است. قطعا پاسخ آن‌طور نباید باشد که دشمن می‌خواهد.»

وی اجتناب از تشدید تنش را جدای از بی‌پاسخ گذاشتن اقدامات قانون‌شکنانه و متجاوزانه دانست و خاطرنشان کرد: «ما هم مانند همه مردم و در کنار مردم معتقدیم همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند حتما باید مجازات کنیم و در این امر کسی تردیدی ندارد. اینکه در زمین دشمن بازی نکردن را با پاسخ ندادن به متجاوزان، مقایسه و تعبیر کنیم، اشتباه و تفسیر غلطی است. پاسخ باید همه‌جانبه باشد هم اهداف دولت تروریستی را خنثی کند و هم به حملات آنان پاسخ داده شود.» وی در نهایت افزود: «هیچ ایرانی تردید ندارد که باید تنبیه و مجازات انجام شود؛ اما تفاوت این است آیا در همان سناریویی که تروریسم چیده بازی کنیم یا خودمان سناریو بچینیم؟ باید با نظریه واحد، منافع ملی خود را دنبال کنیم.»

نامه ایران به کمیسر عالی حقوق‌بشر

از سوی دیگر به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده، نماینده دائم ایران در ژنو در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق‌بشر با اشاره به‌وجود قرینه‌های جدی مبنی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده نسبت به عواقب خطرناک تروریسم دولتی جنگ‌طلب بر حاکمیت قانون و صلح و امنیت بین‌المللی هشدار داد. به گزارش «ایلنا» اسماعیل بقایی هامانه با ارسال نامه‌ای به خانم «میشل باشلت» کمیسر عالی حقوق‌بشر ضرورت واکنش قاطع سازوکارهای حقوق‌بشری سازمان ملل نسبت به ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی را یادآور شد.