هشدار در مورد موج سنگین کرونا

در همین حال گزارش روز گذشته وزارت بهداشت نشان داد که روند مرگ‌های کرونایی در کشور ظاهرا با ادامه سیر نزولی خود روز گذشته پس از گذشت یک ماه و نیم به ۲۹۴ نفر در یک روز یعنی زیر ۳۰۰ نفر رسیده است.  همچنین بررسی آمار روند ابتلا روزانه به کووید-۱۹ در کشور نیز نشان می‌دهد که میزان مبتلایان به این بیماری روز گذشته پس از ۲۰ روز به زیر ۱۲ هزار نفر رسیده است. بر این اساس به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

کرونا در تهران همچنان قربانی می‌گیرد

در همین حال هر چند روند ابتلا و مرگ‌های کرونایی تا حدی کاهش پیدا کرده است، اما فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نسبت به بازگشت سنگین‌تر کرونا در پایتخت هشدار داده است. علیرضا زالی روز گذشته با اشاره به وضعیت شکننده و نگران‌کننده تهران از نظر شیوع بیماری یادآور شد که نباید وضعیت فعلی را به‌عنوان شرایط مطلوب و ثبات‌یافته در تهران تلقی کرد و درخصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.  زالی تاکید کرد: در این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگین‌تر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسوولان مراقب باشند؛ زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم. وی روز شنبه نیز از بستری شدن ۵۰۰ بیمار کرونایی جدید در تهران خبر داده و نسبت به وضعیت ناپایدار تهران با توجه به برداشته شدن بخشی از محدودیت‌ها هشدار داد.

۴هزار نفر در تهران بستری هستند

در همین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اکنون در استان تهران تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها مقداری کمتر شده و وضعیت نسبی قابل‌قبولی داریم؛ البته هنوز تعداد بیماران کرونایی بستری بیش از ۴هزار نفر است و تعداد فوتی‌ها در استان تهران ظرف دیروز و امروز نیز نزدیک به ۷۰ نفر بوده است. از همین رو، روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت نارنجی تهران گفت: اگر آخر هفته آمار به ما بگوید اوضاع قرمز شده مجددا محدودیت‌ها بازمی‌گردد. این موضوع برای تمام شهرهای نارنجی و زرد صادق است.

روند صعود بیماری در ۵ استان

از سوی دیگر اگرچه بررسی آماری روند ابتلا و جان‌باختگان کرونا تا حدی نزولی شده است اما گزارش‌ها از روند صعودی این بیماری در ۵ استان کشور حکایت می‌کند. روز گذشته رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما سه موج از بیماری را در کشور تجربه کردیم و بعد از رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها موج سوم در حال نزولی شدن است. مداخلاتی که بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا انجام شد در ۵ آبان، ۱۴ آبان و اول آذر مداخلات صورت گرفت و مجموع آنها باعث شد خیز بلند بیماری شکسته شود. استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان، گیلان، مازندران روند صعودی یا در حال صعود بیماری را تجربه می‌کنند. از ۱۶۰ شهر قرمز اکنون ۶۴ شهر قرمز و ۲۷۹ شهر نارنجی و ۱۰۵ شهر زرد هستند.

وی درباره روند صعودی کرونا در استان‌های شمالی کشور، تصریح کرد: علت این روند صعودی به ۴ هفته قبل و سفرهایی که اتفاق افتاد، بازمی‌گردد. در استان فارس ۱۱ شهر قرمز، در گلستان ۹ شهر، مازندران ۶ شهر، قزوین ۵ شهر، گیلان و اصفهان ۴ شهر و در آذربایجان غربی، خراسان رضوی و شمالی، اردبیل، کرمان و ایلام ۳ شهر قرمز داریم. این نشان می‌دهد برای کنترل بیماری باید به شهرهای قرمز این استان‌ها رجوع کنیم.  به گزارش «ایسنا»، وی در ادامه تاکید کرد: هنوز ۷ شهر داریم که باید به آنها به طور ویژه توجه کنیم که روند صعودی بیماری دارند. در اردبیل و پارس‌آباد در اردبیل، نطنز در اصفهان، خلیل‌آباد در خراسان رضوی، راور کرمان، بندرترکمن در گلستان و رودبار در گیلان حتی روند بیماری متوقف هم نشده و همچنان صعودی است. در ۱۱ شهر هم بیماری متوقف شده اما نزولی نشده است؛ شهرهای ساری، آمل، بهشهر، آق‌قلا، فاروج، سنقر، حرصین، نایین گرکان، رشت و فارسان شامل این موضوع هستند. میزان رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کم بوده یا دورهمی‌های خانوادگی داشتند.

زمان تاثیر محدودیت‌ها

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اجرای دقیق پروتکل‌ها بعد از دو هفته شاهد کاهش مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود و پس از ۵ هفته کاهش موارد مرگ‌ومیر را خواهیم داشت. محدودیت‌های ما از ۵ آبان آغاز شده و ۴۳ شهر در این تاریخ محدودیت داشتند و ۴۶ شهر هم در ۱۴ آبان محدودیت‌هایی را تجربه کردند. تست‌ها افزایش یافت و سختگیری‌های ما بیشتر شد.

۲۹۴ فوتی جدید کرونا

آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز از جان باختن ۲۹۴ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبر می‌دهد. بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری روز گذشته به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.  سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور را یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر اعلام کرد.  به گفته لاری، خوشبختانه تاکنون ۷۳۰ هزار و ۷۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.  سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۵۸۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری افزود: تاکنون ۶ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۹ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.  وی همچنین گفت: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.  در همین حال به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ آبان تا ۱۶ آذر) به طور متوسط در هر ساعت ۵۵۱ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۵ تا ۱۶ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت ۴۰۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

تکذیب تولید داروی گیاهی درمان کرونا

از سوی دیگر در شرایطی که این روزها برخی خبرها از تولید داروهای گیاهی برای درمان کرونا در کشور منتشر می‌شود، روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: چیزی به اسم داروی گیاهی ضدکرونا وجود ندارد اما داروهایی با منشأ گیاهی هستند که می‌توانند به کنترل علائم بیمار مبتلا به کرونا کمک کنند و برخی از آنها را کاهش دهند. به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: آزمایش‌هایی که پیش ‌از این روی داروهایی با منشأ گیاهی انجام‌ شده، نشان داده که این داروها می‌توانند تاثیر نسبی داشته باشند و برخی از آنها هم بر همین اساس مجوز تولید گرفتند. وی افزود: ضمنا این مجوزها ۶ ماهه است و تنها چهار دارو مجوز موقت دریافت کرده‌اند و تعدادی هم در دست بررسی هستند اما هیچ داروی شیمیایی و گیاهی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد و همچنان مهم‌ترین راه مقابله با آن همان پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.