وی ادامه داد: مصوبه مجلس کاملا روشن است. تفسیربردار نیست و به روشنی گفته شده که چه مسیری را باید نهادهای داخلی طی کنند و به موضوع عدم‌پایبندی کشورهای عضو برجام به تعهدات‌شان توجه شده است. او تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم این مصوبه می‌توانست در چارچوب مصوبات قبلی شورای‌عالی امنیت ملی در چارچوب بهتری با ملاحظات نکات فنی نوشته شود. وزارت خارجه نظرات تخصصی خود را گفته است. ما موافق نبودیم که این نظرات تخصصی در مصوبه مجلس لحاظ نشود ولی مجلس مسیر کاملا مستقلی را رفته و براساس برداشت‌های خود مصوبه‌ای را داشته‌؛ حال اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود وزارت خارجه پایبند آن خواهد بود. البته بسیاری از ابعاد این قانون به سازمان انرژی اتمی بازمی‌گردد.

او البته در پاسخ به سوالی که در آن بر قانون شدن این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان اشاره داشت، تاکید کرد: یک مرحله هنوز طی نشده و آن اینکه رئیس‌جمهور باید این قانون را امضا و برای اجرا ابلاغ کند که چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است. این سومین بار است که سخنگوی وزارت خارجه مخالفت وزارتخانه متبوعش را با مصوبه برجامی مجلس اعلام می‌کند؛ مصوبه‌ای که براساس آن، دولت تنها دو ماه فرصت دارد در صورت عدم‌انجام تعهدات طرفین مذاکره‌کننده در برجام، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و در صورت عمل نکردن به آن، رئیس‌جمهور و مدیران مربوط با تعقیب قضایی روبه‌رو خواهند شد. به گزارش «ایسنا»، خطیب‌زاده با بیان اینکه بهتر بود در جریان تصویب این مصوبه به نظرات دولت و وزارت خارجه توجه می‌شد، ادامه داد: مسیر قانونی برای اجرای این مصوبه مشخص است. ما بسیاری از قوانینی را که نظر مخالف در مورد آنها داشته‌ایم براساس تکلیف قانونی انجام داده‌ایم. در مورد این مصوبه نیز اگر مراحل قانونی خود را به‌طور کامل طی کند آن را اجرایی می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که مسیر قانونی این موضوع طی شود.

خطیب‌زاده همچنین درباره بیانیه اخیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مورد مصوبه مجلس گفت: این دبیرخانه باید درباره بیانیه خود توضیح دهد و موضع وزارت خارجه نیز در این زمینه روشن است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، به محض اینکه این قانون توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه قابل اجراست. خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس و اینکه در بخشی از این مصوبه یک بازه زمانی وجود دارد و در صورت بازگشت آمریکا به برجام چگونه می‌شود مفاد این مصوبه را در صورتی که مراحل قانونی خود را طی کند، ملغی کرد، گفت: بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و اجرای این قطعنامه برای همه کشورها از جمله آمریکا الزام‌آور و مفاد آن نیز کاملا مشخص است. او با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران شکست خورده و دولت فعلی آمریکا نیز متوجه این موضوع شده است، گفت: صحبت‌هایی مطرح می‌شود که دولت جدید آمریکا می‌خواهد مسیر غلط گذشته را اصلاح و مسیر درستی را اعمال کند و این موضوع متفاوت از مسیر مجلس است.