روحانی با بیان اینکه بر اساس شرایطی که بودجه سال ۱۴۰۰ تنظیم شده، این بودجه حاوی پیام‌های روشن و متعدد و بیانگر وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده است، گفت: از این نظر هم فعالان اقتصادی و هم عموم مردم می‌توانند افق روشن اقتصادی سال آینده را از پیام‌های بودجه دریافت و مسوولان مرتبط با حوزه‌های مختلف اقتصادی نیز این پیام‌ها را به‌طور شفاف برای افکار عمومی بیان کنند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از مهم‌ترین پیام‌های بودجه سال آینده حمایت از قشرهای کم‌درآمد با در نظر گرفتن پرداخت‌های هدفمند معیشتی، جبران تورم در دستمزد کارکنان، کارگران و حقوق‌بگیران، تامین کالاهای اساسی مبتنی بر نیازهای مردم، تامین مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها و مهم‌تر از همه سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های کشور است و سایر موارد نیز در روزهای آینده برای مردم تشریح خواهد شد.

آمادگی برای افزایش سریع تولید نفت

روحانی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای رساندن تولید نفت کشور به ظرفیت طبیعی برای صادرات گفت: به دلیل تحریم‌های قبل از برجام، تولید و فروش نفت با محدودیت‌ها روبه‌رو شد، ولی با عملی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، توانستیم در مدت کوتاهی فروش نفت را به بیش از ۲ میلیون بشکه برسانیم و با وجود ابزارهای عملیاتی و تجربه‌های ارزنده، امروز هم این آمادگی برای افزایش سریع تولید نفت بیشتر وجود دارد. رئیس‌جمهوری گفت: جنگ اقتصادی آمریکا موانع متعددی برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی کشور ایجاد کرد، اما هیچ‌وقت آرزوی ترامپ در به صفر رساندن صادرات ایران محقق نشد و آن آرزو را با خود خواهد برد.

پیام رئیس‌جمهوری به مناسبت روز دانشجو

همچنین دیروز رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسبت روز دانشجو، شانزدهم آذر را نماد خردگرایی، آزادی‌خواهی و روز تجلیل از مبارزات سرنوشت‌ساز دانشجویی دانست و گفت: دانشجویان مصداق نبض بیدار جامعه و سرمایه واقعی و ماندگار کشور هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه دولت نگاه نقادانه و مشارکت و حضور سازنده دانشجویان در تصمیم‌سازی‌ها را همواره فرصتی ارزنده می‌داند نوشت: برخلاف رویه هفت سال گذشته، امسال با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان دیدار حضوری با دانشجویان عزیز برایم میسر نشد. عزّت و سرافرازی روزافزون همه دانشجویان و دانشگاهیان کشور را از درگاه خداوند بزرگ مسألت دارم.

لغو سخنرانی روحانی به مناسبت روز دانشجو

در همین حال به گزارش ایلنا، سخنرانی حسن روحانی به مناسبت روز دانشجو که قرار بود امروز ۱۶ آذر ماه به صورت مجازی برگزار شود، لغو و زمان برگزاری مراسم به روزهای آینده موکول شد. این مراسم قرار بود با حضور مجازی رئیس‌جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاه‌ها برگزار شود. غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم توضیح داد: برای ۱۶ آذر هیچ برنامه رسمی و مرکزی به مناسبت روز دانشجو نداشتیم و درخواست کرده بودیم رئیس‌جمهور امروز برنامه‌ای به این مناسبت داشته باشد که تا به این لحظه از سوی دفتر ریاست جمهوری هماهنگ نشده و جوابی داده نشده است. او افزود: پیگیری‌های ما برای برگزاری برنامه رسمی رئیس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو ادامه خواهد یافت و ممکن است این برنامه در روزهای آینده برگزار شود اما زمان قطعی نمی‌توانیم برای آن اعلام کنیم.