آیت‌الله محمد یزدی درگذشت

آیت‌الله محمد یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دار فانی را وداع گفت. وی در سال‌های اخیر درگیر بیماری بود و به همین دلیل از سمت‌های سیاسی خویش کناره‌گیری کرده بود. درنهایت اوروز گذشته پس ازمدتی بستری بودن درمنزل خود بر اثر بیماری دستگاه گوارشی و کهولت سن در ۸۹ سالگی درگذشت. در همین حال حمزه قربانی، مسوول دفتر آیت‌الله محمد یزدی درخصوص علت مرگ وی گفت: مرحوم آیت‌الله محمد یزدی سال‌ها از بیماری گوارشی رنج می‌برد، اما در چند ماه اخیر شدت بیماری‌شان بسیار زیاد شد و ایشان در ماه‌های اخیر در منزل بستری بودند و صبح روز گذشته به علت بیماری گوارشی، درگذشت.

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمد یزدی ساعت ۱۶ روزگذشته از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد.

پس از تشییع وبعد از طواف پیکر آیت‌الله یزدی به دور ضریح مطهر حضرت معصومه(س)، پیکر وی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده شد. آیت‌الله محمد یزدی ۱۰ تیر ۱۳۱۰ در اصفهان متولد شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آیت‌الله موسوی اردبیلی یعنی از ۲۴ مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ سکان ریاست قوه قضائیه را به دست گرفت. او نماینده استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بوده و در چهارمین دوره برای یک سال ریاست این مجلس برعهده داشت.

به گزارش تابناک، ریاست دادگاه انقلاب اسلامى قم، ریاست دفتر امام(ره) در قم، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى، عضویت در شوراى بازنگرى قانونى اساسى، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبرى در دو دوره پنج ساله، نمایندگى رؤساى سه قوه در هیات سه‌نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایى و بنى‌ صدر، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى، نایب رئیس و قائم مقام اجرایى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا از جمله مسوولیت‌های وی بوده است. آیت‌الله یزدی دبیری شورای عالی حوزه‌های علمیه و دبیرکلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (یکی از مهمترین تشکل‌های جریان اصولگرایی) را تا پایان عمر برعهده داشت. آیت‌الله محمد یزدی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت‌الله بروجردی(ره) بود. آیت‌الله محمد یزدی در ۴ تیرماه ۶۷ توسط امام خمینی به عضویت شورای نگهبان درآمد. اما در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ به دلیل کهولت سن، از عضویت استعفا داد و با حکم مقام معظم رهبری سید احمد خاتمی جایگزین او شد. او یکی از چهره‌های کلیدی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب بود و نقش بارزی در تحولات سیاسی ایران بعد از انقلاب داشت. محمد یزدی دارای سه فرزند است؛ دو فرزند پسر و یک دختر. به گزارش فرارو، آیت‌الله یزدی در دوره‌های مختلف با برخی سیاستمداران ارشد و چهره‌های شناخته شده وارد جدال‌های لفظی شد. از جمله این افراد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله آملی لاریجانی بودند. پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸، موضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین حضورش در نماز جمعه با انتقاد شدید آیت‌الله یزدی همراه شد. تابستان سال گذشته نیز آیت‌الله یزدی با آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه جدال لفظی پیدا کرد.

پیام‌های تسلیت

به‌دنبال درگذشت آیت‌الله محمدیزدی، علاوه بر مقام معظم رهبری، حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت رحلت آیت‌الله محمد یزدی تاکید کرد: این عالم مجاهد، عمر خود را در صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری فارس دراین پیام آمده است: اینجانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقه‌مندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم. همچنین آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان به همین مناسبت پیامی صادر کرد ودرگذشت وی را تسلیت گفت. ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه نیز درپیامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله یزدی نوشت:آیت‌الله یزدی به‌عنوان اولین رئیس قوه‌قضائیه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل‌گیری و قوام ساختار قوه‌قضائیه بود. دربخش دیگری ازاین پیام آمده است:آیت‌الله یزدی در مقام نمایندگی و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی و ریاست مجلس خبرگان رهبری و سال‌ها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی نیز بزرگ‌ترین تکیه‌گاه دوستداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،علی لاریجانی رئیس سابق مجلس،محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفتند. همچنین مجلس خبرگان رهبری با انتشار پیامی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی را تسلیت گفت. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت. جامعه روحانیت مبارز نیز در پی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی پیام تسلیتی صادر کرد.