منع تردد و تعطیلی مشاغل

در همین ارتباط روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ در ۲۹ و ۳۰ آذر (شنبه و یکشنبه) است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرایی خواهد شد. به گزارش «ایسنا» رئیسی با بیان اینکه نگرانی‌های بسیار جدی در رابطه با برگزاری دورهمی و شب‌نشینی در این شب‌ وجود دارد، گفت: امیدواریم موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا و پرهیز از تجمعات جدی گرفته شود.

ازسوی دیگر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم از پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه شب یلدا خبردادو با بیان اینکه برای دورهمی‌های شب یلدا بسیار هراس داریم، گفت: شب یلدا می‌تواند زحمات یکی، دو ماهه گذشته ما را خدشه‌دار کند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دورهمی‌های خانوادگی و رستوران شوخی و مسخره است؛ در شب یلدا مردم می‌خواهند تخمه بشکنند، حرف بزنند و حافظ بخوانند و همه اینها شانس ابتلا را افزایش می‌دهد. به گزارش خبر آنلاین وی افزود:پیشنهاد ما منع آمد و شد دو روز ۲۹ و ۳۰ آذر ماه است البته به شرطی که مردم به پیشواز شب یلدا نروند و مردم پنج‌شنبه و جمعه شب یلدا نگیرند و پیشنهاد اصلی منع آمدوشد از روز پنج شنبه تا شب یلداست و این پیشنهاد به کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا داده شده است. وی افزود: چرخش ویروس خصوصا در دورهمی‌های شهر‌های کوچک و روستا‌ها عمیق‌تر است؛ لذا از دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها می‌خواهیم که حتما تذکر بدهند.

هشدار در مورد شیوع مجدد دردو ماه آتی

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون بعد از محدودیت‌هایی که ایجاد شد شاهد یک آرامش نسبی هستیم و ورودی به بیمارستان‌ها و موارد مرگ‌و‌میر کاهش یافته است. از هفته قبل تا الان هزار مرگ‌ کرونایی کم شده است، یعنی هزار خانواده از داغدار شدن نجات یافتند. اگر پروتکل‌ها رعایت نشود به‌طور قطع آمار افزایشی خواهد شد چون رفتار ویروس به ما نشان داده است به محض عدم کنترل آمار بالا می‌رود. با سرد شدن هوا، اگر دورهمی‌های خانوادگی که بیش از ۵۰ درصد بستری‌های فعلی بیمارستان‌ها مربوط به این افراد است، ادامه‌دار باشد سبب می‌شود در اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه پیک مجدد داشته باشیم. گاهی که در اوج بحران هستیم‌ می‌گوییم کاش زودتر کاری کرده بودیم اما اکنون در شرایط نسبتا مساعدی هستیم که اگر رعایت نکنیم در دی‌ماه و بهمن ماه خیز مجدد خواهیم داشت.

تاثیر هوای سرد بر همه‌گیری کرونا

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به آثار هوای سرد بر بیماری کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است طی ۶ هفته گذشته در جهان، موارد مرگ‌و‌میر کرونا ۶۰ درصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده تاثیر هوای سرد و ارتباط آن با بیماری است. البته اثر سرما به این شکل است که در این ایام افراد در محیط‌های بسته و با تهویه نامطلوب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و این موضوع شیوع بیماری را افزایش می‌دهد. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با تاکید بر لزوم ترک دورهمی‌ها به‌ویژه در شب یلدا گفت: خواهش می‌کنیم مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند. برای یک ساعت گفت‌وگو کردن می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند. رئیسی ادامه داد: جهش‌های ژنی مختلفی در ویروس کووید-۱۹ رخ داده و قدرت سرایت و انتقال آن افزایش یافته است و به همین دلیل سنین پایین‌تر هم درگیر بیماری می‌شوند، چون حجم بیشتری از ویروس آزاد می‌شود و میزان چسبندگی آن بیشتر است.

کاهش ۴۰درصدی بستری درتهران

نگرانی‌ها از شیوع مجدد کرونا و افزایش دوباره مرگ‌های کرونایی درکشور درشرایطی است که به گفته نادرتوکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا، میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران کاهش ۴۰ درصدی داشته است و آمار بستری‌ها از بالای ۶ هزار نفر به حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا»، وی روز گذشته با تاکید بر اینکه با تمام این تفاصیل شرایط تهران همچنان نارنجی،بسیار شکننده و ناپایدار است، گفت: آمار بستری‌ها طی چند روز اخیر ثابت مانده و خیلی نزولی نیست، یعنی به مرز حدود ۳۴۰۰ نفر رسیده و پایین آمدن آن به سختی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه میزان مرگ‌و‌میرها در تهران نیز هنوز بالای ۵۰ نفر در روز است که مساله بسیار مهم و قابل توجهی است.

کمرپیک سوم شکست

در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته در ستاد مدیریت بیماری کرونای خراسان جنوبی، با بیان اینکه آماری که ایران ارائه می‌دهد مقرون به صحت‌ترین آمار جهانی است، تصریح کرد: در شرایط پیش رو فرصتی برای ورود به حاشیه و تله‌های ژورنالیستی نداریم و آرامش مردم و کاهش تب کرونا مهم است. به گزارش ایسنا وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، ایران در این ماه باید روزی ۱۲۰۰ مرگ ناشی از کرونا داشت، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با همکاری مردم و مسوولان کمر منحنی در پیک سوم شکست و امروز می‌توانیم بگوییم که موج سوم سهمگین کرونا را مهار کردیم. به گزارش ایلنا، نمکی همچنین گفت: به‌رغم اینکه گفته می‌شود کشورمان رتبه دوازدهم میزان مرگ‌و‌میر کرونا است، اما در واقع ایران رتبه سی و یکم جهان از نظر میزان مرگ‌و‌میر را به خود اختصاص داده است. وی افزود:حدود ۸۸ کشور جهان یا آمار نمی‌دهند یا اینکه آمار درستی اعلام نمی‌کنند. او در عین حال گفت: ظلمی که در این سال‌ها به واسطه انواع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ملت ایران رفته پس از واقعه کربلا بی‌سابقه است.

هشدار به کافه‌ها و باغ‌ها

ازسوی دیگر ایرج حریرچی به کافه‌ها، رستوران‌ها، باغ‌ها و اماکنی که دراین شرایط سخت بیماری کرونا به‌صورت زیرزمینی مشتری می‌گیرند هشدار داد و گفت: برخورد قاطع می‌کنیم.

عبور قربانیان کرونا از ۵۲ هزار نفر

در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته ۷۴۵۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۸۳۳ نفر از آنها بستری شدند، رقمی که بیانگر کاهش قابل‌توجه موارد ابتلا و بستری در کشور طی دوماه گذشته است.

همچنین به گفته سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ نفر رسید. لاری درادامه از فوت ۲۴۷ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبرداد و گفت مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است. لاری افزود: ۵۷۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. به گفته وی، شهرستان‌های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.