حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: بودجه بر اساس واقعیت‌های موجود کشور در منابع و هزینه‌ها تهیه و تدوین شده و ما جلسات مفصلی برای بررسی بودجه در دولت داشتیم. امیری با اشاره به اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و گفته‌های آنان مبنی بر رد احتمالی بودجه ارسالی از سوی دولت به پارلمان گفت: نمایندگان بودجه را بررسی نکرده‌اند چرا این گونه درباره آن اظهارنظر می‌کنند و نباید پیش داوری کنیم بودجه مستلزم رسیدگی و برآورد تبصره‌ها و احکام است که همه شان باید بررسی شوند.  امیری با بیان اینکه بودجه یک سند موزون و متناسب است، تاکید کرد: بودجه یک معماری پیوسته دارد که تمامی موارد حقوقی و اقتصادی و... را با یکدیگر باید دید. بودجه بر اساس واقعیت‌های موجود کشور در منابع و هزینه‌ها تهیه و تدوین شده و ما جلسات مفصلی برای بررسی بودجه در دولت داشتیم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در عین حال گفت که نمایندگان هنگامی که بودجه را مشاهده و جداول و احکام را بررسی کنند و توضیحات نمایندگان دولت را بشنوند، برخی از اشکالات آنها حل و فصل می‌شود.

پیش از این، علی ربیعی سخنگوی دولت نخستین فردی در دولت بود که به زمزمه رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و او نیز بر واقعی بودن ارقام بودجه تاکید کرد.

نمایندگان که قرار است پس از پایان یافتن یک هفته تعطیلی صحن علنی، یکشنبه این هفته رسما کار بررسی این لایحه مهم را در کمیسیون‌های تخصصی خود آغاز کنند، در روزهای گذشته از واقعی نبودن ارقام بودجه و خوش‌بینانه بودن درآمدهای پیش‌بینی شده در این لایحه انتقاد کرده و برخی از آنها در اظهارنظرهای خود رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را مطرح کرده‌اند. حتی حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون بودجه مجلس از ضرورت «جراحی لایحه بودجه ۱۴۰۰» در اظهارنظرهای خود صحبت کرد و افرادی مانند مصطفی میرسلیم، احسان خاندوزی و... علاوه بر آنکه پیشنهاد رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ را مطرح کرده‌اند، پیش بینی کرده‌اند که احتمالا کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان با مخالفت روبه‌رو شده و رد می شود.

اظهارنظرها درباره رد لایحه بودجه ۱۴۰۰، موضوعی است که فرض تلاش مجلس به الزام دولت برای ارائه لایحه چند دوازدهمی بودجه را نیز محتمل می‌کند.

زمزمه رد لایحه بودجه، حسن روحانی را نیز به انتقاد از مجلس جدید وا داشت؛ رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در نشست هیات دولت درحالی که به دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۰ می پرداخت، به انتقاد جدی از مجلس هم پرداخت. او با بیان اینکه در این چند ماه گذشته فرصت انجام کار مشترک بین دولت و مجلس به وجود نیامده است، افزود: مجلس محترم لوایح دولت را در یک اتاق بایگانی کرده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده است که اشکال ندارد ولی این برخلاف اهداف بلند و توسعه کشور است و با همکاری، بهتر می‌توانیم پیش برویم. روحانی با بیان اینکه برخی لوایح دولت در مجلس با تغییر یک جمله در ۵ دقیقه می‌تواند به قانون تبدیل شود، از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد بودجه را به‌عنوان نماد همکاری دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیش ببرند. او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ نخستین کار مشترک دولت دوازدهم و مجلس یازدهم، از نمایندگان مجلس درخواست کرد، با همکاری یکدیگر بودجه را در زمان مناسب تصویب کنند تا برای اجرا ابلاغ شود.

با این همه، نه تنها در داخل مجلس که برخی چهره‌ها از خارج از پارلمان هم به این لایحه انتقاد می کنند؛ برای نمونه می توان به اظهارات محسن رضایی اشاره کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انتظار می‌رفت لایحه بودجه ۱۴۰۰ از تحولی برخوردار باشد که اتکا به نفت در آن به حداقل برسد و ساختار بودجه تغییر کند، گفت: اما این دو تغییر را در این لایحه نمی‌بینیم. رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما ابراز عقیده کرد: اینکه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه مبنای طرح ریزی درآمد دولت باشد معنی اش این است که همچنان می‌خواهیم به روابط خارجی و رفتار کشور‌های دیگر نگاه کنیم در حالی که کاملا روشن است که چه بایدن تائید شود و چه ترامپ بتواند از دیوان عالی آمریکا اوضاع را برگرداند، تحریم‌ها تا چهار - پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت. رضایی همچنین گفت: ترامپ جمهوری خواه و بایدن دموکرات در پی این هستند که تحریم‌های اقتصادی را به‌عنوان فشار روی گرده ملت ایران ادامه دهند و اینکه ما بخواهیم بودجه، مخارج و درآمد‌های دولت را بر اساس اتفاقی از بیرون مرز‌ها تعیین کنیم ریسک خطرناکی است و معلوم می‌شود که نمی‌خواهیم از تحولات درس بگیریم و روی پای خود بایستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ساختار بودجه باید بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تنظیم شود در حالی که این کار انجام نشده است. رضایی لزوم توجه به محرومیت و فقرزدایی را در لایحه بودجه ضروری دانست و گفت: دولت ایران یکی از دولت‌های ثروتمند است که با استفاده از شرکت‌های دولتی، معادن و املاک می‌تواند با توزیع عادلانه، شبیه آنچه در سهام عدالت انجام شد بخش عظیمی از محرومیت و فقر را در سال ۱۴۰۰ برطرف کند، اما چنین تحولی نیز در لایحه بودجه دیده نمی‌شود. او افزود: انتظار می‌رفت که برای مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و رفع فقر به شکل حرکت تحولی انجام شود که این هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ صورت نگرفته است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که طبق اختیارات قانونی و توانش؛ با اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ دو عامل جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها و رفع فقر را در آن اعمال کند.