او در بخشی از این یادداشت با بیان اینکه «در این میان بحران تضعیف چندجانبه‌گرایی نیز ادامه دارد»، تصریح کرد: گروه‌های G۷ و G۲۰ عملا غایب هستند. شورای‌امنیت سازمان ملل فلج شده و بسیاری از ساختارهای جهانی مانند سازمان تجارت‌جهانی یا سازمان بهداشت‌جهانی به صحنه‌هایی تبدیل شده‌اند که کشورها در آن با یکدیگر درگیر می‌شوند. وی در بخش مربوط به روابط اتحادیه اروپا با آمریکا پیشنهاد داد، این اتحادیه به‌جای ارائه درخواست‌ها از واشنگتن به این کشور پیشنهادهایی ارائه دهد. از جمله پیشنهادهای مدنظر بورل به آمریکا، تلاش اتحادیه اروپا برای یافتن راهی به‌منظور هموار‌کردن مسیر دولت بایدن به‌منظور بازگشت به برجام و اطمینان از پایبندی کامل ایران به این توافق است.

بورل ادامه داد: انتخاب جو بایدن (به‌عنوان رئیس‌جمهور)در ایالات‌متحده چشم‌اندازهای بیشتری را برای چندجانبه‌گرایی باز‌می‌کند اما در عین حال، اتحادیه اروپا نباید انتظار معجزه داشته باشد. اروپا باید در مواقع لزوم، خود به‌تنهایی وارد عمل شود و حتی باوجود بایدن در کاخ سفید، نباید انتظار داشت که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده درخصوص همه چیز توافق داشته باشند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از یادداشت خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه و برخلاف تعهداتش از آن خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

وی درخصوص تعامل با ایالات‌متحده در این زمینه، خاطرنشان کرد که طرفدار طرح پیشنهاد به‌جای درخواست است. بورل افزود: اتحادیه اروپا باید در تعامل با بایدن راهی برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش پیدا کند.