دفاع آقای سخنگو از بودجه 1400

ربیعی در شرایطی در قامت دفاع از لایحه بودجه، این موضوع را مطرح کرده که زمزمه رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور از مجلس شنیده می‌شود؛ لایحه‌ای که هنوز مجلسی‌ها بررسی آن را رسما آغاز نکرده‌اند و دولت آن را با افزایش ۷/ ۱ برابری منابع عمومی نسبت به لایحه تقدیمی سال ۹۹، به مجلس ارائه کرده است.

نمایندگان که قرار است پس از پایان یافتن یک هفته تعطیلی صحن علنی، در هفته آتی رسما کار بررسی این لایحه مهم را در کمیسیون‌های تخصصی خود آغاز کنند، در روزهای اخیر از واقعی نبودن ارقام بودجه و خوش‌بینانه بودن درآمدهای پیش‌بینی شده در این لایحه انتقاد کرده و برخی از آنها در اظهارنظرهای خود رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را مطرح کرده‌اند. حتی حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون بودجه مجلس از ضرورت «جراحی لایحه بودجه ۱۴۰۰» در اظهارنظرهای خود صحبت کرده است. اظهارنظرها درباره رد لایحه بودجه ۱۴۰۰، موضوعی است که فرض تلاش مجلس به الزام دولت برای ارائه لایحه چند دوازدهمی بودجه را نیز محتمل می‌کند. با همه آنچه گفته شد، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته ضمن تاکید بر واقعی بودن منابع و درآمد‌های پیش‌بینی شده در این لایحه، به خبرنگاران گفت: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بوده است که لایحه بودجه از اتاق‌ها و کمیسیون‌های دربسته خارج و در منظر افکار عمومی و نظارت همگان قرار گیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگر در دسترس جامعه است.

یکی از موضوعات مورد انتقاد نمایندگان که ذیل بخش درآمدی لایحه بودجه قابل‌بررسی است، موضوع پیش‌بینی درآمدهای نفتی کشور در سال آینده است. برخی نمایندگان بر این باورند که سهم نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ زیاد است و علاوه‌بر این، پیش‌بینی درآمدهای دولت از این محل غیر واقعی بوده و با توجه به تحریم‌ها، در سال آتی قابل‌تحقق نیست و این موضوع می‌تواند کسری بودجه دولت را به‌دنبال داشته باشد.

البته علی ربیعی در اظهارات دیروز خود به این ابهام مطرح شده از سوی نمایندگان اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت تولید و فروش نفت مساله‌ای منفی نیست، ما باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به‌منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بین‌المللی مهم است. به گفته ربیعی، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم و درآمدهای حاصل از آن را برای رفاه مردم، تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناها و زیرساخت‌های کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده نیز هست، به‌کار بگیریم.

سخنگوی دولت گفت که تصمیم بنیادی دولت این است که نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی از زندگی مردم مصرف شود. او در ادامه دفاع از این لایحه مالی مهم برای سال ۱۴۰۰ که دولت فعلی تنها مجری ۴ ماه آن خواهد بود، تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نظر سیاست‌های مالی، با هدف تحریک بخش تقاضا، خروج از رکود و حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی و به‌منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق‌بگیران و اقشار موردنیاز حمایت، انبساطی تنظیم شده است و از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضروری دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر است.

مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم و دنبال کردن سیاست‌های حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت، درمان و سلامت و مقابله فعالانه با آثار ناشی از شیوع کرونا، حمایت از تولید و گسترش اشتغال به خصوص خرد، کوچک و متوسط، تکمیل و تجهیز طرح‌های عمرانی و زیربنایی، اصلاح ساختاری با نگاه به افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارآیی هزینه‌ها و اصلاحات نهادی، حمایت از صادرات غیرنفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه و تمرکززدایی در امور بودجه استان‌ها و اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها، ازجمله ویژگی‌هایی است که روز گذشته علی ربیعی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برشمرد.

او با اشاره به رشد ۲۰ درصدی بودجه ۱۴۰۰ در مقایسه با بودجه ۹۹، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده را کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری دانست و تاکید کرد: بنابر تصمیم دولت، در بودجه‌جاری سال آینده، بیش از میزان فروش نفت در دوران قبل از تحریم، فروش نفت دیده نشده است. همچنین حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است. سخنگوی دولت همچنین گفت که به‌رغم برخی توصیه‌ها مبنی‌بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت به‌منظور تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری ازکاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی آن، حاضر به انجام این کار نشد. به گفته علی ربیعی، واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیش‌بینی شده است در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

وضعیت یارانه

علاوه‌بر این، ربیعی درباره میزان منابع در نظر گرفته شده برای دو نوع یارانه نقدی و معیشتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز توضیحاتی ارائه کرد؛ ارقامی که نشان می‌دهد دولت در میزان این منابع نسبت به لایحه سال ۹۹، تغییری اعمال نکرده و همان ارقام را برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز در نظر گرفته است. براساس اظهارات سخنگوی دولت و آنچه در لایحه بودجه سال آینده آمده، دولت برای پرداخت‌های یارانه نقدی خانوار مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و این یارانه استمرار خواهد داشت. همچنین ربیعی درباره یارانه نوع دوم یعنی کمک معیشتی نیز گفت که این کمک، به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آتی پرداخت می‌شود.  سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود به موضوع عدالت و توجه به محرومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان یکی از ابهامات مطرح شده از سوی برخی نمایندگان اشاره کرد. ربیعی گفت: حفظ معادل ۸ هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در راستای موضوع عدالت و توجه به محرومان بوده است.

افزایش درآمدهای مالیاتی

محور دیگری که مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۰ به آن انتقاد دارند، باز هم به بخش درآمدی این لایحه آن هم از محل درآمدهای مالیاتی است؛ موضوعی که سخنگوی دولت درباره رقم پیش‌بینی شده از درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: این رقم با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب‌و‌کارها پیش‌بینی شده است و بدیهی است در صورت هر گونه اصلاح قوانین مالیاتی ازجمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت.

ربیعی البته از مجلس خواست که در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.